frans Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Fikk et sett brukte spinkle plastikk høyttalere av ukjent merke. Antakelig ny pris i 200 - 500 kr klassen. Med ca. 1-2 liter indre volum, 500 grams vekt (?), 2-3 millimeter tykkelse på plastkassen, udempet og med bassrefleks tuning som så tilfeldig ut, luftlekkasjer her og der, låt høyttalerne deretter. Mest dugbar som "telenfon høyttaler". Bassen gikk vel så dypt som 130 hz og der omkring og rullet av i toppen omkring 8-10 khz. Siden jeg var i det eksperimentelle hjørne og akkurat hadde modifisert stuehøyttalerne gjorde jeg følgende. -Demonterte hele "skiten". Kabinettet var delt på midten sett forfra med en høyre og venstre del og med demonterbar front. -Laget en 1 cms avstivning av tre som fylte hele kabinettvolumet vertikalt på midten sett fra siden. Brukte en plankebitte på ca 1 cm i tykkelse som jeg saget til og boret mange hull i. Det ble en slags B&W matrix avstivning. Det er viktig at kabinettveggene kommer i press mot avstiveren så avstiveren ble laget litt større enn avstanden mellom kabinettveggene. -Klistret 4 mm. asfaltmatter på sideveggene av kabinettet. -Surret mange lag med aluminumsfolie rundt magnetene på høyttaleren. -Skjermet forsterkeren med aluminiumsfolie. Pass på: aluminium leder strøm. -Hev inn litt acousto-q i kabinettet (ull går også bra). -Presset og limte alt sammen med epoxy lim. Resultatet: Det ble ikke dypere bass eller mer utstrakt diskant, men lyden ble mye klarere og mere nøytral. Effekten ble nesten som å ta fram høyttalere som er plassert bak tykke gardiner. Plastkabinettet farger fremdeles lyden, men helt klart i mindre grad en tidligere. Det spinkle plastkabinettet var nok den største synderen til dårlig lyd, deretter forsterkeren og høyttalerelementet. Klistret så høyttaleren på siden av monitoren med dobbeltsidig teip, slik at høyttaleren kom i ørehøyde. Det førte til enda bedre mellomtone og diskant, men litt mindre bass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå