Gå til innhold

Varmepumpe


Anbefalte innlegg

I fysikken på skolen i dag forklart læreren min hvordan en varmepumpe fungerte...da brukte han en pumpe som han hadde laget selv av et gammelt kjøleskap til å demonstrere. Da hadde han 2 "rør" som gikk ut av en slags komprressor (jeg orker ikke å forklare så grundig) på d ene røret målte vi 50C+ og d andre 20C-... Hele den greia skulle jeg med litt oppfinsomhet enkelt klart å presse inn i chieftec kabinettet mitt....tenk hvis jeg da hadde isolert kabinettet heltog satt det røret som vi fikk 50c på utenfor kabinettet... da ville jeg jo kunne ha fått ganske gode oveklokkingsresultater og dette systemet ga ikke så mye lyd heller ...20 til 25 db kan jeg tenke meg og inne i et kabinett burde ikke det høres så veldig godt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hah! Tror du det er samme prinsippet???

 

En slik varmepumpe bygget (eller skal vi si bare revet ut av?) ett kjøleskao eller fryser er en såkalt phase-change kjøler. den bruker det faktum at ett stoff kan ta til seg energi i for å gå over gassform og gi den fra seg igjen når tvunget tilbake i veskeform.

Tvangen skjer med en kompressor, ekspansjon til gass skjer (inn) i det kalde røret.

 

Forskjellen er hvor langt man flytter varmen, og med vilken bruk av effekt. Peltier elementer er langt mindre effektive og kan bare flytte varmen noen millimeter, og skaper en barriære mellom varmt og kaldt.

En kompressordrevet kjøler kan flytte varmen nesten ubegrenset langt.

 

Hva tror du Vapochill bruker ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...