Gå til innhold

Dagbladet: Ungdommens virklighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jonnar, benekter du at undervisningen er tilrettelagt for jenter?

9358934[/snapback]

For å komme med en slik påstand som du kommer med må man først bevise at gutter og jenter lærer forskjellig, og er flinkere akademisk på forskjellige områder. Altså må man komme fram til konkrete bevis om at en generalisering mellom kjønn er gyldig. Hvis man ikke kan komme med slike beviser må man rett og slett bare kunne gå ut i fra at jenter og gutter vil kunne prestere likt i skolesammenheng, selvsagt forutsatt av at de har et likt utgangspunkt og lik motivasjon, samt at de legger like mye inn i arbeidet. Jeg personlig vil nok si at forskjellene i prestasjon er mer individbestemt enn kjønnsbestemt. Slik kan en gutt som har forutsetningene selvsagt prestere like godt på skolen som en jente. (Du skal ikke se bort i fra at grunnen til at jenter gjør det generelt bedre enn gutter på ungdomsskolen og på videregående skole er at jentene er mer modne enn guttene i denne alderen.)

 

Siden du helt klart mener at undervisningen helt klart er tilrettelagt for jenter, bør du kanskje utdype hvordan undervisningen kan bli mer rettferdig. Vi lever jo tross alt i et likestillingssamfunn.

 

Huff, kom litt vekk fra temaet nå, men til sist: tror vår kjære Hans-Wilhelm Steinfeld burde se litt lenger enn nesetippen.

9359420[/snapback]

Ja, kanskje vi skulle begynne med nettopp det, alle sammen?

Lenke til kommentar
Ja, kanskje vi skulle begynne med nettopp det, alle sammen?

Hehe, er klar over at jeg kan være ganske trangsynt selv, og har sikkert mye feile inntrykk. Det var i hvertfall det første som kom til tankene mine når jeg leste gjennom tråden. Vet jeg ikke er verdensmester. ^^

Endret av Akarno
Lenke til kommentar
Eldre, kjedelige og somlete lærere er egentlig heller ikke til å unngå. En utrolig vanskelig situasjon, de må jo få ha en jobb!

Fullstendig uenig. Hvis de ikke er skikket til jobben, bør de ikke være i den. De ødelegger bare for neste generasjon.

9359509[/snapback]

 

Jeg er til dels både enig og uenig. Eldre lærere, som regel med en god del arbeidserfaring er i mine øyne bedre enn en nyutdannet universitets-whatever med toppkarakterer - som aldri har prøvd praksis.(Tenker yrkesfag)

 

Akarno, eldre, kjedelige lærere ... Kan du forklare meg hva du mener med kjedelige? Det jeg først tenkte var at læreren står å prater og prater om noe som du ikke bryr deg om - hvis det er tilfelle, er du sikker på at du har valgt rett utdannig?

 

Jeg er enig i at det er maaange lærere som ikke egner seg som lærere i det hele tatt, og det er synd. Jeg tror jeg har vært borti 1 lærer, som jeg virkelig er glad i det han jobber med, og som klarer å få skoleleie kommende mekanikere til å le i timen, etter hvert som han forklarer hvordan ting fungerer. Jeg savner den læreren.

 

Som noen nevnte tidligere i tråden så er det en dårlig holdning rundt blandt elevene. Det er det som irriterer meg mest av alt, tror jeg. Jeg går nå VG2 automatisering, og går i klasse med 6 andre elever, deriblandt en som er rundt 10 år eldre enn oss. De resterende 5 elevene er alle 1990-modeller og er ganske så urolige i timene. I de to første norsktimene i år, sa den største bråkmakeren at han hadde bare tenkt å komme seg gjennom året, altså han er fornøyd om han ikke stryker i et eneste fag - Og det irriterer meg. Hadde det vært opp til meg skulle jeg ha kastet ham ut av klassen, og bedt ham komme tilbake til neste år, dersom han har en interesse for å lære da.

 

Nå har ikke jeg toppkarakterer, for å ha det sagt, men jeg prøver å gjøre noe av skoleåret, til tross for at karakterene ikke er på topp. Jeg viser vilje og liker som regel alt vi gjør på skolen. Jeg forstår at folk etter 10 år på skolebenken blir lei. Jeg har selv konsentrasjonsvansker når det gjelder fag som norsk og engelsk, men prøver.

 

Til deg som nevnte ordklasser ... Jeg vet ikke hva en ordklasse er. Jeg kan ikke hjelpe den 12 år gamle broren min med norskleksene fordi jeg rett og slett ikke skjønner oppgavetekstene. Jeg har aldri skjønt, og aldri brydd meg om gramatikk i det hele tatt(på barne- og ungdomskole). Nå i senere tid både forstår jeg, og aksepterer jeg alt innenfor gramatikk.

