Gå til innhold

Hva mener dere om kirkebrann?


Hva mener du?  

476 stemmer

  1. 1. Hva mener du?

    • Helt ok
      90
    • Ikke ok
      307
    • Bryr meg ikke
      79


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Protester folk mer hvis man brenner ned huset til Varg Vikernes enn en kirke?

Jeg kan ikke se at Varg Vikernes indoktrinerer norsk ungdom med sitt syn, slik statskirken gjør. Du kommer med en dårlig sammenligning. Det handler først og fremst om makt.

 

Jeg ser nå at det hele har to sider, en side er handlingen, den andre er hvor vakkert det er. Jeg hadde fått frysninger ned ryggen av å se et slikt syn en kald vinternatt.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
På sett og vis proklamerer Varg Vikernes livssynet sitt ved å brenne ned kirker. Det blir det samme som om en prest fra statskirken brenner ned huset hans fordi de ikke liker hva han står for.

Selvfølgelig blir det ikke det samme. Det handler ikke så mye om hva de mener, fremfor hvilken makt de har og hvordan de bruker makten til å spre budskapet sitt. Varg Vikernes bruker sin hjemmeside til å fortelle de som er interessert i å vite hva han mener og tror. Kirken bruker staten, media, skolen og forsvaret til å spre sitt budskap. Kirken indoktrinerer alle norske barn og ungdom til å bli kristne. Varg Vikernes indoktrinerer ingen. At det er mulig å ikke forstå dette? Skal jeg gjenta hvor skjevt makta er fordelt? Ja jeg gjør det!

 

Har Varg Vikernes:

 

-60% av religiøs undervisning i barne- og undomsskolen om sitt syn?

-daglig propaganda av sin filosofi på riksradio, andre radiokanaler samt tv?

-ha særegne avtaler med offentlig skole, som omfatter barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående skole?

-lærerene til overnevnte skoler sender elever til Varg Vikernes sine lokaler hver påske og jul, samt rundt andre høytider for å bli preket for av hans "prester"?

-ha eget lokale i militærleirer, arrangere religiøse/politiske/filosofiske møter som soldater blir sendt på av befalet sitt?

-ha tilhengere ansatt i forsvaret med høye stillinger?

-Kongen er selv medlem av Varg Vikernes sitt "parti" og er partiets øverste leder, i tillegg til å være øverste leder for forsvaret?

 

Det er ikke Varg Vikernes som er sjef over forsvaret, skole og media! Helt latterlig sammenligning.

Lenke til kommentar
På sett og vis proklamerer Varg Vikernes livssynet sitt ved å brenne ned kirker. Det blir det samme som om en prest fra statskirken brenner ned huset hans fordi de ikke liker hva han står for.

Selvfølgelig blir det ikke det samme. Det handler ikke så mye om hva de mener, fremfor hvilken makt de har og hvordan de bruker makten til å spre budskapet sitt. Varg Vikernes bruker sin hjemmeside til å fortelle de som er interessert i å vite hva han mener og tror. Kirken bruker staten, media, skolen og forsvaret til å spre sitt budskap. Kirken indoktrinerer alle norske barn og ungdom til å bli kristne. Varg Vikernes indoktrinerer ingen. At det er mulig å ikke forstå dette? Skal jeg gjenta hvor skjevt makta er fordelt? Ja jeg gjør det!

 

Har Varg Vikernes:

 

-60% av religiøs undervisning i barne- og undomsskolen om sitt syn?

-daglig propaganda av sin filosofi på riksradio, andre radiokanaler samt tv?

-ha særegne avtaler med offentlig skole, som omfatter barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående skole?

-lærerene til overnevnte skoler sender elever til Varg Vikernes sine lokaler hver påske og jul, samt rundt andre høytider for å bli preket for av hans "prester"?

-ha eget lokale i militærleirer, arrangere religiøse/politiske/filosofiske møter som soldater blir sendt på av befalet sitt?

-ha tilhengere ansatt i forsvaret med høye stillinger?

-Kongen er selv medlem av Varg Vikernes sitt "parti" og er partiets øverste leder, i tillegg til å være øverste leder for forsvaret?

 

Det er ikke Varg Vikernes som er sjef over forsvaret, skole og media! Helt latterlig sammenligning.

 

Griffar:

ikke sant :yes:

Man trenger ikke å være ansatt i NASA for å se denne skjeve maktfordelingen. Da er det ganske innlysende å forstå hvorfor mange bevist unnlater å kommentere dette uten å trekke ting ut av sammenheng.

 

 

Løve:

Du hevder av Varg proklamerer sitt livssyn ved å brenne ned kirker...

Hva slags livssyn er det du mener han proklamerer?

