Gå til innhold

[løst]Pakke feilaktig momsbelagt av Posten


Anbefalte innlegg

Igjen må jeg banne Posten opp og i mente! Etter jeg har flyttet til Oslo har nesten alle posttjenester gått downhill, håper VIRKELIG! at dette monopolet knuses med hard hånd!

 

Siste hendelse tar kaka syntes jeg, her er regninga fra Divieneo i Spania

Enhet €20,60

Frakt €6,0

Sum: €26,60

 

Med posten omregningskurser blir summen på enheten NOK 164,388 og frakt NOK 47,88. Totalt 212,26 kr inkludert frakt. Siden verdien er under 200kr for enheten eks frakt er den toll & momsfri.

 

Nå har jeg fått godshentelappen med 200 kroner MVA (f*** moms bestemt med å stikke fingeren i jorda, sist jeg sjekka er 25% av 212,26 ca 53 NOK) + 93 kr i såkalt "forenkelt forelegg", helt borte i gamperæva feil. De mener at jeg skal betale staten og posten mer penger enn faktisk varen er verdt, heia norge!

 

Ringer selvfølgelig posten og krever dette ordnet NÅ! så jeg kan få hentet pakka, men neida..... Tollavdelinga hadde fri på lørdager, så det kunne jeg bare glemme.

 

Deretter bad jeg henne legge igjen en beskjed til tollavdelinga med å ta kontakt, siden hennes jobb tydeligvis var å være sekretær. Det kunne hun heller ikke fordi kundene måtte ta kontakt med tollavdelingen ikke motsatt. Deretter bad jeg om direktenummer, det var ikke offentlig, deretter bad jeg om adressen til dem (mener den er rett nede i gata her), det kunne hun heller ikke opplyse om.

 

Tilslutt takket jeg for kjempe "kundebehandling" og sitter her meget frustrert og sint :realmad:

 

Faktisk så sint at jeg gad å skrive dette...

 

Edit: leif

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slapp av. Alle kan gjøre feil. Hvis det er slik du skriver, fikser en telefon på mandag dette. Så lenge 99,9% av de som kontakter tollavdelinga til Posten er bedrifter, synes jeg ikke det er så rart at de ikke sitter der på lørdag og venter på telefon fra deg.

 

Ellers, i tilfelle du ikke har fått det med deg: Posten har aldri hatt monopol på slike tjenester det gjelder her.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har ikke posten monopol på slikt. Men det er noen hos posten som har gjort feil, henteseddelen presenteres som posten, posten har kundeservice oppe på lørdager. Når ingen på kundeservicen klarer å gjøre noe som helst med slike saker burde dem opplyse tollkontorets telefonnummer + åpningstider. Det gjør faktisk saken mer frustrerende.

 

Skal slutte å irritere meg over dårlig kundebehandling nå, tar en kald en i sola istedenfor

Lenke til kommentar

radivx:

Tro meg mandag kl 08.00 er det rett på hornet til riktig person!

 

veggiss:

Det er ingenting å fortolle.

Christian86:

Har ingenting med oppførsel å gjøre dette. Dette er faktisk brudd på "Forskrift om sammenlignende reklame" §3.1 (http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/ltavd1/filer/sf-20001219-1653.html&) Siden det ikke er postens ansatte som gjør denne jobben (slik sekretæren på postens kundeservice sa)

Det er lov å bli sur når man får dårlig behandling, uten at personer som deg håner.

 

Libido:

Sansynligvis ikke, men det fikk deg til å lese tråden, right?

Lenke til kommentar
radivx:

Tro meg mandag kl 08.00 er det rett på hornet til riktig person!

 

veggiss:

Det er ingenting å fortolle.

Christian86:

Har ingenting med oppførsel å gjøre dette. Dette er faktisk brudd på "Forskrift om sammenlignende reklame" §3.1 (http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/ltavd1/filer/sf-20001219-1653.html&) Siden det ikke er postens ansatte som gjør denne jobben (slik sekretæren på postens kundeservice sa)

Det er lov å bli sur når man får dårlig behandling, uten at personer som deg håner.

 

Libido:

Sansynligvis ikke, men det fikk deg til å lese tråden, right?

