Trazor Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 En bekjent av meg kjøpte seg for ett år tilbake en Samsung LCD TV til 15 000,- Nå i det siste har fjernkontrollen begynt å fuske, mange knapper fungerer ikke og slikt. Han trappet da opp hos Expert for å prøve og få en orden i dette, men fikk beskjed om at "Nei, fjernkontroller har bare et halvt års garanti, men vi kan bestille inn en ny til deg, for 1000,-" Er dette riktig? Virker litt rart, hva er en TV uten en fjernkontroll? Spesielt i disse dager hvor man gjerne ikke kan bruke visse funksjoner uten fjernkontrollen. De begrunnet det med at fjernkontroller gjerne ble kastet rundt en del, og generelt dårlig behandlet, derfor var det bare et halvt års garanti. Først og fremst; dette høres veldig rart ut, men det er sant? For det andre; hadde det ikke vært naturlig å opplyse om dette når han kjøpte TVen? Slik som man f.eks får beskjed om at batterier til laptops er forbruksvare, og har maks et års garanti? Svar mottas med takk Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Da sier du at du skal reklamere, da har du to års reklamasonsfrist. Produsenten(samsung) kan gi 2 dagers garnati om de vil. Reklamasjon er bestemt av forbrukerkøpsloven der det står at alle enheter har minst to års reklamasjonsfrist. se www.forbrukerradet.no for lovene(søk på reklamasjonsfrist) Musa Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Man har vel strengt tatt 5 års reklamasjonsfrist på en TV. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Her må vi anvende forbrukerkjøpsloven. § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper Om tingen ikke svarer til dette, så har den en mangel. Absolutt reklamasjonsfrist er her IRRELEVANT! Det vi må avgjøre er om hvorvidt en fjernkontroll kan forventes å leve i mer enn 6 måneder? Om man kan forvente dette, så har varen en mangel. Da kan man reklamere. Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Mener da at en fjernkontroll bør fungere lenger enn 6 mnd! Høres rart ut at expert sier dette. Hadde nok tatt en tur til til expert, eventuelt ringt samsung norge, eller sendt de en mail! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Først og fremst; dette høres veldig rart ut, men det er sant?For det andre; hadde det ikke vært naturlig å opplyse om dette når han kjøpte TVen? Slik som man f.eks får beskjed om at batterier til laptops er forbruksvare, og har maks et års garanti? 9354147[/snapback] Drit i garantien. Det man gjør er å gå i butikken, og sier at man ønsker å reklamere på fjernkontrollen. Det er ingen tvil om at man har minst 2 års reklamasjonsrett på fjernkontroller. Reklamasjon forutsetter naturligvis at man har behandlet produktet etter hva det er beregnet til, så det ikke er en selv som har ødelagt det. Lenke til kommentar
Kongle2 Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) Har hatt mange kunder som har reklamert på fjernkontroller hos oss. Jeg pleier da å kikke over kontrollen for å se om det er synlige fall skader, det er også lett å se om en knapp (feks kanal 1 knappen) er ekstremt mye mere slitt enn de andre knappene. Dersom alt ser fint ut så ringer jeg bare inn til leverandøren, forklarer situasjonen og får en ny sendt direkte ut til kunden uten regning (og uten å sende inn den gmle fjernkontrollen, den bare kaster jeg.) Dette fungerer kjempefint innenfor 2 år, men er litt mere vanskelig mellom 2 og 5 år. Mellom to og fem år så er det uavhengig av loverk og alt annet, rimelig vanskelig å få fjernkontroller dekt, og du må nok regne med å skrive brev etc til leverandøren, med nok press så vil du sannsynligvis få den dekt (men må da muligens sende inn fjernkontrollen, med fare for fukt og fall skader og alle de regningene det vil føre med seg). Etter to år så pleier jeg å gi telefonnummeret til leverandøren til kunde, forklare at det er vanskelig, men at han kan ringe inn selv, alternativt (det som bestandig skjer hos oss) så kan de få en ny en til den prisen vi betaler, viser de regningen når vi får den og de fleste er fornøyd. Eneste grunnen jeg kan se til at expert ikke ville gjøre dette for deg, er at de ikke gidder (tar tid), at de vil tjene penger på en ny fjernkontroll, eller at ekspeditøren ikke kan loverket i det hele tatt. Endret 25. august 2007 av Kongle2 Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Saken er at produsent/leverandør regner en fjernkontroll som en forbruksvare på lik linje med f.eks. blekkpatroner og batterier. Derfor vil man ikke ha noen rett til å reklamere på produktet etter seks måneder. Selv er jeg sterkt uenig i dette, men så vidt jeg vet så finnes det ingen rettspraksis på dette området. Da må man enten velge å akseptere det butikken sier, eller være villig til å ta saken videre i rettssystemet. Det letteste i dette tilfellet er å forslå ovenfor butikken at du kjøper fjernkontrollen til innkjøpspris. Det burde de godta da det viser goodwill og at de slipper mye ekstra arbeide. Kunden vil også slippe å sitte uten en fungerende TV i de 18 måendene saken tar gjennom Forbrukerrådet, FTU og evt. domstolene. