Gå til innhold

Windows Vista og XP på bærbar

Anbefalte innlegg

Hei igjen! Jeg har nå forandra 01c0 fra 27 til 07 i sector 0. Etter som jeg har forstått da var det meningen at jeg skulle få opp den "skjulte" partisjonen etter restart i Min Datamaskin? Det var ingen forandring etter oppstart, så jeg lurer da bare på om jeg har misforstått eller om det er noe annet gæernt her? Uansett så har jeg kopiert alle sectorene du skrev ned, og lagt dskprobe også på minnebrikka. Er ikke helt inn i det greiene her, så om jeg er teit nå er det bare å sifra ;)

9484314[/snapback]

Hvis alle sectorene var på "riktig" plass, og som sagt med(R.NTFS overst til høyre)

så er det lurt å ha dem uansett.

De sectorene kan brukes igjen for å recover data, hvis noe går galt med dine partitioner, uavhenging av det du nå gjør.

Nå til 07 saken, og etter reboot.

Du skal og, forandre til 07 fra 27 som du har.

Etter reboot vil du finne denne, enten ferdig tildelt bokstav, eller må du selv tildele.

---høyre klikk på min Datamaskin

---klikk ...Behandle

---klikk ...Diskbehandling.

Nå ser du alle partitioner på disken din.

Den første du ser-----har den fått noe bokstav? Hvis du høyreklikk på den, får du valget om å ...endre stasjonsbokstav....osv? eller bare ...hjelp...?

(om du ser noe som du er usikker på så bare legge info her)

Det er her du kan assign bokstav, rett fram.

Etter det vil det komme opp under din Datamaskin.

Prøve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan Microsoft Virtual PC (gratis) være et alternativ?

9485546[/snapback]

Alternativ er det selvfølgelig.

Men å forstå og å bli kjent med systemet, samt se hva det foregår bak kulisene, hva man kan forandre/reparere, og hvordan man kan ha kontroll over beviste handlinger, er ikke andre alternativer enn å starte slik som han nå gjør.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har nå fått satt en bokstav til partisjonen, så nå ser jeg den i Min Datamaskin! Den er på 11,8GB og heter WinRE.

9560655[/snapback]

Da var det riktig som vi tenkte ja.

Jeg vet ikke hva du har tenkt å gjøre videre, men hvis du trenger all det plass der og du ønsker XP i tillegg, så er det sårt å plassere XP helt inne på disken.

med det du har der og med verktøy som du kan laste fra MS, kan du lage din Vista plate seinere.

Så du kan nevne en scenario du kunne tenke deg rund alt dette, og vi finner en løsning på det.

Men man skal ikke undervurdere verdien med en slik recovery partition heller, (dvd rom går bananas, du er bortereist med PC-en og du trenger å recover, du prøver mange programmer med installeringer annen hvert time osv, osv.) da er greit å ha den.

Hvis ikke, og du vil helst bruke plass til annet, så er saken enkelt. Winre går vekk og Xp kommer inn.

Deretter litt konfig og du har dual boot i boks.

Lenke til kommentar

Det jeg gjerne ønsker å få til er følgende: Jeg har nå Windows Vista på C: og partisjon nummer to som er D: og den er helt blank. Jeg kan godt fortsette å ha Windows Vista på C: men da også eventuelt få Windows XP inn på D: Jeg har en ekstærn harddisk som jeg kan legge over alt som ligger på WinRE disken så jeg har de filene til senere bruk. Alt jeg trenger av filer og slike ting er i orden, lagra sikkert på den ekstærne harddisken så det er ingen problemer med den saken. : )

Lenke til kommentar

Ok da betyr at den først skal forbli winre/skjult, c:\Vista og D:\windowsxp.

Du kan utføre først det som skulle sist. Dvs legge WindowsXP som bootalternativ.

Du åpner CMD...as administrator.

-skrive....bcdedit /create {legacy} /d "windows"

Mulig du får melding at det allerede finnes en----så det er OK.

-skrive...bcedit /set {legacy} device boot

-skrive...bcdedit /set {legacy} path \ntldr

-skrive...bcdedit /displayorder {legacy} /addlast.

Ved neste oppstart skal du kunne velge mellom windows legacy og Vista.

Vista er som default, dvs det vil starte med Vista innen 30s, hvis du ikke velger eller starte med en gang hvis du taster Enter.

Timeout kan du justere senere.

Videre:

For å være sikker hvor og hva: er det slik at du har prøvd å installere WindowsXP med å boote fra CDplate? eller hvordan var det?

