Gå til innhold

Råd vedr. Komplett Din Side PC - August-September

Anbefalte innlegg

Min 3 (?) år gamle pc (Athlon 64, nForce4 hovedkoert, GF 6600 etc) synger på siste verset og det tid for innkjøp. Lat som jeg er har valget falt på en ferdigbygget sak fra Komplett http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10289. Maskinen bør dekke behov som Photoshop, videoredigering og "moderat" spilling, skjerm og andre perifere enheter har jeg fra før. Er det noen komponenter som dere ville byttet ut til fordel for andre valg innenfor oppsettet? Tenker meg evt et slingringsrom oppover på ca 1K. Noen som vet hvor mye maskinen støyer?

JILDG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke erfaring med akkurat det kabinettet, men en tidligere versjon av Coolermaster. De har heldigvis satt inn 1x120mm vifter istedet for 2x80 i fronten.

Eneste jeg hadde å utsette på kabinettet var støy/knatring fra harddiskene. Var noe med vibrasjonene som forplantet seg i det jeg mener var veldig porøs aluminium innvendig.

Personlig syns jeg Mystiqiu 632 er vakkert og ville vurdert å oppgradere.

Angående viftestøy fra hk, cpu og skjermkort så tror jeg du vil bli overrasket hvis du ikke har vært plaget med det utstyret du har i dag. Hadde selv et GF6600 med en veps av en vifte som var uutholdelig.

Alternativt å bruke noen kroner på å oppgradere til 3.parts kjølere og noe dempende til HD. Feks Zalman sin CNPS-serie, 9500 til cpu og 900 til gpu.

En tredje ting som kan være "dårlig" på denne pcen er strømforsyningen. Er ikke high-end, men gjør nok jobben uten store problemer. Utfordringen kan være støy. Hadde selv valgt å oppgradere til Seasonic s12 550w for 421kr.

Bytt også til S-Ata dvd-brenner (+40kr). Så slipper du flatkabelen inni kabinettet som kan skape dårligere luftflyt. (og viktigst: ser stygt ut:)) Hk har 5 s-ata kontakter, så hvis du har 4 disker fra før er det vel ikke så lurt å bruke en på dvd-brenneren.

Lenke til kommentar
Har ikke erfaring med akkurat det kabinettet, men en tidligere versjon av Coolermaster. De har heldigvis satt inn 1x120mm vifter istedet for 2x80 i fronten.

Eneste jeg hadde å utsette på kabinettet var støy/knatring fra harddiskene. Var noe med vibrasjonene som forplantet seg i det jeg mener var veldig porøs aluminium innvendig.

Personlig syns jeg Mystiqiu 632 er vakkert og ville vurdert å oppgradere.

Angående viftestøy fra hk, cpu og skjermkort så tror jeg du vil bli overrasket hvis du ikke har vært plaget med det utstyret du har i dag. Hadde selv et GF6600 med en veps av en vifte som var uutholdelig.

Alternativt å bruke noen kroner på å oppgradere til 3.parts kjølere og noe dempende til HD. Feks Zalman sin CNPS-serie, 9500 til cpu og 900 til gpu.

En tredje ting som kan være "dårlig" på denne pcen er strømforsyningen. Er ikke high-end, men gjør nok jobben uten store problemer. Utfordringen kan være støy. Hadde selv valgt å oppgradere til Seasonic s12 550w for 421kr.

Bytt også til S-Ata dvd-brenner (+40kr). Så slipper du flatkabelen inni kabinettet som kan skape dårligere luftflyt. (og viktigst: ser stygt ut:)) Hk har 5 s-ata kontakter, så hvis du har 4 disker fra før er det vel ikke så lurt å bruke en på dvd-brenneren.

9354659[/snapback]

Takker for fornuftige forslag!

Når det gjelder kabinett har jeg akkurat sett et eksemplar av Coooler som jeg likte godt (Har småtroll som elsker å "demontere" kabinettdører), tror jeg går for den. Strømforsyninger er jeg blank på, men støy er viktig. Ser at Seasonic s12 II skal være stille, men den ligger ikke inne som valgmulighet. Vet noen om Komplett kan overtales til å montere en som ikke ligger blant standard opsjoner? SATA DVD-brenner er definitivt notert.

JILDG

Lenke til kommentar

Stemmer at det var Seasonic s12 "I" som var i opsjonslisten og ikke nr II. Skjønner ikke det helt, men du kan jo spørre Komplett.

Personlig er jeg fornøyd med min NorthQ-psu, men de har i nyere tid har fått mer og mer slakt av oss forumbrukere. Om det er som følge av at PSU har blitt et mer omtalt/verdsatt komponent i pcen i de siste 3årene eller som følge av at NorthQ lager dårligere psuer skal jeg ikke spekulere i. (Tror førstnevnte ;))

Og hvis du vurderer 3.parts cpu og gpu-kjøler så vær obs på at nettbutikkene i de fleste tilfeller bare legger den ved og at du selv må montere den. Som regel er de for tunge til å trygt kunne sende dem ferdigmontert. Det må du nesten også spørre Komplett om på forhånd.

For GPU-kjøleren er det veldig enkelt å montere ny kjøler. Noen skruer av, "skru" viften fra GPUen (den virker ofte limt fast, men skal kunne "skli" eller "skrus" av). Fjern gammel kjølepasta, legg ny og skru fast ny kjøler. Sjekk kjøling eller skjermkortdelen av forumet hvis du lurer på mer om dette.

Angående CPU-kjøler krever mange kjølere at hovedkortet demonteres fordi det ofte skal legges en forsterkning på baksiden av hovedkortet. Dette gjelder i allefall Zalman-kjøleren som jeg sverger til. Hw har en stor test av cpu-kjølere, så les den og undersøk litt.

De kjølerene som bruker intel sitt originalfeste er dessverre litt dårlige. Det kommer av at de bruker en slags plastklips som presses ned og går i lås. Hullet som de låses i blir delvis "oppbrukt" når man først monterer originalkjøleren og gradvis mer slitt med tiden.

Syns forøvrig den pc-pakken til Komplett var det beste tilbudet til 10.000kr når man valgte vekk skjermen, og tror du definitivt gjør et godt kjøp. Man klarer seg selvsagt med en mindre kraftig pakke, men det er jo ikke noe gøy å kjøpe...

T-Evil

Lenke til kommentar
Stemmer at det var Seasonic s12 "I" som var i opsjonslisten og ikke nr II. Skjønner ikke det helt, men du kan jo spørre Komplett.

Personlig er jeg fornøyd med min NorthQ-psu, men de har i nyere tid har fått mer og mer slakt av oss forumbrukere.

Og hvis du vurderer 3.parts cpu og gpu-kjøler så vær obs på at nettbutikkene i de fleste tilfeller bare legger den ved og at du selv må montere den. S

Syns forøvrig den pc-pakken til Komplett var det beste tilbudet til 10.000kr når man valgte vekk skjermen, og tror du definitivt gjør et godt kjøp. Man klarer seg selvsagt med en mindre kraftig pakke, men det er jo ikke noe gøy å kjøpe...

T-Evil

9355754[/snapback]

Har sendt mail til Komplett angående PSU så får vi se, NorthQ skal vel i alle fall være stillegående. CPU- og GPU- kjølere kan bli aktuellt dersom jeg får lyst å presse støyen ned, men venter og ser (les hører) hva resultatet blir "out of the box". Takk for info i alle fall!!

JILDG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...