 

 

-Venter i spenning :hrm:

Lenke til kommentar
Man løser ingenting med hærverk og vold. Dessuten så tror jeg selv at vist noen hadde ødelagt noe som stod så sterkt i livet mitt så hadde jeg bare blitt enda mer gira på å beholde det, og bygge det opp igjen.

 

Man kan løse mye og oppnå mye med vold og herverk.

Bare tenk på den voldelige og blodige "kristningen" av Norge.

Uten vold og hærverk ville trolig aldri Norge i likhet med mange andre land blitt "kristnet"

 

Men jeg ser ikke på kirkebrann som hærverk.

Tægging, knusing av ruter og gravstein velting er derimot hærverk.

Å brenne en kirke er heller ikke vold, og om noen ønsker å debattere fysisk vold mot kristne så får de heller starte en ny tråd.

 

Eksempel på god gammeldags kristen vold:

http://flammensorden.laiv.org/bilder/hamar...a_gapestokk.jpg

http://home.no.net/bigsam/heksebrenning.jpg

http://bilder.vgb.no/9090/img_4463fe48a69be.gif

http://www.bandoli.no/images/kjetter_.gif

Lenke til kommentar

Altså, når Varg Vikernes brenner ned kirker fordi de er bygd på vikinggraver så er det jo mest sannsynlig at han bekjenner seg til Norrøn tro.

 

Og selvfølgelig har ikke Varg Vikernes samme makt som kirken har i Norge i dag, men det betyr ikke at det er greit å brenne ned kirker fordi han mener den har for mye makt. Han kan godt ha sin egen hjemmeside og drive med misjon og hvafornoe, men å brenne kirker er å gå for langt. Kirken ødelegger ikke noe for Varg Vikernes, derfor er det urimelig at han skal ødelgge for dem.

 

Og volden brukt av kristne sammenlignet med hvor barbariske vikingene var, er er ganske teit. Det var først etter at kristendommen ble "innført" i Norge at det ble fredligere og slutt på drap, siden et drap ikke lenger førte til evig frelse, men til evig fortapelse.

Lenke til kommentar
Altså, når Varg Vikernes brenner ned kirker fordi de er bygd på vikinggraver så er det jo mest sannsynlig at han bekjenner seg til Norrøn tro.

 

Og selvfølgelig har ikke Varg Vikernes samme makt som kirken har i Norge i dag, men det betyr ikke at det er greit å brenne ned kirker fordi han mener den har for mye makt. Han kan godt ha sin egen hjemmeside og drive med misjon og hvafornoe, men å brenne kirker er å gå for langt. Kirken ødelegger ikke noe for Varg Vikernes, derfor er det urimelig at han skal ødelgge for dem.

 

Og volden brukt av kristne sammenlignet med hvor barbariske vikingene var, er er ganske teit. Det var først etter at kristendommen ble "innført" i Norge at det ble fredligere og slutt på drap, siden et drap ikke lenger førte til evig frelse, men til evig fortapelse.

En av grunnene til at kirker blir brent, er også fordi kirken aktivt har valgt å fortelle sin versjon av den "grusomme" hedenske fortid. Fakta er at det norrøne samfunn langt ifra var barbarisk på den måten man gjerne forestiller seg det. Det finnes mange lover mot det, den man som hadde begått drap ble utstøtt av samfunnet, han ble lovløs og kunne forvente represalier (blodhevn). Det var ingen som snakket om "frelse" før kristendommen, det fantes ikke. Synd fantes heller ikke, det nærmeste som kan tilsvare det vil være skam. Hva Varg Vikernes bekjenner seg til er ikke så lett å følge med på, men utifra det lille jeg har hørt så holder han med vitenskapen.

 

Selvfølgelig ødelegger kirken noe, ikke for Varg Vikernes sin del, men for hele samfunnet! At du ikke forstår det, gjør at det hele blir fåfengt.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Det er kirken som stjeler penger med falske medlemslister og juks. Det er de som stjeler penger, fordi de har makta til det og kan sette seg i en særstilling over alle andre. Det er nettopp en grunn til at kirker blir brent, fordi kirken stjeler så usaklig mye penger.

"Siden andre stjeler, så er det også moralsk riktig for meg å stjele."

 

Bra du viser hvor moralsk overlegen du er :lol:

 

Men jeg ser ikke på kirkebrann som hærverk.

Det er å ødelegge andres eiendom.

 

Eksempel på god gammeldags kristen vold

"Din oldefar klappet til min oldefar, derfor må jeg banke deg."

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen gode argumenter, bare fjas. Det er ikke snakk om å stjele kirker for faen! Personlig så ser jeg på kirkebrenning som terror, men ja, det blir å ødelegge eiendom, men kirken har ikke fortjent den "eiendommen" den har. Det er faktisk kirken som har stjelt mesteparten av eiendom de besitter, på grunn av den makta de har. Og det handler da ikke om oldefedre, du er så langt borte fra hva sakens kjerne er!