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Fjernkontrollene kommer fra ABC Elektronikk. Han du har snakket med har nok rett ang. garanti, men jeg har ikke hatt noe problem å få fjernkontroll gratis tilsendt til en tv som var 1 år hvertfall. Det greieste er vel å få snakke serviceansvarlig eller lyd & bilde-ansvarlig. De burde jo ha peiling på slikt. (siden jeg har det og jobber i tele & data ) Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper 9354220[/snapback] Hmm, greit nok, men hva kan man da forvente av en fjernkontroll? Jeg mener at den skal vare like lenge som TV'en igrunn, med mindre den utsettes for belastninger den ikke er beregnet for. Er det opp til butikken eller kunden å avgjøre hva forbrukeren har grunn til å forvente? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper 9354220[/snapback] Hmm, greit nok, men hva kan man da forvente av en fjernkontroll? Jeg mener at den skal vare like lenge som TV'en igrunn, med mindre den utsettes for belastninger den ikke er beregnet for. Er det opp til butikken eller kunden å avgjøre hva forbrukeren har grunn til å forvente? 9357364[/snapback] Rent juridisk er det til syvende og sist hva rettsvesenet sier at den skal tåle. Selger vil nok mene at man ikke kan forvente mer enn 2 års brukstid på en fjernkontroll da de ofte utsettes for røff behandling. Hvem har vel ikke mistet fjernkontrollen i gulvet åtte ganger det siste året? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 En fjernkontroll skal selvsagt vare lenger enn 6mnd. Jeg ville kranglet på at den ikke skulle holde lenger enn 2 år også. Hadde en TV fra Bang & Olufsen en gang, og der fikk vi ny kontroll etter rundt 4år. Det var bare å ta kontrollen ned på butikken, de trykka litt på den, spurte om vi hadde mista den i bakken. Det sa vi at det hadde nok skjedd både 1 og 2 ganger i mnd, siden kontrollen var ny. Et deksel som skulle dekke tekst-TVknapper etc var også knekt av. B&O fikk navn og adresse, og 10-12 dager senere hadde vi en ny kontroll i posten. Ingen kostnad for oss. Om de krever 1k for ny kontroll, kjøper man før en ny Harmony kontroll fra Logitech Lenke til kommentar
Nator Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Mener da at en fjernkontroll bør fungere lenger enn 6 mnd! Høres rart ut at expert sier dette. Hadde nok tatt en tur til til expert, eventuelt ringt samsung norge, eller sendt de en mail! 9354316[/snapback] Expert er nettop det - Expert på å lyge og jukse, forsøke å svindle folk og oppfordre til f.eks. å benytte forsikring når noen ting slutter å virke innenfor reklamasjonsfristen (!) det er helt sant! Handler ALDRI på Expert pga at de er slike kjeltringer. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Jaja, du skal få lov til å mene hva du vil, men jeg, som jobber for en konkurrent av expert vet godt at de hverken er svindlere, kjeltringer eller noe annet. Eller har du kanskje handlet med mer enn 2% av de ansatte i expert? Jeg tviler. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Mener da at en fjernkontroll bør fungere lenger enn 6 mnd! Høres rart ut at expert sier dette. Hadde nok tatt en tur til til expert, eventuelt ringt samsung norge, eller sendt de en mail! 9354316[/snapback] Expert er nettop det - Expert på å lyge og jukse, forsøke å svindle folk og oppfordre til f.eks. å benytte forsikring når noen ting slutter å virke innenfor reklamasjonsfristen (!) det er helt sant! Handler ALDRI på Expert pga at de er slike kjeltringer. 9359868[/snapback] Hva du har opplevd vet ikke jeg, men en ting er sikkert og det er at hvis man har tegnet forsikring hos Expert så vil ikke den dekke ting som faller under reklamasjonsretten. Det er ikke de i butikken som avgjør en forsikringssak, men et forsikringsselskap. Uansett så er det også egenandel på 100 kr. så det er neppe lønnsomt for butikken å streve mer enn de må og attpåtil betale penger for det. Jobber i en Expert-butikk og kjenner til mange andre elektrobutikker (på tvers av kjedene) og ingen jeg har vært borti svindler folk. Vet du hva svindle bety? Lenke til kommentar
