Gå til innhold

USB HD og Linux mounting???

Anbefalte innlegg

Jeg har moutet min USB HD i Mandrake 9.0. Hvis jeg drar ut USB disken mens Mandrake kjører, låser maskina seg når jeg slår den av.

Men enda verre er det hvis jeg prøver å starte PC'en uten å ha HD i, da vill den på ingen måte starte opp, den vil bare reboote?

Det blir kjørt en sjekk i oppstarten som sjekker om alle disker/partisjoner ble unmount'et riktig. Når den kommer til min USB disk(sda2) Sier Mandrake att det er noe kritisk galt og att en automatisk rebooting må inntreffe.

Hvorfor i all verden blir USB enheter behandlet som en intern HD? Og hvordan kan jeg få jobbet meg rundt dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har moutet min USB HD i Mandrake 9.0. Hvis jeg drar ut USB disken mens Mandrake kjører, låser maskina seg når jeg slår den av.

Du umount'er vel disken før du drar den ut, hvis ikke er det vel ikke annet å vente (kernel'en leter opp alle filsystemene i mtab og umount'er dem før den stopper systemet).

Hvorfor i all verden blir USB enheter behandlet som en intern HD? Og hvordan kan jeg få jobbet meg rundt dette problemet?

Alle eksterne lager har et filsystem som må 'monteres' opp mot kernel før operativsystemet kan 'snakke' med det. linux-kernel'en gjør ikke noe forskjell på dem utifra hvilke hardware de ligger på, det er bare noe man må leve med.

Hvorfor du ikke får bootet systemet uten disken høres rart ut, du kan prøve å fjerne den fra fstab (får du feilmeldinger fra kernel eller init?). Det høres ut som et mdk spesifikt problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...