 

Det som gjorde norsken til rene helvete på ungdomskolen var alt som hadde med infinitiv å gjøre, og presens, og perfektum, og alt det der. Jeg vil nok ha store problemer med å forklare hva det er - for det er rett og slett noe jeg _IKKE_, med stor ikke har bruk for som automatiker. Jaja, det kunne jo vært kjekt å hjelpe broren min med leksene ... men pokker heller. Jeg mener det er nok å kunne å bruke gramatikken, og at det unødvendige skulle vært utelatt. Jeg kunne tenkt meg å bli bedre til å skrive(for eksempel innlegg her, søknader etc.)

 

I fjor, da jeg gikk VG1 elektro, så hadde vi 2 timer norsk i uka. Læreren kom, vi snakket litt om løst og fast og begynte etter hvert undervisningen. Læreren ba oss åpne på side blablabla og vi leste litt og læreren forklarte deretter hvordan vi skulle bygge opp en novelleanalyse.

 

... :ermm:

 

Jeg tviler på at jeg er den eneste som ikke liker den undervisningsmetoden. På grunn av min lille interesse for slike ting, så går informasjonen læreren gir oss, inn i det ene øret, og ut av det andre ... sett bort fra den delen som ikke en gang går inn. Læreren, som er utdannet som norsklærer liker vel både gramatikk og novelleanalyser ... Men det hjelper ikke meg.

 

Bla ... Dette ble sikkert utrolig rotete, en del har sikkert ingenting med tråden å gjøre, menmen ... Dersom norskundervisningen hadde vært slik jeg kunne tenkt meg at den skulle være, ville denne posten og de andre postene mine være bedre, kanskje ikke mye fornuft ,men generelt bedre. :p

Lenke til kommentar

Eg er utrulig enig av mykje av det som er sagt her! Det er utrulig så mange intellektuelle personer som finnes her!

 

Noko av det viktigeste som er kommet frem her, og som eg er fullstendig einig i, er at den norske grunnskulen i dag er ALT for lite individuelt tilpasset! Læraren går igjennom stoffet, og underviser for "gjennomsnitts -eleven". Detta meiner eg blir heilt feil med tanke på både dei som trenger ekstra undervisning; fordi dei ikkje forstår fagstoffet, og dermed alltid vil bli liggande etter. Og dei som skjønner stoffet så godt, men får ingen utfordringer, slik at dei ikkje får utvikla seg vidare.

 

Personlig så har eg vert heldig med mine 3 år på ungdomsskulen, da eg hadde 2 flotte lærarar, som var ganske flinke med oppfølging. De mindre flinke elevene, fikk eigne klasserom med eigne lærarar; slik at dei ikkje hindra undervisningen til resten av klassen, men fikk undervisning tilpasset deiras nivå.

 

Håper at regjeringen snart vil innsjå at skulesystemet i dag er for konservativt, trangsynt om du vil kalle det for det; og gjer noko med det!

 

William

 

EDIT: leif

Endret av Wackee
Lenke til kommentar
Håper at regjeringen snart vil innsjå at skulesystemet i dag er for konservativt, trangsynt om du vil kalle det for det; og gjer noko med det!

9360887[/snapback]

 

Vel, jeg sitter på bussen og leser alle disse "valgflesk"-plakatene som henger på vinduet og tenker "woah, det høres jo bra ut", men så går valget, noen vinner og en eller annen toppsjef i ett eller annet stort norsk firma får en klekkelig bonus eller en kongelig starter en engleskole og poff forsvinner alt.

 

På ungdomsskolen hadde jeg en mattelærer som i begynnelsen av 9kl var så utbrent at han bare ga oss ett oppgave ark og forsvant.

Jeg kan ikke ett kvekk algebra,likninger eller konstruering. Jeg går GK Elektro og jeg gruer meg nesten litt til mattetimene, for her har jeg blitt fortalt at det er meget lite nytt stoff, og mest repetering fra 10kl. Jeg må virkelig begynne fra scratch, på VGS!

 

At Steinfeldt kommer med denne "ipod og sms-trykking ødelegger samfunnet"-bullshittet sitt blir jeg opprørt over hvor trangsynt voksne mennesker kan bli.

Einstein kunne ikke lese før han var 7, eller snakke før han var 4.

Beethovens musikklærer beskrev eleven sin slik: ”Som komponist er han udugelig.”

 

Det skal vel ikke bli genier av oss alle, skal det?