Nator Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Med svindel så mener jeg ikke det bokstavelig talt, men mer i form av at de f.eks. prøver å selge gamle flatskjermer o.l. til høyere priser enn de nyeste skjermene fås for hos andre. Så er det avklart. Ikke spør meg hvorfor han snakket om å benytte forsikringen! Jeg sa bare nei, jeg skal ha den på reklamasjon, tingen var forsøkt reparert tre ganger tidligere. De sa jeg skulle få telefon på mandagen ang. nytt produkt. Skjedde aldri, viste seg de sendte den til reparasjon for fjerde gang likevel (!) Tok ca 4 uker før jeg endelig fikk nytt da. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Selv kan jeg bekrefte at det er mange produsenter som opererer med kort garantitid på remotes. Det å skille dette ut fra TV'en i seg selv mener jeg er galt. Remote og TV skal vare like lenge, men UNORMAL slitasje og merker etter fall o.l. kan få både garantien og reklamasjonsretten til å falle bort. Jeg har jobbet som servicetekniker på TV'er fra Medion, Funai, Mirai, Video7, Phocus, JVC og flere, og alle opererer med kort garantitid. Har enda ikke opplevd at én eneste av de nevnte produsentene har nektet på reklamasjonsretten i 5 år, også på fjernkontrollen. Har derimot opplevd at vi har fått inn fjernkontroller som er hakkete, bulkete, væskeskadet OSV, og disse blir ikke erstattet. Selv ville jeg blitt forbannet hadde en butikk hevdet at det er en forbruksvare. NORMAL bruk SKAL en gjernkontroll tåle... Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Mellom to og fem år så er det uavhengig av loverk og alt annet, rimelig vanskelig å få fjernkontroller dekt, og du må nok regne med å skrive brev etc til leverandøren, med nok press så vil du sannsynligvis få den dekt (men må da muligens sende inn fjernkontrollen, med fare for fukt og fall skader og alle de regningene det vil føre med seg). Etter to år så pleier jeg å gi telefonnummeret til leverandøren til kunde, forklare at det er vanskelig, men at han kan ringe inn selv, alternativt (det som bestandig skjer hos oss) så kan de få en ny en til den prisen vi betaler, viser de regningen når vi får den og de fleste er fornøyd. Eneste grunnen jeg kan se til at expert ikke ville gjøre dette for deg, er at de ikke gidder (tar tid), at de vil tjene penger på en ny fjernkontroll, eller at ekspeditøren ikke kan loverket i det hele tatt. 9354786[/snapback] at det blir vanskelig etter 2 år høres jo egentlig rimelig rart ut, enten gjelder reklamasjonloven eller så gjelder den ikke. jeg vil i slikte tilfeller argumentere at når du kjøper TV bør man kunne argumentere at alt som følger med i pakken skal/bør ha en levetid og reklamasjonstid på 5 år. på et personlig nivå vil jeg si at alle mine fjernkontroller, misbrukt eller ikke har vart i minst 5 år. har en som har levd i 10 år nå. vis en kunde velger å bruke butikken han kjøpte varen i til å reklamere så står det vel i Forbrukerkjøpsloven at butikken ikke kan/skal sende kunden videre til neste ledd. men det går jo seff på om man vil si at en fjernkontroll har 2 eller 5 års reklamasjonsrett. :edit: ser osse-mon er enig i 5 årsreklamasjon på fjernkontroll. eller han har opplevd at produsneter ikke har problemer med å gi ut gratis erstatningsfjernkontroller i 5 år, som kan tolkes som en godtakelse av 5 års reklamasjonsrett på fjernkontroller Endret 27. august 2007 av stich_it Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 at det blir vanskelig etter 2 år høres jo egentlig rimelig rart ut, enten gjelder reklamasjonloven eller så gjelder den ikke. jeg vil i slikte tilfeller argumentere at når du kjøper TV bør man kunne argumentere at alt som følger med i pakken skal/bør ha en levetid og reklamasjonstid på 5 år. 9369352[/snapback] Reklamasjonsretten gjelder ikke på samme måte når det er snakk om forbruksvarer. Du har ikke to eller fem år reklmasjonsrett på en blekkpatron eller glassikring. Bare så det er sagt så mener jeg det samme som dere. En fjernkontroll bør holde i fem år, så lenge den er pent behandlet. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Reklamasjonsretten gjelder ikke på samme måte når det er snakk om forbruksvarer. Du har ikke to eller fem år reklmasjonsrett på en blekkpatron eller glassikring. Bare så det er sagt så mener jeg det samme som dere. En fjernkontroll bør holde i fem år, så lenge den er pent behandlet. 9369651[/snapback] mener du at en fjernkontroll er en forbruksvare? jeg mener ikke det. og du har helt rett i det at forbruksvarer har ikke lik reklamasjonrett. og det skjønner jeg. jeg mener bare at å si at en fjernkontroll er forbruksvare er en latterlig måte å definere noe på. da bør vel også headsett, mus&tastatur, spillkontrollere og mobiltelefoner være forbruksvare. sånn. så var alt satt veldig på spissen. får vente på reaksjonene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå