Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til bil som skal trekke stor henger

Anbefalte innlegg

Veit det er mange som kjører for store hengere med for liten bil, men det vil ikke jeg utsette ansatte for, her skal det være lovlig.

9361249[/snapback]

Men om du satser på en US-bil, så må du nok ha en som sansynligvis er registrert som lett lastebil. Har dine ansatte minst C1E på førerkortet, da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kikket litt på loven nå og der står det på C1E at man kan ikke trekke en henger med høyere totalvekt en lastebilensbilens egenvekt. fant ikke noe konkret på det på lovdata men regner med dette gjelder for BE også. som vil si at du må ha en (laste)bil til å trekke denne vogna vil jeg tro.

*dette innlegget ble skrevet som utfylende info for autofils innlegg*

Lenke til kommentar
Ang reglene:

Om du skal kunne dra hengere som er tyngre en bilens egenvekt så må du ha en E på lappen i tillegg, så om bilen veier 3100kg og du ikke har E i sertifikatet så kan du ikke dra mer en 3100kg, selv om det står i vognkortet at du kan dra mer.

9355441[/snapback]

du tar feil både på klasse B og C1 uten E kan du ikke trekke henger med mer en 750Kg i Totalvekt

vegvesenet ang førekort klasse C1 og C1E

bruk linken til å manøverer så ser du det stemmer for begge førerkort. faktisk alle fører kort fra B til D :p

Lenke til kommentar
kikket litt på loven nå og der står det på C1E at man kan ikke trekke en henger med høyere totalvekt en lastebilensbilens egenvekt. fant ikke noe konkret på det på lovdata men regner med dette gjelder for BE også. som vil si at du må ha en (laste)bil til å trekke denne vogna vil jeg tro.

*dette innlegget ble skrevet som utfylende info for autofils innlegg*

9361526[/snapback]

Jeg også kjenner til den regelen om bilens egenvekt osv..

MEN det er jo litt merkelig at f.eks GMC Yukon's egenvekt er oppgitt til 2540 kg, samt at man oppgir at denne kan dra henger med totalvekt på 3266 kg ( http://www.bergheimauto.no/filarkiv/File/p...tblad_yukon.pdf )

Lenke til kommentar
Joda, om totalvekten på vogntoget IKKE er over 3500 kg kan du trekke mer enn 750 kg uten "E"

9361596[/snapback]

stemmer, glemte det "smutthullet", men det er vel kun klasse B det gjelder? sto iallefall ikke noe slikt på C1 som jeg så på lovdata

Jeg også kjenner til den regelen om bilens egenvekt osv..

MEN det er jo litt merkelig at f.eks GMC Yukon's egenvekt er oppgitt til 2540 kg, samt at man oppgir at denne kan dra henger med totalvekt på 3266 kg  ( http://www.bergheimauto.no/filarkiv/File/p...tblad_yukon.pdf )

9361634[/snapback]

virker jo veldig merkelig da. kan jo se ut som de har gått ut i fra bilens totalvekt. eller så er det en spesiell regel på dette med tillat totalvekt mot bilens egenvekt som kun gjelder på førerkort med 1 tall i. kikket litt på lovdata og kun på C1E og D1E jeg fant den regelen på egentvekt VS totalvekt.

Lenke til kommentar
Joda, om totalvekten på vogntoget IKKE er over 3500 kg kan du trekke mer enn 750 kg uten "E"

9361596[/snapback]

stemmer, glemte det "smutthullet", men det er vel kun klasse B det gjelder? sto iallefall ikke noe slikt på C1 som jeg så på lovdata

9361750[/snapback]

Nei, den regelen har jo ikke noe for seg for kjøretøy i klasse C1, siden man ikke får kjøretøyer i disse klassene UNDER 3500 kg totalvekt... :thumbup:

Lenke til kommentar
Nei, den regelen har jo ikke noe for seg for kjøretøy i klasse C1, siden man ikke får kjøretøyer i disse klassene UNDER 3500 kg totalvekt... :thumbup:

9361794[/snapback]

å, du skjønte å jeg mente :p :!: hehe, samme regel bare opp til 7500 :p

men... om ikke vi OTer litt her? var jo ikke reglene an trengte hjelp med:P

Lenke til kommentar

Tviler på at biltilsynet blir å gi noe vettugt svar, du kan spøre 10 forskjellige trafikkstasjoner å få 10 forskjellige svar.