Endret av Mollenpriz
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
To fryktelig bra skrevne poster av DarkSlayer og Stian89 her. Jeg går selv siste året VGS og kan ikke annet enn å si meg enig på alle punkter.

9355282[/snapback]

 

Så langt, men ikke lengre kom jeg i tråden før skrivekløen meldte seg.

 

Hva i det huleste er bra med de to postene? Den ene er en salig "jammerdal", og den andre en blekere kopi? Å sutre "av en annen verden", fortjener ikke annet enn et saftig dask ... :love:

 

Finner ikke et snev av selvinnsikt i de to ytringene. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kanskje vil jeg ha "større glede" av slikt senere i livet, hva vet vel jeg - men herregud, når faen vil jeg få bruk for kunnskap om dikt fra 1800 tallet? Sjangsen for at jeg ender opp i en jobb hvor jeg blir spurt etter diktning på 1800-tallet er ufattelig liten! Er det rart at vi sliter med motivasjon?

 

9355234[/snapback]

 

Kunsten å sette sammen ord på en genial måte er en sjelden gave. Så meningen med at stakkars deg MÅ lære dette, kan være at moder jord foretar enda et "wild stab in the dark", også kalt evelusjon ... :p

Lenke til kommentar

Jeg må si at det er en av de dårligste artiklene jeg noen gang har lest. Det er ikke annet enn synsing fra en bedrevitende akademiker om hvordan han synes at ungdommen er. Bare det at han omtaler ungdommen som en homogen gruppe er i seg selv et dårlig trekk, for ikke å snakke om det som blir trukket frem som "årsak".

 

Ja, mange ungdommer i dagens skole er latsabber, faktisk. Man møter dem hver dag. Men det som ikke er tatt høyde for i denne artikkelen, er den store horden av gamle og uskikkede lærere i den videregående skolen i dag. Når pedagogikken er fra 60- og 70-tallet er det ikke rart dagens elever, som tross alt er neddopet på visuelle uttrykk i form av skjermbasert underholdning, ikke blir interesserte. Du kan ikke presse elevene til å tilpasse seg en utdødd pedagogisk plattform og tenkemåte, du må tilpasse din pedagogikk til hvordan dagens elever reagerer og tenker på uttrykkene de blir gitt iløpet av en skoledag.

Lenke til kommentar
Akarno, eldre, kjedelige lærere ... Kan du forklare meg hva du mener med kjedelige? Det jeg først tenkte var at læreren står å prater og prater om noe som du ikke bryr deg om - hvis det er tilfelle, er du sikker på at du har valgt rett utdannig?

Tror jeg skrev litt for sterkt uten å forklare grunnen til det her. Jeg siktet mest til ungdomsskolen, hvorav alle fagene var noe du måtte gjennom. Snakket egentlig mest personlig og, når matte/musikklærerne våre hatet virkelig faget, det var som skrevet over her: kom til timen, ga oss oppgaver og gikk/satt seg ned og ventet på at timen skulle bli over.

Skulle det forklares noe var det få som forsto noe, han ville ikke repetere og sa at "medelevene dine får ta og hjelpe deg!" Resultatet av han læreren var at jeg gikk ut med en svak 3'er, hvor jeg nå på vgs har karakteren over. Jeg orket ikke jobbe med matte da, fordi jeg skjønte ingenting.

 

Olsen: Kan tenke meg det ja, han får nok gjort akuratt det han vil: provosere

Lenke til kommentar
Nå går jeg siste året på VGS, men er desverre ufattelig skolelei. Det er det samme maset år ut, og år inn. Hvordan kan man tro at "Vinjes dikt fra 1859" vekker noen som helst form for interesse hos en 18-åring? Er det rart at man begynner å bli litt lei av norsk undervisningen, når man hvert jævla år får servert livshistorien til Holberg, må lese dikt av vinje, og analyse jeppe på bjerget opp ned, frem og tilbake?

 

Kanskje vil jeg ha "større glede" av slikt senere i livet, hva vet vel jeg - men herregud, når faen vil jeg få bruk for kunnskap om dikt fra 1800 tallet? Sjangsen for at jeg ender opp i en jobb hvor jeg blir spurt etter diktning på 1800-tallet er ufattelig liten! Er det rart at vi sliter med motivasjon?

 

Er det rart at du ikke orker tanken på ENDA EN time markedsføring, hvor det eneste du gjør hver forbanna time er å prøve og tyde den horrible håndskriften til læreren, projektert ut fra en nedslitt overhead, som faen meg bare fungerer halvparten av tiden man trenger den?

