Gå til innhold

Hvor(dan) lønner det seg å kjøpe kamera?


Anbefalte innlegg

De fleste anbefaler stativer fra kjente leverandører (Manfrotto o.l.). Og da snakker vi (Med ballhead som kjøpes seperat i de fleste tilfellene) skjelden om priser under 1500.

9361939[/snapback]

 

Jeg vil på det sterkeste fraråde et kamerastativ med kulehode til kr.1500. De kan knapt nok bære en lett superzoom. Jeg har i 20 år disponert mange forskjellige stativer, men ville aldri vurdert et kulehode til mindre enn 3000. Da kommer selve stativet i tillegg.

9362522[/snapback]

 

Ja, nå spesifiserte jeg vel ikke det særlig godt, men jeg mente 1500 kr for kun stativet (som en minstepris) også måtte kjøpe kulehodet utenom til en 'ikke kjent' (for meg) pris.

 

Greit at noen tar tak i det :)

 

Mvh,

Beej80

9363399[/snapback]

Greit. Da ville jeg spandert ca 3000 på kulehodet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har alltid lurt på hva UV-filterbrukerne gjør for å "skrape opp" frontelementene sine, og har fortsatt til gode å forstå hva UV-filteret bidrar med, som ikke en solblender gjør bedre, rent bortsett fra under ekstrem bruk.

9361801[/snapback]

 

tja.. f.eks plastkuler og paintballs som kommer rett imot..

Lenke til kommentar
Jeg har alltid lurt på hva UV-filterbrukerne gjør for å "skrape opp" frontelementene sine, og har fortsatt til gode å forstå hva UV-filteret bidrar med, som ikke en solblender gjør bedre, rent bortsett fra under ekstrem bruk.

9361801[/snapback]

 

tja.. f.eks plastkuler og paintballs som kommer rett imot..

9364055[/snapback]

Det regnes som mer enn rimelig ekstremt der jeg kommer fra.

Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med han over meg.

 

SD-kortet er av simpleste sorten og vil begrense hastigheten på kameraet i "continous mode" når bufferen på kameraet er full.

SD-Kort er så billig nå at du bør kjøpe kvalitet. Det er ikke riktig sted å prøve og

spare penger.

 

Minnekortleseren er en vits uten like. 900kbps tilsier overføringshastigheter på under

1 Mb i sekundet. Med et 2 Gb kort da kan det ta opp til 2000 sekunder å overføre alle

bildene til harddisken. Dette er ca 33 minutter. Det er uforholdsmessig lang tid.

Det går langt fortere å da benytte kameraet som kortleser og overføre direkte fra det.

 

Videre tviler jeg sterkt på at det er særlig god kvalitet på filtrene som følger med.

Hadde det vært det så hadde de nok skiltet med merkenavnet (går i grunn for det meste  i pakken).

 

Stativer er ikke min sterke side. Men det jeg har fått med meg herfra, og andre steder, er at dette er heller ikke plassen og spare. De fleste anbefaler stativer fra kjente leverandører (Manfrotto o.l.). Og da snakker vi (Med ballhead som kjøpes seperat i de fleste tilfellene) skjelden om priser under 1500.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt en enkel og grei pakke med kamera + objektiv, og heller skaffet SD-kort + minnekortleser(du trenger det egentlig ikke, men er kjekt å ha) + sekk seperat.

 

Stativ, filtre og sånt småknask kan man supplere med over tid.

 

Mvh,

Beej80

9361939[/snapback]

Dette var akkurat sånn svar jeg ønsket meg!

 

Hvordan er denne pakken til sammenligning?

 

http://www.fotoconnection.com/vi-56968____...hipping_charges

 

Jeg trenger egentlig bare et kamera, et par objektiver og en bag.. men når du først finner kit-dealer med to medfølgende objektiver følger det alltid med en haug med ekstra biter - og da tenker jeg at det like gjerne kan være litt kvalitet på delene!

 

Ser at fotovideo.no skal ha rundt 15000,- NOK for kameraet og objektivene i pakka over.. (i linken koster hele greia ca. 5500,- NOK (inkl. Pentaxrabatt))

 

Hva er poenget med kortlesere, forresten?

Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med han over meg.

 

SD-kortet er av simpleste sorten og vil begrense hastigheten på kameraet i "continous mode" når bufferen på kameraet er full.

SD-Kort er så billig nå at du bør kjøpe kvalitet. Det er ikke riktig sted å prøve og

spare penger.

 

Minnekortleseren er en vits uten like. 900kbps tilsier overføringshastigheter på under

1 Mb i sekundet. Med et 2 Gb kort da kan det ta opp til 2000 sekunder å overføre alle

bildene til harddisken. Dette er ca 33 minutter. Det er uforholdsmessig lang tid.

Det går langt fortere å da benytte kameraet som kortleser og overføre direkte fra det.

 

Videre tviler jeg sterkt på at det er særlig god kvalitet på filtrene som følger med.

Hadde det vært det så hadde de nok skiltet med merkenavnet (går i grunn for det meste  i pakken).

 

Stativer er ikke min sterke side. Men det jeg har fått med meg herfra, og andre steder, er at dette er heller ikke plassen og spare. De fleste anbefaler stativer fra kjente leverandører (Manfrotto o.l.). Og da snakker vi (Med ballhead som kjøpes seperat i de fleste tilfellene) skjelden om priser under 1500.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt en enkel og grei pakke med kamera + objektiv, og heller skaffet SD-kort + minnekortleser(du trenger det egentlig ikke, men er kjekt å ha) + sekk seperat.

