Gå til innhold

Rekkefølge på opptak


Anbefalte innlegg

God kveld godtfolk.

 

Nå vil det nok komme en del spørsmål fordi jeg er helt fersk på det meste med lydopptak.

 

Har gått til innkjøp av en Korg D888, en digital mixer med stor harddisk og 8 stk innganger. Har nå først tenkt til å ta opp meg selv :cool: med ulike instrumenter og vokal. Dvs. akustisk gitar, el-gitar, akustisk piano, munnspill og vokal. Hvordan gjøre dette best mulig, og i hvilken rekkefølge?

 

1) Er det en typisk rekkefølge man tar opp i? F.eks. først vokal, så piano.... Det kan jo være smak og behag, men er det noe som er mer vanlig enn annet?

 

2) Ved innspilling av piano. Bør man ha 2 mic'er? 1 på hver side av pianoet? Stereosignal er vel å foretrekke.

 

3) Og dette gjelder vel de andre instrumentene også?? Men en gitar kan man jo ikke spille inn i stereo :hmm: . Når det da gjelder vokal, er det noen som tar opp med 2 mic'er? Det er vel ikke det :dontgetit: .

 

4) Hvis man vil ta opp f.eks. piano og vokal samtidig, blir vel mic'ene "forstyrret" av hverandre. Det jeg mener er at hvis man da i etterkant spiller det av hver for seg, vil man vel høre litt vokal når man bare spiller av pianoet og omvendt?

 

Det er godt mulig det kommer flere spørsmål men her er en god start :ohmy: .

 

Håper noen tar seg tid til å svare...

 

Mvh. Harald

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er iallfall en veldig dårlig ide å starte med vokal. Da har du ingen rytme å tilpasse deg til, og du vil ikke ha noen toner å intonere etter, så sjansen for at det vil høres surt ut til slutt er 99% med mindre du har eksepsjonelt bra gehør. Hvis du skal ha rubato eller andre variasjoner i

tempo, er det lurt å starte med det instrumentet som styrer dette. Hvis du skal spille inn på klikk (med metronom) ville jeg startet med instrumentet som blir det dominerende (piano eller gitar?), deretter bass, evt trommer, og så vokal til slutt.

 

Det er noen som først lager et midi-arrangement, og deretter erstatter ett og ett synthspor med ekte instrumenter. Dette er en grei måte å gjøre det på hvis du ikke skal ha fleksibel rytme noen steder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

slik jeg gjør det med, f.eks et metal band, er Trommer, bass, gitar og vokal til slutt..

 

hvordan piano er det snakk om og mikke?, piano er noe av det vanskligste og mikke, siden man må så og si ha perfekt rom, og ha litt kunnskap om hvor mikkene er plasert og låter best, hvordan mikker man skal bruke osv.

 

gitarer spiller du inn i mono og dubber, panner,

 

hvis man tar vokal og piano samtidig vill du få mye lekasje i mikkene,

dette kan være en bra ting, men også en veldig dårlig ting...

Lenke til kommentar

Hm hm.

 

Her må det tydeligvis prøves og feiles en del. Mye å sette seg inn i :) .

 

Jeg har et Zimmermann piano hvis det skulle si deg noe Nird. Når det gjelder micer, har jeg flere helt like. Noe som heter SFM-201. Det er en type som følger med et forholdsvis greit karaokeanlegg og er antakeligvis beregnet på i hvert fall vokal :hmm: .

 

Har en følelse av at å starte med trommer og bass kan være lurt....... Skulle gjerne kunne tatt opp f.eks. piano og vokal samtidig også. Man får en litt annen stemning og flyt/rytme når man gjør det på den måten. Men da blir det jo ikke ordentlig separert. Skulle hatt digitalpiano!

 

Takk for engasjement.

 

Harald

post-137321-1188283441_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

jeg tror ikke du vill få noe vellykket lyd ut av det pianoet,

med de mikkene.

men kjøp deg ett midi keyboard, rundt 1000kr. du vill nok få et lettere og bedre resultat av det..

