Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Tyske muslimer vil bygge en av Europas største moskeer i Köln i Tyskland. Prosjektet har utløst heftig strid i storbyen ved Rhinen, med protester både fra høyreekstremister og fra kristne ledere. Hva synes du om dette? Og hva ville du ment dersom norske muslimer ville bygd noe lignende i Oslo? Nå vet ikke jeg om denne moskeen vil gale over hele köln flere ganger om dagen slik moskeer vanligvis gjør. Men uansett så vil jeg støtte tyskerne i dette. Rett og slett fordi Tyskland ikke er et muslimsk land. Og at dette ville skapt en trend hvor man etterhvert hadde fått bygd "synlige" moskeer over hele europa. Og det mener jeg er et direkte angrep på vestlig kultur. De hevder sin rett men jeg lurer på hva disse ville sagt om noen katolikker ville bygd en katedral i deres muslimske hjemland. Hva mener du? Link Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) Så lenge de finansierer det selv og legger det i et strøk hvor det ikke har for stor påvirkning på omgivelsene, kan jeg ikke se problemer med dette. Heller ikke hvis det var tilfelle i Norge. Dette forutsetter da at de ikke brøler utover byen til alle bønnetider. Dette skulle jeg også sett at kirken fikk et forbud mot. Selv er jeg ikke religiøs, men ser at det er et behov for folk å kunne samles i en menighet. Selv om majoriteten av muslimer er innvandrere, bør de også kunne stifte sin menighet. Det finnes nok også noen tyske muslimer som føler det samme. Edit: Når det gjelder det motsatte scenario, altså å bygge en katolsk katedral i et muslimsk land, så er det usannsynlig at dette ville blitt verdsatt. Dette er også en litt "unødvendig" problemstilling da den største innvandringen går fra øst til vest, men ikke motsatt vei. Det er også store kulturforskjeller. Muslimske nasjoner er mye mer lukket og mindre tolerante mot andre kulturer, mens vestlige kulturer er mindre restriktive. Endret 25. august 2007 av WonderStivi Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) Så lenge de finansierer det selv og legger det i et strøk hvor det ikke har for stor påvirkning på omgivelsene, kan jeg ikke se problemer med dette. Heller ikke hvis det var tilfelle i Norge. Dette forutsetter da at de ikke brøler utover byen til alle bønnetider. Dette skulle jeg også sett at kirken fikk et forbud mot. 9356173[/snapback] Med kirken mener du kirkebjellene da eller? Men det er uansett en del av vår kultur. Jeg er ikke religiøs men jeg hadde nok blitt veldig trist om kirka i byen min hadde blitt revet. Eller om den ikke fikk lov til å klinge. Da jeg har en sterk tilknytting til den kulturisk sett. En moskè hadde for meg vært et stort nederlag for meg, om det hadde dukket opp en stor en her jeg bor. Så hadde jeg sett på det som et angrep på norges kultur. Ja, de kan bare bo her, men da mener jeg også at de må finne seg i at vi har vår kultur som vi vil bevare. Om de ikke vil det så kan de jo reise tilbake hvor de kommer fra eller eventuelt etter om det pågår en konflikt der. Og når 2 kulturer er så forskjellige så går det bare ikke sammen i et land. Det blir så mange konfrontasjoner av det. Selv er jeg ikke religiøs, men ser at det er et behov for folk å kunne samles i en menighet. Selv om majoriteten av muslimer er innvandrere, bør de også kunne stifte sin menighet. Det finnes nok også noen tyske muslimer som føler det samme. 9356173[/snapback] Det finnes nok mange lokaler(menigheter) som muslimer kan be i både i tyskland og Norge. En Moskè blir liksom noe annet. Edit: Når det gjelder det motsatte scenario, altså å bygge en katolsk katedral i et muslimsk land, så er det usannsynlig at dette ville blitt verdsatt. Dette er også en litt "unødvendig" problemstilling da den største innvandringen går fra øst til vest, men ikke motsatt vei. Det er også store kulturforskjeller. Muslimske nasjoner er mye mer lukket og mindre tolerante mot andre kulturer, mens vestlige kulturer er mindre restriktive. 9356173[/snapback] Kanskje vi er for åpne? og at vi vil se store konsekvenser i åra som kommer Man kan jo allerede se konsekvenser av innvandring og fremmed kultur. Endret 25. august 2007 av Kron Lenke til kommentar
Lafs Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Jeg syntes det burde vært forbudt å lage bygninger for religiøse formål. Også kunne vi revet alle religiøse bygninger laget til nå. Lenke til kommentar
salah Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Synes disse folka er jævlig patetiske. Jeg kom til Norge for å slippe unna disse, også skal de bygge det akkurat der jeg også er. Nordmenn er dumme som er så snille mot innvandrere og lar dem rasere det landet deres egne forfedre har bygget. forøvrig er den kristne delen også dumme. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Hva synes du om dette? Og hva ville du ment dersom norske muslimer ville bygd noe lignende i Oslo? Link 9356140[/snapback] Vel, nå befinner jo skandinavias største moské seg allerede i Oslo og kan ikke se noen ulemper pga. dette, siden bønnerop til alle døgnets tider & utider ikke skjer. http://www.aftenposten.no/kul_und/article1227586.ece Ser også ut til at de bygger enda en moské i tøyenbekken. Noe som gjør antall moskéer i Oslo til hele 3! http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1501148.ece Lenke til kommentar