 

Etter 12 år med skolegang - er det rart at man begynner å bli lei av den samme repetitive dritten hver forbanna dag?

9355234[/snapback]

Amen! Hvis det er noen trøst er det folk i akkurat samme situasjon som deg som føler det samme. Motivasjonen per idag er nok på det laveste den noen gang har vært i hele skolegangen min. Jeg er helt utrolig klar for å begynne med noe annet enn skole nå.

 

Jeg vet hvorfor Stian89 må lese dikt og alskens dritt. Det handler om å gi folk innsikt i kultur, historien vår og bakgrunnen for norge, samt politiske tanker som enten forklarer bakgrunnen i dagens situasjon (ibsen, likestillingsdebatten), eller politiske tanker som er like gjeldende den dag i dag.

9355664[/snapback]

Poenget er jo her at det ikke er vits i å lære bort noen noe de ikke har noe som helst motivasjon for å lære, fordi det da heller ikke trenger inn. Det blir bare noe man husker fram til prøven og som går i glemmeboken så fort man har levert inn prøvebesvarelsen. Selv om man hadde fått høre at dette må dere lære på grunn av "Norges bakgrunn, kultur, historien vår blabla" hadde nok få 17-18-åringer klart å interessere seg for det.

 

Jeg er helt enig i at dette er viktig kunnskap som et hvert dannet menneske burde besitte, men når man er i den alderen er man rett og slett ikke klar for å lære det.

 

Jeg tror nok at disse ungdommene er fult klar over at de ikke skaper noe når de sitter på t-banen, men nå er det vel få episke verk som er skapt på en t-bane.

9356019[/snapback]

Veldig Off-Topic, men Harry Potter ble til på et tog.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ungdommen har lært to ting:

 

1 -Ting er aldri svart eller hvitt, alt er i en gråsone.

2 -Det hjelper ikke å pugge utenat og kunne akkurat det samme som alle andre, man må lære nok til å kunne utvikle nye ting.

 

Skal man ha bedre elever, så må man VELGE hva de bør kunne.

Man bør kunne velge bort nynorsk, til fordel for mer matte hvis det er målet (og ja, jeg har hatt mer bruk for matte enn nynorsk).

Fagene må også være mer praktisk anrettet, for å fange interressen.

Evnen til å legge sammen to tall uten kalkulator er viktigere enn 2. gradsligninger.

Jeg er også for at man deler opp klassene mye mer.

En femdeling hadde kanskje vært greit:

1 -En klasse med jenter som er over gjennomsnittet flinke

2 -En klasse med jenter som er under gjennomsnittet flinke

3 -En klasse med gutter som er over gjennomsnittet flinke

4 -En klasse med gutter som er under gjennomsnittet flinke

5 -En klasse for de som gir faen, så de slipper å ødelegge for andre.

 

Så kan resultatet på prøvene gjøre at de flyttes opp eller ned i klassene (en som er i under gjennomsnittet og skårer bra kan flyttes til de flinke, en flink som skårer dårlig kan flyttes ned ett hakk).

 

Dette er en brutal men effektiv måte å skille slik at man kan sette inn innsatsen der den trengs.

 

Man får IKKE gode elever ved å tilby akkurat det samme til absolutt alle.

Lenke til kommentar
1 -En klasse med jenter som er over gjennomsnittet flinke

2 -En klasse med jenter som er under gjennomsnittet flinke

3 -En klasse med gutter som er over gjennomsnittet flinke

4 -En klasse med gutter som er under gjennomsnittet flinke

5 -En klasse for de som gir faen, så de slipper å ødelegge for andre.

 

En klasse uten jenter ... off så trist :(

Lenke til kommentar

Ser det er mange her som klager på Norsk. Går VG2 nå, og er dermed en del av den nye læreplanen, men norsk er like kjedelig som før. Lærer akkurat like før, og jeg er faktisk en som er langt over gjennomsnittet interessert i litteratur, men jeg kan ikke gi skolen noe ære for dette, tvert i mot.

 

Det er også utrolig mye dårlige bøker på skolen. Fransklæreren min sa rett ut at han synes læreboka er drittdårlig og at alle stykkene inni skader mer enn de gagner, så nå bruker vi egentlig bare boka for grammatikk og dikt, sitater og andre originale stykker.

 

Synes ikke den artikkelen der var noe særlig, da den gjør ungdommen om til en stereotyp. Er mange ungdommer som er politisk engasjerte, som er interesserte i kultur og som er interessert med å bidra med noe til verden, men det finnes også en veldig stor del som jeg faktisk er litt bekymra for når jeg tenker på hvordan det vil gå med dem når vi er ferdige på skolen om ca. 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...