Lenke til kommentar

Nå er det i orden, slik at jeg kan velge mellom "Tidligere versjon av Windows" eller Windows Vista når jeg starter pc.

Ja, jeg har prøvd å installere XP ved å boote med cd, og det gikk greit helt til jeg kom dit hvor man skal velge partisjonen man vil installere til osv. da sto det at jeg ikke kunne installere Windows XP fordi den versjonen var eldre enn versjonen av Windows jeg allerede hadde. Dermed stoppa alt der :\

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på om du skal videre med følgende:

Jeg forutsetter at fra Vista ser du 3 partisjoner. Dvs at den WinRE er fortsatt åpen.

Du starter med din Windows cd plata, som at du skal installere Windows.

Du skal så langt at du velger partisjon hvor XP skal installeres og hvor etter du blir bedt om formatering eller helst….leave the file system as it is..

Enten du går da videre med installering eller du taster F3 for å avslutte.

og gå videre som beskrevet her.

Hvis du installere rett på der og da, skal du se bort fra #1 og gå til #2 delen.

#1 Etter restart skal du inn til Vista.

Du skal kontrollere at du finner bootsect.exe i C:\.

Hvis ikke må du kopiere denne fra din DVD plata inn i C:\.

Kontrollere en gang til hvilken bokstav har den partisjon som XP skal installeres på.

Du åpner CMD …as administarator.

-skrive….bootsect /nt52 d: ….tast enter. (d eller hvilken bokstav måtte være for den XP partisjon.)

Det kommer bekreftelse at det er i orden.

-skrive…bootsect /nt52 sys /force.

Nå skal du avslutte.

Ved restart, starter du med XP plate og installerer Windows på den partisjon du skal installere. Den er da partisjon nr3.

#2 Etter du har Installert Windows XP.

(husk at hvis du ikke finner bootsect.exe, kan du kopiere den fra din DVD plata inn i C:\, som er din system partisjon.)

Åpne din CMD.

Skifte over til c:\ . Her må du kanskje taste cd .. og enter til du er på d:\ for så å skrive….c: og enter.

Det blir c:>_

-skrive ….bootsect /nt60 sys og enter. (eventuelt med /force...bootsect /nt60 sys /force)

Etter restart skal du boote inn til Vista.

Nå kan du åpne Dskprobe. Velge disken …åpne å lese sector0.

Klikk på File….velg Open file. Du skal åpne den sector00 som du har lagret fra før av.

Klikk på Sectors….velg ….write….klikk OK på alle advarsler.

Deretter skal du klikk på 07 i partisjons tabell og skrive 27 og godkjenne. (det var det du gjorde for å åpne denne partisjon.)

Restarte. Du skal kunne velge Vista eller XP, samtidig som den skjult partisjon er på plass slik den var igjen.

Eventuelle feilmeldninger må behandles etter hvert, men det skal ikke være behov for det.

Under Windows installering, der du velger partisjon, så er best å se på størrelse av den partition du skal installere Windows, i tilfelle bokstavene er i en annen orden enn sist var fra inn i Vista.

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt problemer når det gjelder å få installert XP. Bare så det er sagt så har jeg aldri fått opp partisjonene jeg har på pc`en når jeg booter med XP cd, jeg får bare den ene feilen etter den andre. Nå står det noe om at den ikke finner noen diskstasjon på pc`en i det heletatt. Den tror altså at jeg ikke har noen harddisk på pc`en, noe som er en smule merkelig. Det er vel muligens kanskje det at den ikke finner en stasjon som har windows XP eller tidligere versjoner på seg som gjør at den kan ny-installeres eller oppdateres. De første gangene jeg prøvde å installere XP før vi begynte og ordne ting, så sto det bare at versjonen av windows som du prøver å installere er eldre enn versjonen du allerede har så jeg måtte da eventuelt avvinstallere eller legge inn XP på en annen partisjon. Men det er jo nettopp det jeg prøver å få til, så den gjør ikke dette så enkelt for meg. En annen ting jeg også tenkte jeg skulle nevne var at når jeg er inne i CMD og skriver inn /bootsect /nt52 D: så står det at updaten ble fullført, men når jeg skriver inn /bootsect /nt52 sys /force så står det at updaten kanskje ikke fungere helt fordi den ikke fikk fullstendig tilgang til stasjonen. På linja under der igjen står det allikevel at updaten på de forskjellige diskene var fullført. Jeg er usikker på hva det er den mener med alt dette. Jeg skal prøve å få lånt meg en annen XP cd å se om den fungerer, om ikke det er noe her du skjønner noe av eller har vært borti før? Er uansett veldig takknemmelig for all hjelpen du gir meg!

ondfisk =)

Lenke til kommentar

Ok, jeg får oversikt etter hvert med å lese om igjen , samtidig som jeg gir riktig info til deg.

