Gå til innhold

Prisutvikling på Nikon D200(?)


Anbefalte innlegg

Har D70 og er egentlig veldig fornøyd med det, men har likevel i lengre tid gått og siklet på D200. Siden torsdag har mine våte drømmer derimot fått et annet innhold siden D300 kom deisende noe uventet. Har sett på en del nettbutikker og funnet ut at det er en god del D200 som ligger rundt omkring. I tillegg er det nok en god del som vil bytte ut sine D200 med D300 etterhvert, og vi må regne med at dette vil gjenspeile seg i diverse nettsteders bruktavdelinger. Hva vil dette ha å si for prisutviklingen på D200? Vil det gå som med D100 at vi kan få et D200 for et par-tre tusinger etterhvert? Det er jo helt klart at etterspørselen etter D200 vil avta dramatisk (?)!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har D70 og er egentlig veldig fornøyd med det, men har likevel i lengre tid gått og siklet på D200. Siden torsdag har mine våte drømmer derimot fått et annet innhold siden D300 kom deisende noe uventet. Har sett på en del nettbutikker og funnet ut at det er en god del D200 som ligger rundt omkring. I tillegg er det nok en god del som vil bytte ut sine D200 med D300 etterhvert, og vi må regne med at dette vil gjenspeile seg i diverse nettsteders bruktavdelinger. Hva vil dette ha å si for prisutviklingen på D200? Vil det gå som med D100 at vi kan få et D200 for et par-tre tusinger etterhvert? Det er jo helt klart at etterspørselen etter D200 vil avta dramatisk (?)!

9358683[/snapback]

Klart at det vil dukke opp en del virkelige kupp etterhvert. Hvor fort det går, anhenger hvor flinke Nikon er til å få D300 ut i markedet. Greier de å dekke etterspørselen, vil det gå fort.

 

Men vær obs på en ting. D200 er et semiproft kamera. Og mange i det brukersegmentet D200 henvender seg til er triggerhappy. Jeg f.eks. har passert 7.000 etter 6 måneder på min K10D. Så hvis du ikke sjekker, kan det hende at du ender opp med ett som tar kvelden ikke så lenge etterpå. Å kjøpe billig, kan bli dyrt. Jeg vet ikke lenge et D200 skal vare, men jeg hadde vært skeptisk om det hadde gått mer enn 20.000.

 

Spør eventuelt før du handler. så kan du sjekke etterpå. Det finnes vistnok programmer som kan avlese hvor mange eksponeringer et kamera har utført, også når det har snurra rundt 9999. Hvis du oppdager at du har blitt forsøkt lurt, bør du kunne heve kjøpet.

 

Mvh

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Antall eksponeringer kan enkelt sjekkes i exif med de rette programmene. Feks. opanda Exif

 

Og lukkeren er testet til 100000eksponeringer, så å kjøpe eg kamera som er gått 20000 vil være en helt kurant sak.

9359165[/snapback]

100.000? Betryggende. Dette har jeg ikke fått med meg.

Jeg har hørt om D70 som tar kvelden etter 12-13.000.

Ut fra det tenkte jeg at 30.000 var et realistisk anslag. Her var det hyggelig å oppdage at jeg tok feil.

 

Mvh

Lenke til kommentar
100.000? Betryggende. Dette har jeg ikke fått med meg.

Jeg har hørt om D70 som tar kvelden etter 12-13.000.

Ut fra det tenkte jeg at 30.000 var et realistisk anslag. Her var det hyggelig å oppdage at jeg tok feil.

 

Mvh

9359472[/snapback]

12-13.000 eksponeringer! Da tror jeg at jeg hadde blitt grinete :(

 

Tro at de billigste kameraene skal tåle minst 25.000 eller 50.000

 

Tom

 

Edit: Med crash på 12.000 så holder ikke kameraet mitt ut neste uke...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
D70 tåler faktisk juling!

9359558[/snapback]

Jeg har fler kamerater som har D70 - og ut ifra det jeg har sett; så tror jeg på deg.

 

Jeg har faktisk ikke behandlet min EOS 350d videre pent heller; men den er en seig lite jævel :)

 

Så jeg tror nok de som opplevde at at lukkeren røk på 12-13 tusen fikk byttet den på garanti.

 

Tom

 

Edit: space tast er kjekt

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Støtter den siste der! D70 var et eventyr da den kom, og er like bra fortsatt. Og med de bruktprisene man oppnår for de opprinnelige D70 (uten S) er det ingen grunn til å kvitte seg med de. Og det samme gjelder jo egentlig for D200 nå, den er jo fortsatt noe av det beste som kan skaffes av DSLR, MEN D300 er jo bedre da, så da har man det gående. Og om ikke altfor mange år kommer D400.......

Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfating av at når Canon kom med EOS 20D og Nikon kom med D70 - det var da digital spelrefleks ble voksen og fornuftig i pris. Det kommer mye lekkert utstyr om dagen - D300 for Nikon fansa og 40D for Canon freaksene. Men det betyr ikke at de gamle sliterne har gått ut på dato.

 

Tom

Lenke til kommentar
Kommer heller aldri til å kvitte med med D70'en. Kvaliteten er fortsatt topp og det du får igjen for det på bruktmarkedet er latterlig lite.. Blir nok et D300 som hus nr. 1 og D70'en som hus nr.2 etterhvert.

9360300[/snapback]

Du har ikke vurdert å tenke alternativt da. D40 som hus nr. 2 med et særdeles kompakt objektiv - som reisekamera? Eller blir det kamera 3 ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Så jeg tror nok de som  opplevde at at lukkeren røk på 12-13 tusen fikk byttet den på garanti.

 

Tom

 

9359572[/snapback]

Joda. Jeg har historien fra foto.no, og så vidt jeg husker så ordna det seg etter litt diskusjoner med importør. I den sammenhengen mener jeg det var snakk om 30.000 som det man kunne forvente, alt over er bonus, tror jeg. Men hukommelsen min er dårligere enn potensen (Som om det skulle si stort ;) )

 

Mvh

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Kommer heller aldri til å kvitte med med D70'en. Kvaliteten er fortsatt topp og det du får igjen for det på bruktmarkedet er latterlig lite.. Blir nok et D300 som hus nr. 1 og D70'en som hus nr.2 etterhvert.

9360300[/snapback]

Du har ikke vurdert å tenke alternativt da. D40 som hus nr. 2 med et særdeles kompakt objektiv - som reisekamera? Eller blir det kamera 3 ?

 

Tom

9360415[/snapback]

 

Hovedgrunnen til at jeg vil ha to hus, er nettopp det med å skifte optikk når du er ute og knipser. Vil samtidig gjerne ha en oppgradering fra D70'en, spesielt på hastighet. D70 blir veldig treg til sportsfoto.

 

D40 er uaktuelt for min del. Kommer nok som oftest til å ha feks. 70-200 på D70 og tokina 12-24 på D300. D40 er alt for liten, alt for treg og har ikke mulighet for batterigrep.

 

Heller som et tredje kamera ja. (selv om det ville ha vært galskap!) Bruker nok heller D70'en som et slags reisekamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...