9356666[/snapback]

 

Hva mener du at de har brutt i forskriften?

Forresten; linken funket ikke, så brukte gjengivelsen hos Forbrukerombudet, takk for at du skrev navnet :)

Lenke til kommentar

Noe lignende skjedde med meg, de klarte å gjøre $ om til £ så verdien ble over 200, og de la på moms + avgift. Jeg trengte "dingsen" så jeg betalte ut varen, dagen etter sendte jeg en klage med kopi av faktura og kontonummer hvor de kunne sette inn pengene jeg måtte ut med. Jeg hørte aldri noe mer, men pengene kom inn på konto.

Lenke til kommentar
radivx:

Har ingenting med oppførsel å gjøre dette. Dette er faktisk brudd på "Forskrift om sammenlignende reklame" §3.1 (http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/ltavd1/filer/sf-20001219-1653.html&) Siden det ikke er postens ansatte som gjør denne jobben (slik sekretæren på postens kundeservice sa)

Det er lov å bli sur når man får dårlig behandling, uten at personer som deg håner.

 

9356666[/snapback]

 

Hva mener du at de har brutt i forskriften?

Forresten; linken funket ikke, så brukte gjengivelsen hos Forbrukerombudet, takk for at du skrev navnet :)

9356733[/snapback]

 

Jeg er også spent på hva bruddet på forskriften går ut på. Jeg ble faktisk så nysgjerrig at jeg måtte inn på Lovdata for å se. Men jeg fattet ikke poenget. Dersom du mener det på en eller annen måte har noe med den påfølgende setningen (siden du gjør et poeng av det) om "...postens ansatte...", tror jeg du er på villspor. Så vidt jeg vet, er de som beregner toll i Posten ansatt i Posten.

Lenke til kommentar
Igjen må jeg banne Posten opp og i mente! Etter jeg har flyttet til Oslo har nesten alle posttjenester gått downhill, håper VIRKELIG! at dette monopolet knuses med hard hånd!

 

Siste hendelse tar kaka syntes jeg, her er regninga fra Divieneo i Spania

Enhet €20,60

Frakt €6,0

Sum: €26,60

 

Med posten omregningskurser blir summen på enheten NOK 164,388 og frakt NOK 47,88. Totalt 212,26 kr inkludert frakt. Siden verdien er under 200kr for enheten eks frakt er den toll & momsfri.

 

Nå har jeg fått godshentelappen med 200 kroner MVA (f*** moms bestemt med å stikke fingeren i jorda, sist jeg sjekka er 25% av 212,26 ca 53 NOK) + 93 kr i såkalt "forenkelt forelegg", helt borte i gamperæva feil. De mener at jeg skal betale staten og posten mer penger enn faktisk varen er verdt, heia norge!

9355906[/snapback]

Kan være avsenders skyld også, hvis de har skrevet feilaktig beløp/verdi på pakken. :roll:

 

Forøvrig er det alltid lurt å be selger "please enclose copy of invoice within package" når man handler for under kr.200,- Blir pakken åpnet for kontroll så ser de fakturaen, og man sparer seg for masse pes.

Lenke til kommentar

Har oppleved noe av det samme, og vil poengtere et par ting

 

MVA regnes ut av tollere, ikke posten. Valuttakursene som brukes settes av Tolldirektoratet og gjelder for en uke av gangen. (såvidt jeg husket)

 

Jeg her sittet og frest på samme måte som deg til samboeren min, men selv om jeg er glad i å kalle posten/ISP/verkseted for stygge ting privat kan det lønne seg å dempe seg offentlig.

 

At du ikke fikk løst problemet på en lørdag er ikke overraskende. Hvilken offentlig etat jobber på en lørdag?

 

Men at posten kan ta 90 kroner i gebyr for å betale en giro gjør meg fryktelig irritert, det samme gjelder at 200 kroners grensen har ligget stille fryktelig lenge.

Lenke til kommentar
MVA regnes ut av tollere, ikke posten. Valuttakursene som brukes settes av Tolldirektoratet og gjelder for en uke av gangen. (såvidt jeg husket)

9357503[/snapback]

Hvis pakka kommer ferdigfortollet som fortollingsoppdrag i posten er det postfortollere (som er postansatte) som gjør jobben (med unntak av et ytterst lite pakker som det tas stikkprøver av).