---bcdedit /nt52 d:------det gjør ikke annet enn å skrive en bootsector som er XP sin.

---bcdedit /nt52 sys /force ----det gjør at bootsector på din activ partition blir Xp compatibelt.

Det er noe som vil finne sted----uansett---hvis xp skal installeres.

----bcdedit /nt60 sys-----vil tilbake stille til Vista igjen.

All dette er noe som normalt en XP installasjon vil utføre. Du har utført det på forskudd.

Det er noe som jeg faktisk har ikke behandlet her :blush: ----og det er mulighet at din Disk er en Sata disk--i ahci mode---noe som betyr at du må ha Sata drivere.

For å samle info her.

-Kan du boote nå ?

-kan du kontrollere din bios vedrørende ahci mode?

Ja da du har sata disk.

Du svarte ikke vedrørende booting.

-hvis du kan ikke boote...på grunn at bcdedit /nt52 sys /force ...fungerte allikevel, det vil si at etter rebbot...får du ikke komme til Vista.

Løsning:

Boote fra den Vista DVD plata.

-velg språk osv, i neste bilde ned til venstre vil du finne:

-Repair your computer----klikk der

I den neste bilde---klikk... Next

Nå kan du enten klikk på ....Startup Repair...

eller klikk på....command prompt.

-skrive bcdedit /nt60 sys...enter.

Det er slik du skal Fikse startup problemer.

Når det gjelder Xp, så det er opplagt at jeg burde hadde undersøkt denne delen.

Det er ikke noe annet å gjøre enn at i morgen skal du lage din XP plate med drivere for chipen din. For at den MÅ kjøre i ahci, siden det er dualboot.

Det vil gjøre at du vil ikke være avhenging av diskett stasjon. Jeg vil finne drivere (har funnet dem egentlig) men skal samle alt det du trenger for at du skal fullføre alt det du har begynt med. Du vil trenge en cd eller dvdplate.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

det høres greit ut det. bare sånn for å ha sagt det, så har jeg ikke diskett-stasjon på pc`en min. vet ikke om du missforsto eller om det er jeg som gjør det, men når jeg booter opp med XP-cd så tror data`n at jeg ikke har noen harddisk av en eller annen grunn. den sier jeg må finne ut av det i disk management eller noe slikt.

Lenke til kommentar
det høres greit ut det. bare sånn for å ha sagt det, så har jeg ikke diskett-stasjon på pc`en min. vet ikke om du missforsto eller om det er jeg som gjør det, men når jeg booter opp med XP-cd så tror data`n at jeg ikke har noen harddisk av en eller annen grunn. den sier jeg må finne ut av det i disk management eller noe slikt.

9616654[/snapback]

Jeg tror at det er intelsdrivere som mangler.

Som sagt jeg tenkte dessverre ikke på det. Jeg skal ordne noe for deg slik at du prøver for å se hvordan det går, uten at du bruker mye tid på det.

Hvis det går så du kan lage din plate senere, men til da ordner jeg slik at vi kommer i mål.

Har send PM med litt info og vedlegg.

Men her har du det du skal bruke (enkelst for deg)nlite

Her er Ny_mappe.zipdrivere for chipset og i tillegg kun for ahci. Alt kan integreres (all.. folder, under option for flerre drivere og de andre under option for enkelte drivere.

Om du har ikke erfaring med nlite (det er enkelt) vil du fort finne ut hvordan det ordner seg. Det er den integrering som er nødvendig, siden du har ikke floppy diskett. Da skal du se dine 3 partitioner under installeringen.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Da har jeg brent image-fila på en cd, og den fant partisjonene med engang.. Da ser jo dette meget bra ut foreløpig! Er fortsatt litt usikker på nLite programmet, men skal kikke litt mer på det imorgen.. !

9624009[/snapback]

Det er menning at du skal bruker image du har fått, slik at du bekrefter at alt kan gå bra med en WINxp på maskina di.

Men du må laste ned alle de andre drivere du trenger fra fujitsu, skjermkort, og alt annet du finner der for XP OS.

Det var litt rart å lese der egentlig vedrørende din maskin.

(det står at de støtter ikke xp, vista (noe versjoner), men de støtter Vista generelt.

Forstå det, den som kan? :hmm: )

Etter du har prøvdt noe uker, så finner du ut selv, hva du skal gjøre videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...