Ser ut til at jeg må hive meg i guidemekkinga igjen. Har prøvd å de-byråkratisere reglene slik at de er forståelig for mannen i gata.

(en liten smakebit)

Forklaring av vekt.

TOTALVEKT = Det som tilhengeren, evt bilen har lov til å veie inklusiv last.

NYTTELAST = Den vekt som du har lov å laste.

EGENVEKT = Det som tilhengeren, evt bilen veier når den er tom.

AKTUELL VEKT = Det som tilhengeren, evt bilen veier MED det du har lesset på den.

Hva som inngår i vektutregningen.

KL B går på totalvekten (samlet bil og henger)

KL BE går på totalvektene (separat bil og henger)

KL C1 går på totalvekten (kun bil ikke henger)

KL C1E går på totalvekten (samlet bil og henger)

De forskjellige klassene

KL B

Totalvekt bil og totalvekt henger må samlet ikke overskride 3500 kg. Totalvekt henger må heller ikke overskride egenvekt bil.

KL BE

Totalvekt bil og totalvekt henger kan samlet overskride 3500 kg, men bilens totalvekt kan ikke overskride 3500 kg.

KL C1 (Lett Lastebil)

Bil totalvekt opp til 7500 kg. Kan dra henger med totalvekt opp til 750 kg

KL C1E (Liten lastebil og henger)

Bil og henger opp til 12 000kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overskride bilens egenvekt, og samlede tillatte totalvekter for bil og henger må ikke overskride 12.000 kg

NB! se vognkortet til bil/henger for vektoplysninger/begrensninger! Du må kontrollere bilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale tilhengervekt. Denne vekten skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser føreren har.

Lenke til kommentar
Takker for svar alle sammen.

Må ha bil som kan trekke henger på min 3500 kg, dette pga av jeg eier en slik en.

Så om bilen kan trekke 3300 kg så holder ikke dette, dette har ikke bare med motorkraft å gjøre men hva reglene sier.

Discovery blir litt for fin? denne bilen her kommer til å bli hardt brukt, når den først brukes(ikke bare jeg som skal bruke den)

Veit at japse bilene tåler det meste av juling, har hatt både hilux, navara og har nå hiace som firmabil men ingen av dem kan dra den lasten jeg skal dra lovlig.

Veit det er mange som kjører for store hengere med for liten bil, men det vil ikke jeg utsette ansatte for, her skal det være lovlig.

Men skulle likt å hørt litt fra dem som har litt erfaring fra disse fordene, om det er noe å satse på.

Har kjørt en del econoline selv men dette tror jeg ikke er noen bil for meg(alt for stort)

9361249[/snapback]

er enig me edge dær, min bror hadde Ford f-250 var vel diesel på 325hk i den! 6,2'n liter brukte ikke så vældi mye på mila. Med den kan du dra 7,2 tonn men de er ikke godkjent for mere enn 3,5 i norge. kjørte litt i skogen med den å, ikke værst fremkommelighet.. :thumbup:

Endret av Reppemarkus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Discovery blir litt for fin? denne bilen her kommer til å bli hardt brukt, når den først brukes(ikke bare jeg som skal bruke den)

9361249[/snapback]

Defender trekker også 3500kg, i likhet med Discovery, men den blir kanskje litt for "primitiv" igjen? ;)

9528425[/snapback]

ikke nå lenger, defender kan jo fåes med climaanlegg fra og med 2003 mener jeg, el vinduer kom i 2002. men bilen er sikekrt dugande god til å trekke hengere og komme seg frem, selv om motoren er pinglete i forhold til en svær americaner da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...