Gå til innhold

hvordan ta bilde av månen

Anbefalte innlegg

Var ute i går og skulle ta bilde av månen, det var ikke så lett. Noen som har noe forslag på hva jeg kan ha for noe innstilling på dette. Hadde den på A på hjule og en f på fra 7-20 prøvde meg fra oppover. Jeg fikk ikke noe særlig detaljer av månen ble nesten bare som en lyspære. Hadde kameraet på stativ.,

brukte nikon d40x med nikkor 55-200

Endret av richardhal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette bildet http://hildebrandt.no/sven/albums/albums/u...01/IMG_6948.jpg

er tatt med følgende innstillinger:

ISO 200, 1/400s, f6.3

Canon EOS 20D, EF 70-200 f4 L USM

Bildet er tatt håndholdt gjennom et vindu. Riktignok var himmelen mye lysere (blå) enn hva det ser ut som på bildet (justert svart i PS).

Et tips er å ta bilde av månen sent på ettermiddagen mens det enda er lyst ute. Zoomer du helt inn på månen blir innstillingene omtrent som om du skal ta bilde av noe som befinner seg i dagslys. Med andre ord, ikke lang lukkertid.

Vet ikke om dette hjelper deg noe....

Lenke til kommentar

Med mitt FZ30 på full tele, tilsv. 420mm, har jeg fått fine bilder på ISO 100, F5.6 og 1/160s på fullmåne, 1/100s på rundt halvmåne. Disse er da tatt i mørket, jeg synes de blir bedre eksponert enn i skumringen, og skarpere. Jeg benytter også spot-måling på månen som andre her tipser om, men resultatet pleier å havne som beskrevet ovenfor på mine. Jeg har noen eksempler på kamerasiden min, men den er nede akkurat nå grunnet bytte av webhotell, men prøv innom den om noen dager så kan du se hvordan de ble seende ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...