 

Stativ, filtre og sånt småknask kan man supplere med over tid.

 

Mvh,

Beej80

9361939[/snapback]

Dette var akkurat sånn svar jeg ønsket meg!

 

Hvordan er denne pakken til sammenligning?

 

http://www.fotoconnection.com/vi-56968____...hipping_charges

 

Jeg trenger egentlig bare et kamera, et par objektiver og en bag.. men når du først finner kit-dealer med to medfølgende objektiver følger det alltid med en haug med ekstra biter - og da tenker jeg at det like gjerne kan være litt kvalitet på delene!

 

Ser at fotovideo.no skal ha rundt 15000,- NOK for kameraet og objektivene i pakka over.. (i linken koster hele greia ca. 5500,- NOK (inkl. Pentaxrabatt))

 

Hva er poenget med kortlesere, forresten?

9367742[/snapback]

 

For 5500,- er det bare en ting å si angående den pakken: Løp og kjøp fort som f ... Men gjør som de andre sa og kjøp kjappe minnekort du kan stole på i tillegg. Hvis stativet som følger med i pakken duger for deg, kan du jo bla opp litt ekstra for en blitz. Har du enda mer igjen da kan du jo unne deg litt orgasmisk luksus og slå til på det der:

 

http://cgi.ebay.com/Pentax-31mm-f-1-8-Limi...1QQcmdZViewItem

Eller det der:

 

http://cgi.ebay.com/Pentax-SMC-FA-43mm-f-1...1QQcmdZViewItem

 

Eller dette:

http://cgi.ebay.com/SMC-PENTAX-FA-77mm-f1-...1QQcmdZViewItem

 

Selv ville jeg kjøpt alle tre om jeg holdt til i USA og kunne handle til de prisene ;)

 

Ellers har du jo DA* 16-50mm F2.8-objektivet som nå er tilgjengelig i USA, samt DA* 50-135 F2.8, som hvis de var i din besittelse ville holdt deg godt skodd en god stund. Du kan jo sjekke hva kamerahus + de nevnte 16-50 og 50-135 koster ...

 

Mange vil si at man klarer seg lenge og vel med kit-objektivet, men man skal ikke kimse av eierglede. Uansett er det 16-45-objektivet i pakken din krute godt. Skulle du kjøpt det her i Norge måtte du bladd opp 4000 for objektivet i løsvekt.

 

Med en kortleser i datamaskinen kan du ta minnekortet ut av kameraet og stappe det i leseren istedenfor å koble hele kameraet til maskinen via kabel, som andre har vært inne på. Uhyre praktisk.

Lenke til kommentar

Ingen betenkligheter for å handle fra www.fotoconnection.com?

 

Jepp, er det jeg tenker selv... finn en billig kamera/linse-kombinasjon nå, og suppler med flere objektiver senere (forutsatt at konto tillater)..

 

Hvordan så utstyret ut i denne pakken? ...

 

25MB/sek minnekort?

 

Stativ med "3 Fluid-Head and Quick Release"?

 

"Esquire" bæreveske?

 

"SD/MM High Speed" kortleser?

 

..også forstod jeg som at det var to medfølgende oppladbare batterier? Er vel ikke et godt tegn at det ikke er oppgitt noen delenummere heller (såvidt jeg så)?

 

(http://www.fotoconnection.com/vi-56968________Pentax-K10D-Blazing-.html#shipping_charges)

 

 

Så kortleseren er egentlig bare for at datamaskinen skal lese minnebrikken gjennom en USB-port?

Lenke til kommentar

Hei, jeg har ikke sjekket pakken som du refererte til fra www.fotoconnection.com,

men det jeg har gjort er å sjekke opp selve bedriften.

 

Du bør ta turen innom disse 2 sidene og lese litt før du bestiller derfra :

http://www.resellerratings.com/store/FotoConnection_1

http://www.pricerunner.com/retailer/15457/reviews

 

Jeg hadde ikke vurdert å kjøpe derfra i det hele tatt med tanke på tilbakemeldingene som de får.

 

Dette er et klassisk problem i statene (spesiellt ?) og det lønner seg alltid å sjekke opp selskapene før man kjøper.

 

Jeg ville ha sjekket pris og vurdert og kjøpt fra B&H Photo istedet. De har jeg bare hørt gode ord om.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke vurdert å kjøpe derfra i det hele tatt med tanke på tilbakemeldingene som de får.

 

Dette er et klassisk problem i statene (spesiellt ?) og det lønner seg alltid å sjekke opp selskapene før man kjøper.

 

Mvh,

Beej80

9390140[/snapback]

SKREKK OG GRU!! For noen kommentarer!!

Det er godt det finnes steder man kan sjekke kjøpserfaringer, dette var skumle saker...

Hvis et tilbud høres for godt ut til å være sant, er det nok ofte det...

De siste hundrelappene man prøver å spare kan fort bli dyre!!

 

Slike lokketilbud er jo mye brukt i Norge også, for all del...

Men her har vi vel kanskje litt sterkere forbrukerrettigheter.

Men huff, kjedelig å kaste bort så mye penger på lureri.

Hadde man klart å få tak i pakken de faktisk annonserer, derimot...

Men man ender vel fort opp med kinesisk manual, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...