Men at posten kan ta 90 kroner i gebyr for å betale en giro gjør meg fryktelig irritert, det samme gjelder at 200 kroners grensen har ligget stille fryktelig lenge.

Beregning av mva, lager, utfyllling av tollskjemaer tar faktisk litt tid, og sist gang jeg så en kostnadsoversikt var dette noe Posten i snitt gikk i tap på. 200 kronersgrensen er ikke noe Posten kan noe for (de har selv gjentatte ganger vært ganske frampå om grensa bør heves, noe som igjen tyder på at fortolling fremdeles ikke er en inntektskilde for Posten). Men enig i at grensa burde økes.

Lenke til kommentar

Zeph:

Bytt topic til hva en passer deg eller steng...

 

Til resten:

Som IceDale sier, nå har jeg "frest" fra meg ;) Men mener fortsatt at Posten er "offentlig" intutisjon som burde begraves.

 

Pakka har forøvrig både utenpåliggende pakkseddel + faktura i seg (Bestilt endel fra dette firmaet før, ryddige) Tollerne har å åpne pakker isteden for å "skjønnsmomse" noe de ikke har noe autorisasjon til.

 

Når det gjelder feil i "Forskrift om sammenlignende reklame" mener jeg helt klart posten reklamerer for å kunne ta kontakt med dem via deres telefonnummer/web uten å få den tjenesten det reklameres for. Dette gjør den villedene pga posten kun setter over til et tollkontor (som IKKE er en del av posten). Kunne akseptert den med åpningstider + dager som tollkontoret er tilgjenglig.

 

I starten skrev jeg at dette er en av mange saker. Har direktenummeret til 2 klagebehandlere hos posten og der går vi på fornavn. Posten tar klager seriøst, syntes dem er flinke, men ofte trege, til å utføre tilbakebetalinger. De er aaaaalt for mange ansatte på klageavdelingen dems i Kr.sand.

 

Edit:

Har alltid lurt på hvordan jeg skal kunne "beskytte meg" mot slike ting. Å registrere denne pakka under 200 kr i TVINN vil jo være helt feil. Dermed går det på posten fantastiske rutiner. At posten blir pålagt et byråkrati er ikke kundens problem og jeg driter i om den tjener penger eller ikke.

 

Skulle ønske vi var med i EU jeg, kanskje Sverige neste på meg...

Endret av Largie
Lenke til kommentar

IceDale:

Posten AS er nettop et AS... Om det tilfeldig vis er eid av state betyr lite. Det er ikke en offentlig etat! I prinsippet betyr det at Røkke ol. folk kan kjøpe seg andeler, og tjene på at vi sender brev i Norge. For på brevpost har de tilnærmet monopol (fordi det er umulig å ta opp konkurransen).

Lenke til kommentar
Siste hendelse tar kaka syntes jeg, her er regninga fra Divieneo i Spania

Enhet €20,60

Frakt €6,0

Sum: €26,60

 

Med posten omregningskurser blir summen på enheten NOK 164,388 og frakt NOK 47,88. Totalt 212,26 kr inkludert frakt. Siden verdien er under 200kr for enheten eks frakt er den toll & momsfri.

9355906[/snapback]

 

Hate to burst your bubble, men moms beregnes av forsendelsens verdi pluss frakta.

Lenke til kommentar
Siste hendelse tar kaka syntes jeg, her er regninga fra Divieneo i Spania

Enhet €20,60

Frakt €6,0

Sum: €26,60

 

Med posten omregningskurser blir summen på enheten NOK 164,388 og frakt NOK 47,88. Totalt 212,26 kr inkludert frakt. Siden verdien er under 200kr for enheten eks frakt er den toll & momsfri.

9355906[/snapback]

 

Hate to burst your bubble, men moms beregnes av forsendelsens verdi pluss frakta.

9357779[/snapback]

Mva beregnes av verdi + frakt HVIS VARENS VERDI I SEG SELV ER OVER MVA-GRENSA. Er arens verdi under NOK200 er det likegyldig hvor mye verdi + frakt utgjør.

 

Ellers tror jeg noen burde moderere språkbruken sin litt her.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...