Lafs Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) Hva synes du om dette? Og hva ville du ment dersom norske muslimer ville bygd noe lignende i Oslo? Link 9356140[/snapback] Vel, nå befinner jo skandinavias største moské seg allerede i Oslo og kan ikke se noen ulemper pga. dette, siden bønnerop til alle døgnets tider & utider ikke skjer. http://www.aftenposten.no/kul_und/article1227586.ece Ser også ut til at de bygger enda en moské i tøyenbekken. Noe som gjør antall moskéer i Oslo til hele 3! http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1501148.ece 9356436[/snapback] Det er helt sinnsykt at dem får lov, prøv å dra til pakistan å krev at dem setter opp noen kirker(ubrukelige bygninger det og) eller lignende der, du hadde blitt steinet på åpen gate Endret 25. august 2007 av Lafs Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Folk må da få bygge bygninger og bruke dem til hva de vil da!? Lenke til kommentar
Lafs Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Folk må da få bygge bygninger og bruke dem til hva de vil da!? 9356487[/snapback] Nei Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Folk må da få bygge bygninger og bruke dem til hva de vil da!? 9356487[/snapback] Nei 9356492[/snapback] Neivel... Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Ser ingen grunn til at ikke muslimer skal få lov til å bygge moskeer i Tyskland eller i Norge. Å motargumentere ved å kategorisere et land innenfor en relgion blir bare tull. Det er selfølgelig sant at Europa har sterke krisne tradisjoner, men det har nok vært en av faktorene til å skape fundamentalisme og økte fordommer ovenfor andre religioner. Kultur er alltid skiftende, og om man skal oppnå økt toleranse og sammarbeid, så er slike tiltak nødvendige. Så lenge byggning av relgiøse byggninger ikke er finansieres av staten burde alle religioner kunne bygge fritt sine relgiøse templer, men selfølgelig innenfor en del rammer da. Sik som lyd og lokal belliggenhet. Men jeg hadde foretrukket at folk brukte penger og krefter på å bygge mer meningsfylte byggninger enn kirker og moskeer, da jeg har lite forståelse ovenfor relgion generelt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Hva synes du om dette? Og hva ville du ment dersom norske muslimer ville bygd noe lignende i Oslo? Link 9356140[/snapback] Vel, nå befinner jo skandinavias største moské seg allerede i Oslo og kan ikke se noen ulemper pga. dette, siden bønnerop til alle døgnets tider & utider ikke skjer. http://www.aftenposten.no/kul_und/article1227586.ece Ser også ut til at de bygger enda en moské i tøyenbekken. Noe som gjør antall moskéer i Oslo til hele 3! http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1501148.ece 9356436[/snapback] den første der er for såvidt akseptabel "Fra utsiden ser den gule bygningen ut som en vanlig moderne bygård. Bortsett fra et tårn av glass som reiser seg over Grønland i Oslo. " den andre synes jeg er på kanten av hva vi bør akseptere i forsvar for vår egen kultur. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 så lenge man lar folk bygge kirker kan man ikke stoppe folk fra å bygge moskeer. helst ville jeg sett at man stoppet å bygge alle religiøse byggniger, men man kan ikke gjøre forskjell. Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) den andre synes jeg er på kanten av hva vi bør akseptere i forsvar for vår egen kultur. 9356581[/snapback] Og hvordan kultur er så det? Kristendom-monopol? I såfald ønsker jeg ingen ting med den kulturen å gjøre. Endret 25. august 2007 av Snerk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 så lenge man lar folk bygge kirker kan man ikke stoppe folk fra å bygge moskeer. helst ville jeg sett at man stoppet å bygge alle religiøse byggniger, men man kan ikke gjøre forskjell. 9356583[/snapback] Jo det kan man! om det er for å verne egen kultur. Dette er ikke et muslimsk land og har aldri vært det. Du sier dette nå men når konsekvensene av dette berører deg så kommer du til å skifte mening, men da kan det være for sent. ikke bland inn kirker. det er noe helt annet. Kirker er en del av Norge, det er ikke moskeer. Lenke til kommentar
Lafs Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 så lenge man lar folk bygge kirker kan man ikke stoppe folk fra å bygge moskeer. helst ville jeg sett at man stoppet å bygge alle religiøse byggniger, men man kan ikke gjøre forskjell. 9356583[/snapback] Jo det kan man! om det er for å verne egen kultur. Dette er ikke et muslimsk land og har aldri vært det. Du sier dette nå men når konsekvensene av dette berører deg så kommer du til å skifte mening, men da kan det være for sent. ikke bland inn kirker. det er noe helt annet. Kirker er en del av Norge, det er ikke moskeer. 9356620[/snapback] men kirker er ubrukelige di og Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 den andre synes jeg er på kanten av hva vi bør akseptere i forsvar for vår egen kultur. 9356581[/snapback] Og hvordan kultur er så det? Kristendommen? I såfald ønsker jeg ingen ting med den kulturen å gjøre. 9356616[/snapback] nei det er norsk kultur, luringen! Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Helt greit, så lenge de finansierer moskeen sjøl. Skal vi tillate kirker, må vi også tillate moskeer. Religionsdiskriminering er ikke bedre enn annen diskriminering. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Helt greit, så lenge de finansierer moskeen sjøl. Skal vi tillate kirker, må vi også tillate moskeer. Religionsdiskriminering er ikke bedre enn annen diskriminering. 9356639[/snapback] Det er da ikke diskriminering å verne om egen kultur! hvor kirker definitivt er en del av det. man trenger ikke være kristen for så se den fine kulturen alle kirkene i Norge gir oss. Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 nei det er norsk kultur, luringen! 9356628[/snapback] Og norsk kultur består av kristendom-monopol? Jeg er norsk, og dette har ingen ting med min kultur å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå