Gå til innhold

Nytt kamera - gammelt objektiv

Anbefalte innlegg

Må bare spørre om en ting jeg lurer på. Jeg har et digital speilreflekskamera, canon eos 400d standard 18-55 mm. Kan jeg kjøpe objektiver brukt på manuelle kamerahus og benytte meg av de??

En annen ting også; med dette objektivet, hva mer trenger jeg? Liker veldig godt store oversiktsbilder, men også små nærbilder. Hva slags objektiv burde jeg kjøpe? Vil jeg savne de mm mellom 55 og 70 f.eks?

Håper på positive svar,

mvh

Aurielle

Endret av Aurielle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett alle objektiver av type EF og EF-S vil fungere. Eldre objektiver fra andre fabrikanter enn Canon som for eksempel Sigma har det være problemer med.

De fleste savner ikke området mellom 55 mm og 70 mm i stor grad siden de ofte tar bilder i ytterendene av skalaen. Men de som tar mange bilder i området 50-80 mm vil merke det og vil kansje synes det er verdt å kjøpe et objektiv for å dekke det området spesielt.

Lenke til kommentar

Canon byttet fatning når de gikk over fra manuell til autofokus. Det er mulig at du kan skaffe en adapter slik at du kan bruke de gamle objektivene, men jeg tviler på at det er verdt det.

Det høres ut som både en vidvinkel zoom og en tele-zoom kan være noe for deg. Vidvinkel-zoom'ene er relativt dyre. Sigma 10-20mm, Canon 10-22mm eller Tokina 12-24mm er de som anbefales. En rimelig og god Telezoom er Sigma 70-300mm m/APO.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...