Gå til innhold

sRAW - Nyttig eller bare tull ?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at Canon har støtte for et nytt bildeformat - sRAW. Jeg har ikke funnet et skikkelig god forklaring på hvordan det virker; men for meg ser det ut som om man slår sammen 4 piksler til 1.

I såfall vil man jo få 2 klare fordeler slik jeg ser det.

#1 er at 4 piksler burde være mer lysfølsomme enn 1, slik at man får mindre støy enn ved ekte RAW.

#2 er ved å kombinere 2 grønne, 1 blå og 1 rød piksel, så burde slipper man efekten av et bayer filter, slik at man unngår moire og får mer riktig fargegjengivelse.

Hvis dette stemmer, så ser jeg nytten - I hvertrfall når man kommer opp i sensor størrelser på 16-20MP.

Tom

Edit: Ulempen er at man får en 1/4 av oppløsningen...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må inrømme at det første jeg tenkte på da jeg leste om sRAW var at det var et format for journalister og nyhetsfotografer, som ønsker å ungå digre råfiler med unødvendige megapixler, men disse brukergruppene kjører vel uansett jpeg, og er fornøyde med det?

Toms gjetninger er nok mye bedre enn mine, og det er vel noen gamle Kodak varianter basert på Nikon-hus (APS-H og fullformat), som tidligere har brukt en slik løsning. Bla. F80-baserte Kodak DCS 14 (hittil det eneste "fullformat" alternativet for F-fatningen...), som kutter fra 13.89 Mpix til 6Mpix for ISO 800. Det er vel også en del kompakter som bruker denne løsningen for høy-ISO (med nokså horrible resultater, kanskje mest fordi de interpoleres opp etterpå...)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Måten sRAW fremstilles på er ved hjelp av en teknikk kallt binning. Dvs å kombinere 4 pixler slik at det det sammen blir en pixel. Siden også algoritmen som brukes kan oppdage pixler som avviker fra de andre (da i form av støy) vil sRAW slik jeg har forstått det være mer fri for støy enn f.eks en downsamplet JPG.

Så du hadde nok mye rett i dine antagelser Tom :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis binningen gjøres i det digitale domenet så gir det vel ingen gevinst kontra å fange bilder i vanlig raw og så bruke et egnet software for å konvertere raw til "sRAW" i etterkant?

Dersom dette faktisk gjør at man bruker analog-prosessering og A/D-konverter på en annen måte så er jeg overrasket over at de ikke har laget mer blest om det?

Forøvrig kan man alltid få bedre støy-ytelse ved å filtrere, men det går ut over detalj-gjengivelsen. Og digitale fotografer er ofte sykelig opptatt av pixel-peeping :-)

-k

Lenke til kommentar
Kanskje dette er svaret på hva som mentes da ryktene gikk om at Canon hadde noe foveon-aktig på gang.

Det hadde vært artig om man lagde en brikke med to lag, ett vanlig på toppen som fanger det vanlige lyset, og ett under der som fanger høylyset som det øverste laget ikke klarer.

Aldri mer utbrent høylys!

Lenke til kommentar
Kanskje dette er svaret på hva som mentes da ryktene gikk om at Canon hadde noe foveon-aktig på gang.

Det hadde vært artig om man lagde en brikke med to lag, ett vanlig på toppen som fanger det vanlige lyset, og ett under der som fanger høylyset som det øverste laget ikke klarer.

Amen!

Lenke til kommentar
...amen og alt det der, men er det ingen som har gjort seg noen erfaringer med sRAW i praksis??

Egentlig ikke, men tok noen bilder i sraw for morro skyld. Bildestørrelsen er 1288 x 1936 og konvertert til jpeg blir filen på ca 2mb.

De bildene jeg tok ble detaljrike og ser i farten ingen stor forskjell i forhold til raw-filer i full størrelse.

Legger ved et bilde i full størrelse tatt med blender 2.0 fokus på høyre øye - littegranne oppskarping i DPP

Lenke til kommentar

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1043202460.html

Fuji announces CCD dynamic range breakthrough! (UPDATED)

By Dave Etchells, The Imaging Resource

(Tuesday, January 21, 2003 - 21:27 EST)

fujiHRpixels2.jpg

Standard ("HR") SuperCCD pixel layout.

fujiSRpixels2.jpg

Dual-Element "SR" SuperCCD pixel structure.

Announcing their "Fourth-Generation" Super CCD technology, Fuji has revealed what looks like a breakthrough in dynamic range for CCD sensors. The new approach cleverly trades off resolution for dramatically improved dynamic range, offering as much as a 400% improvement in highlight "headroom" relative to conventional technologies.

fujiSRconceptM.jpg

Jeg vet ikke hva som har skjedd siden 2003?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva som har skjedd siden 2003?

-k

Marketing-droidene har latt seg styre av megapixel-hysteriet :)

Tom

Såvidt jeg husker så var det den teknologien Fuji melket for hva det var verdt når de markedsførte interpolerte megapixler fra Fuji som mer verdt enn andre interpolerte pixler fra andre leverandører :)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Måten sRAW fremstilles på er ved hjelp av en teknikk kallt binning. Dvs å kombinere 4 pixler slik at det det sammen blir en pixel. Siden også algoritmen som brukes kan oppdage pixler som avviker fra de andre (da i form av støy) vil sRAW slik jeg har forstått det være mer fri for støy enn f.eks en downsamplet JPG.

Har prøvd å finne info om dette, uten særlig hell. Har du noen referanser å linke til? Forstår jeg det riktig dersom dette da betyr at man kan skyte sRAW ved høyere ISO og få mindre støy?

Fant denne diskusjonen i et annet forum.

Edit: la inn link!

Endret av Sideburn
Lenke til kommentar
Jeg må inrømme at det første jeg tenkte på da jeg leste om sRAW var at det var et format for journalister og nyhetsfotografer, som ønsker å ungå digre råfiler med unødvendige megapixler, men disse brukergruppene kjører vel uansett jpeg, og er fornøyde med det?

Tja, JPEG på nyheter, mye RAW på reportasje. Og da trenger man gjerne litt mindre RAW-filer så man slipper den helt store datamengden å redigere, i alle fall om man ikke har tilgang til kraftige bildebehandlingsmaskiner.

Å redigere ti bilder fra et 5Dmk2 er sikkert ikke så slitsomt, men tyve-tredve bilder tror jeg blir litt i overkant på lette laptops.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I følge Canon Norge benytter sensoren annenhver piksel ved sRAW, så vi snakker altså ikke om binning.

Endret av Sideburn
Lenke til kommentar

I følge Canon Norge benytter sensoren annenhver piksel ved sRAW, så vi snakker altså ikke om binning.

Akkurat. Det var den biten informasjon som gjorde funksjonen ubrukelig for 90% av oss skulle jeg tro. Ikke så rart at de har holdt lav profil mhp sRAW, da.

Hvem trenger de dynamiske fordelene med raw, men trenger samtidig større hastighet/mindre minnebruk OG kan leve med romlig aliasing og redusert oppløsning? Min beste bet er pressefotografer.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...