Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til bil som skal trekke stor henger

Anbefalte innlegg

Hei.

Ja da er det min tur til å søke hjelp hos dere som kan litt mer om bil enn meg.

Er på utkikk etter en bil som trekker bra og mye, ser for meg en amerikaner av noe slag.

Gjerne pick up, som kan trekke 3 akslet henger av denne typen: adam 67 Schweizer

Bilen skal ikke brukes så mye men må tåle en støyt og ha gode egenskaper på å komme seg fram, her begynner jeg og tenke på at amerikanere kan bli for tunge.

Er egentlig ikke så veldig oppdatert på biler, heller ikke på reglene for kjøring med henger men jeg har lett lastebil lappen med stor henger.

Områder hvor denne skal brukes er gårsdrift og noe anlegg men blir bare en "reserve" bil på en måte da den ikke blir brukt daglig men heller ukentlig.

Kan vel ramse opp de kravene jeg har:

Diesel

4wd

Kan trekke henger på totalvekt på 3500 kilo

Pris kan strekke meg opp mot 400 000

Trenger ikke være pick up men hadde vært en fordel

Merke bryr jeg meg ikke noe om egentlig men det er vel mest amerikanere i denne kategorien vel?

Ellers er det ikke noe mer jeg kommer på nå men skal si ifra hvis det er noe jeg kommer på.

Har dere noen bra anbefalinger som kan passe mine behov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar.

Er helt blank på hva som finnes av biler der ute så bare kom med forslag hvis dere har noen, del gjerne erfaringer også.

Skal se på noen biler til uka så må finne ut av hvilke modeller og merker som er verdt å se etter.

Har tenkt litt på silvrado men hvordan er denne i terrenget egentlig? Blir den tung?

Endret av Haandtverkern
Lenke til kommentar

Å få tak i en japaner som drar 3,5 tonn er bare å glemme, jeg ville gått for en nyere Silverado med 6,6l Duramax commonrail diesel, veldig godt utstyrte biler og du får en sterkere motor som er mer økonomisk en de eldre. Terreng egenskapene er ikke så aller verst med tanke på at bilen veier vel 3 tonn, men du drar ikke oppi steinrøysa med disse bilene, de er ikke offroadere men grusveier, dårlig brøytede veier og lett utmarkskjøring greier de fint.

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=97...3cbaJp1J4186469

Ang reglene:

Om du skal kunne dra hengere som er tyngre en bilens egenvekt så må du ha en E på lappen i tillegg, så om bilen veier 3100kg og du ikke har E i sertifikatet så kan du ikke dra mer en 3100kg, selv om det står i vognkortet at du kan dra mer.

Lenke til kommentar
Å få tak i en japaner som drar 3,5 tonn er bare å glemme, jeg ville gått for en nyere Silverado med 6,6l Duramax commonrail diesel, veldig godt utstyrte biler og du får en sterkere motor som er mer økonomisk en de eldre. Terreng egenskapene er ikke så aller verst med tanke på at bilen veier vel 3 tonn, men du drar ikke oppi steinrøysa med disse bilene, de er ikke offroadere men grusveier, dårlig brøytede veier og lett utmarkskjøring greier de fint.

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=97...3cbaJp1J4186469

Ang reglene:

Om du skal kunne dra hengere som er tyngre en bilens egenvekt så må du ha en E på lappen i tillegg, så om bilen veier 3100kg og du ikke har E i sertifikatet så kan du ikke dra mer en 3100kg, selv om det står i vognkortet at du kan dra mer.

9355441[/snapback]

Det er ikke snakk om veldig ekstreme fohold men som du sier gårdsveier om vinteren, anleggsveier osv.

I værste fall så får man sette på en vinsj.

Den bilen du hadde der var ikke så veldig dum, skal kikke litt nærmere på de der.

Som sagt så har jeg tatt lett lastebil med stor henger(dyr affære), tror det står c1e i førerkortet mitt.

Takker for kontruktive svar, kom gjerne med flere forslag.

Lenke til kommentar
Sikkert brukbar den siden der hvis du skal dra campingvogn men jeg skal dra en henger som kan være over 2000 kilo tyngre en de vognene der.

9354938[/snapback]

om det er tilhenger eller campingvogn betyr ikke noe..

skriv inn 3500 kg under "towcar search" og du finner 106 biler...

klikk her

edit:

tilhenger-vekten må jo kontrolleres med hva som er typegodkjent i norge for den enkelte bil..

Endret av joka
Lenke til kommentar
Dodge Ram srt-10?

eller kanskje diesel er mer riktig om du skal dra....

9355952[/snapback]

srt-10 er vel temmelig utelukket da jeg har en kamerat som har denne bilen og for mitt bruk blir dette bare et leketøy i forhold.

Diesel og 4wd er et must, men hvordan er ford f serie som dere nevner lengre opp i tråden.

Bilen trenger ikke ha no særlig med ekstra utstyr heller, bare den gjør jobben sin er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Min far har en 04 Chevy Silverado HD2500 med 6,6L Duramax TD. Originalt med 360hk og en bråte med dreimoment (finnes også som 310hk). Han kjører mye tur-retur Sandefjord-Kløfta med denne med stor boggeyhenger stappa med dekk - samt lasteplanet fullt av dekk (store annleggsdekk). Null problem, selv med 4,5 tonn etter seg og fortsatt mer enn nok ressurser.

Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen.

Må ha bil som kan trekke henger på min 3500 kg, dette pga av jeg eier en slik en.

Så om bilen kan trekke 3300 kg så holder ikke dette, dette har ikke bare med motorkraft å gjøre men hva reglene sier.

Discovery blir litt for fin? denne bilen her kommer til å bli hardt brukt, når den først brukes(ikke bare jeg som skal bruke den)

Veit at japse bilene tåler det meste av juling, har hatt både hilux, navara og har nå hiace som firmabil men ingen av dem kan dra den lasten jeg skal dra lovlig.

Veit det er mange som kjører for store hengere med for liten bil, men det vil ikke jeg utsette ansatte for, her skal det være lovlig.

Men skulle likt å hørt litt fra dem som har litt erfaring fra disse fordene, om det er noe å satse på.

Har kjørt en del econoline selv men dette tror jeg ikke er noen bil for meg(alt for stort)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...