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om å stjele kirker for faen!

Det er snakk om å ødelegge andres eiendom, og da er det også skattepengene mine (blant annet) som går med til gjenoppbyggingen.

 

Personlig så ser jeg på kirkebrenning som terror, men ja, det blir å ødelegge eiendom, men kirken har ikke fortjent den "eiendommen" den har.

Har du fortjent den eiendommen du har?

 

Det er faktisk kirken som har stjelt mesteparten av eiendom de besitter, på grunn av den makta de har. Og det handler da ikke om oldefedre, du er så langt borte fra hva sakens kjerne er!

Jo, det handler nettopp om at forkastelige handlinger forsvares ved å vise til urett som er gjort tidligere.

Lenke til kommentar
Har du fortjent den eiendommen du har?

 

Ja naturligvis. Jeg har ikke fått den av staten. Jeg har betalt eiendom, hus og garasje med med svette og blod. Hva er det gjennomsnittelige huslånet på ei kirke i dag forresten? Stakkars prestene. jeg tenkte rett og slett ikke på at de i tillegg til å betale for sitt eget hus, også måtte kjøpe sin egen kirke... Nei, vent...

Lenke til kommentar
Det er snakk om å ødelegge andres eiendom, og da er det også skattepengene mine (blant annet) som går med til gjenoppbyggingen.

Det at skattepengene blir brukt til å bygge og reparere kirker er jo en av grunnene til at de blir brent! Har du ikke fulgt med? Uten at jeg skal si at jeg er mer glad i moskeer, så blir ikke de betalt av staten skulle de falle til grunne.

 

Har du fortjent den eiendommen du har?

Den eiendommen jeg er i besittelse av betaler jeg for selv, med penger jeg arbeider for. Kirken bruker penger andre har arbeidet for, og kirken har også tatt over en del områder de selv ikke hadde krav på.

 

Jo, det handler nettopp om at forkastelige handlinger forsvares ved å vise til urett som er gjort tidligere.

Nei, det handler om den urett som blir begått idag! Følger du overhode ikke med på hva som blir sagt?

Lenke til kommentar
Det er snakk om å ødelegge andres eiendom, og da er det også skattepengene mine (blant annet) som går med til gjenoppbyggingen.

Det at skattepengene blir brukt til å bygge og reparere kirker er jo en av grunnene til at de blir brent!

Ja, der har vi rettferdiggjøringen igjen. Hvis du mener noe er urett så skal du rette det opp ved å gjøre uretten enda større! Det er fortsatt mine penger som blir brukt til å gjenoppbygge kirken.

 

Har du fortjent den eiendommen du har?

Den eiendommen jeg er i besittelse av betaler jeg for selv, med penger jeg arbeider for.

Så forfedrene dine har aldri gjort noe galt som gjør at man etter din logikk kan rettferdiggjøre å rane deg?

 

Jo, det handler nettopp om at forkastelige handlinger forsvares ved å vise til urett som er gjort tidligere.

Nei, det handler om den urett som blir begått idag! Følger du overhode ikke med på hva som blir sagt?

Så du vil ikke ødelegge andres eiendom på grunn av det representantene for disse gjorde i tidligere tider likevel? Det er da merkelig hvorfor kirkebranntilhengerne stadig tar opp kristningen av landet.

Lenke til kommentar
Altså, når Varg Vikernes brenner ned kirker fordi de er bygd på vikinggraver så er det jo mest sannsynlig at han bekjenner seg til Norrøn tro.

 

Og selvfølgelig har ikke Varg Vikernes samme makt som kirken har i Norge i dag, men det betyr ikke at det er greit å brenne ned kirker fordi han mener den har for mye makt. Han kan godt ha sin egen hjemmeside og drive med misjon og hvafornoe, men å brenne kirker er å gå for langt. Kirken ødelegger ikke noe for Varg Vikernes, derfor er det urimelig at han skal ødelgge for dem.

 

Og volden brukt av kristne sammenlignet med hvor barbariske vikingene var, er er ganske teit. Det var først etter at kristendommen ble "innført" i Norge at det ble fredligere og slutt på drap, siden et drap ikke lenger førte til evig frelse, men til evig fortapelse.

 

Du kan da ikke for alvor stå å si at innføringen av helsebrenning ikke er drap?

Så du mener at "kristningen" varte bare noen dager og snipp snapp snute?

Åneidu gutten min, hekser, homser, hendinger etc. har blitt forfulgt, hengt ut, drept og torturert av kristne maaaaaaange hundre år etter den såkalte kristningen.

 

Hvordan kristendummen fungerer i dagens samfunn mht. undertrykkelse, fordømming, diskriminering og drap går jeg ut i fra du er kjent med...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...