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

2. De fleste jeg kjenner innenfor prolyd sjiktet er ganske enstemmige når det gjelder piano innspilling versus digitalpiano og midi.

 

Et skranglete piano til tusenlappen på fretex, som er mikket noenlunde bra opp vil alltid låte mer ekte enn 90% av alle synthpianoer som finnes.

 

Du har allerede mikrofoner og et piano, still pianoet midt i rommet og få noen til å spille på det mens du går rundt med en mikrofon og øreklokker så hører du hvor du får den beste lyden fra mikken. Så gjør du det samme med andre mikken, inntil du har to mikrofoner som gir deg lyd du liker fra pianoet. SPill disse inn til hver sitt spor, og bruk gjerne metronom når du spiller inn. Har du klokker med lite bløding, så vil der ikke bli så mye metronomlyd på pianosporene.

 

Der er ingen regel for hvor man skal plassere mikrofoner. Der er tips til teknikker som funker bra, men ingen kladd. "FLytte mikk rundt med klokker og lete etter sweet spot´en"- teknikken er min egen favoritt. DA ender jeg ofte opp med helt andre lydkarakteristikker enn jeg hadde forventet.

 

 

1. Normal rekkefølge er at man starter med et instrument som er lett å følge for resten. Jeg tar ofte gitar og bass i lag, til metronom. Så legger jeg trommene oppå dette, SÅ kan man eventuelt ta nye gitar og basstakes ettersom spillingen blir mer levende når man følger et sett kontra metronomen, og når alle rytmeinstrumentene er på plass, DA legger man vokalen på. Så avslutter man med "krydderet", effektinstrumenter og annet småknask som skal arbeide RUNDT vokalen og ikke være i veien.

 

3.

Akustisk gitar liker jeg å spille inn i stereo, med en mikrofon til venstre for giaristen, med membranen rettet på skrå inn mot gripebrettet, og den andre til høyre, pekende inn mot kassen. INGENTING DIREKTE INN MOT HULLET. Spill disse to inn til hver sitt spor, og i miksen kan du så avgjøre om du vil ha mest "neck" eller "body" lyd fra akugitaren :)

 

Dersom jeg skal mikke opp en gitarforsterker har jeg en lignende fremgangsmåte. En mikk setter jeg en eller annen plass på fremsiden av forsterkeren, med samme teknikk som på pianoet (og forøvrig også på trommer). Flytt den rundt mens du hører på lyden fra mikken i øreklokkene til du finner den lyden du vil ha. En annen mikk plasserer jeg bak forsterkeren med samme fremgangsmåte for å finne en annen lyd jeg liker. Spill inn begge to og blande dem i miksen til du får den lyden du vil ha. Vær obs på at du kanskje vil få fasefeil, i såfal bruk en EQ effekt og reverser fasen på en av sporene, eller bare kutt den og bruk den du likte best.

 

Skal du ha flere gitarspor, gjennta prosedyren. Aldri aldri aldri kopier et bra gitarspor for å få to like. Da får du bare høyere lyd. Vil du ha et fyldigere gitarparti, spill inn samme partiet på nytt. Har du flere gitarer som spiller det samme, men som alikevel vil ha ørsmå forskjeller fra take til take, får du en mer fyldig gitarseksjon i miksen din :)

 

 

4. Dette kan skape en del bløding ja. Det beste du kan gjøre er å ta piano og vokal hver for seg.

Med akustisk gitar og vokal kan dette la seg gjøre om du har mikrofoner (2) med 8 talls karakteristikk (spør meg for mer info om dette ;) ), men ellers er det vanlig at man får litt bløding når man gjør dette. (Men man får jo ofte en mer levende og dermed også bedre "performance" fra artisten når man gjør dette..)

 

 

Lykke til med innspilingen din :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...