Gå til innhold

sRAW - Nyttig eller bare tull ?

Anbefalte innlegg

Akkurat. Det var den biten informasjon som gjorde funksjonen ubrukelig for 90% av oss skulle jeg tro. Ikke så rart at de har holdt lav profil mhp sRAW, da.

Akkurat slik ser jeg det også.

Hadde de brukt ekte binning på den minste oppsløsning, så burde det vært en interessant løsning i situasjoner med lite lys.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På den andre siden...

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=29904058

"Binning" may not be the correct term for what sRAW does.

...

But it seems to me that we've got all of the original data when we have the RAW file. So whatever is being done by Canon when they make their sRAWs *should* be able to be replicated from a RAW file.

Binning algorithms in are

basically adding the levels of adjacent pixels

Thank to Bill Hansen for the sRaw files. I recorded the *facts* (which can be taken from the files) and added my *speculation* re the 40D sRaw and the 50D sRaw1 format. I have no speculation re the 50D sRaw2 format.

It deserves particular attention, that both sRaw formats of the 50D contain a *full size* JPEG preview, size in the sample I got: 2 MB

http://www.panopeeper.com/Demo/Canon_sRaw.txt

SPECULATION re the 40D sRaw and the 50 sRaw1 format:

In sRaw1, two consecutive GB/RG blocks are converted in two tri-color pixels,

which have their own Green but share the Red and Blue (subsampling):

((R21+R22)/2,(G11+G12)/2,(B11+B12)/2), ((R21+R22)/2,(G21+G22)/2,(B11+B12)/2)

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det er iallfall ikke pikselbinning dette er snakk om, kun at et visst antall piksler deaktiveres. Hva dette skal være godt for må vel være mindre størrelser på RAW-bildene uten noe kvalitetstap. Jeg vet ikke hvem som tar nytte av dette siden kameraet ikke blir noe raskere og minnekort er så billige at man nesten får dem kastet etter seg. Hm. :hmm:

Lenke til kommentar
Det er iallfall ikke pikselbinning dette er snakk om, kun at et visst antall piksler deaktiveres. Hva dette skal være godt for må vel være mindre størrelser på RAW-bildene uten noe kvalitetstap. Jeg vet ikke hvem som tar nytte av dette siden kameraet ikke blir noe raskere og minnekort er så billige at man nesten får dem kastet etter seg. Hm. :hmm:

Hva man kaller det er forsåvidt lite interessant. Det interessante er hvorvidt man får en effekt ala det man kan få med pixelbinning (bedre dynamiske egenskaper men lavere oppløsning), eller om det er som du og Sideburn sier, at dsp-en bare kaster enkelte avleste verdier (aliasing, ikke bedre dynamiske egenskaper, mindre bildefil).

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...