Gå til innhold

drbos nye PC med komplett vannkjøling


Anbefalte innlegg

Hadde egentlig tenkt å fullføre prosjektet i romjul, men ting tar av og til en annen vending en en planlagt.

 

Så hva har skjedd. Jo behovet for hjemmeserver har vokst til et nivå hvor det ikke lenger kan ignoreres, samtidig som jeg oppdaget at når fronten ble så tett som den ble med alt montert, så ble det litt for varmt inne i kassen til at jeg at jeg var konfortabel med dette.

 

Når jeg så av alle idiotiske ting fikk en feil på hovedkortet etter biosflash, og allikevel måtte ut med alt, så ble besluttningen tatt om å bygge Kandalfen om til en vannkjølt server på 2TB, samt flytte arbeidsstasjonen til et nytt kabinett. Og som om ikke dette var nok, så tok nettopp skjermkortet kvelden. Dvs lillegutt på 2 klarte å finne veien inn et ubevoktet øyeblikk og fant det for godt å teste gravitasjonsteorien med mitt HD2900XT, som var lagt frem for demontering. Med det resultat at de pålimte kjølefinnene på kortet ble slått av og dro med seg noen chips (voltreg? - de som the Ghost hadde markert med grønt i bildet i forrige post). Så jeg gidder ikke engang å prøve kortet ... dyrt med knøttiser av og til :wallbash:

 

Noen som har bedre forslag til hva jeg kan gjøre med dette?

 

Ødelagt skjermkort

post-114224-1201867996_thumb.jpg

 

Uansett, jeg har kjøpt et nytt kabinett til denne maskinen, Lian Li PCG70B, to nye skjermkort Club3D Ati HD3870Xt 512MB DDR4, og skal bestille ny tank, pumpe, aquaero, og kjøleblokker til cpu og gpu samt litt annet snaks så snart jeg får råd. Det tar nok litt tid, men det skal bli en "pimpet" versjon av dette. I hvert fall skal tank, trippelrad og pumpen monteres noenlunde likt ...

 

I mellomtiden (til helgen, tidlig neste uke) skal jeg montere ferdig serveren, med de to laing pumpene (kjekt med to pumper i en server), aquaero, poweradjust, alle swiftechblokkene, i kandalf kabinetett, sammen med den orginale TT trippelrad og en singlerad fra AC som jeg har liggende, sammen med et Mist 500w psu. Jeg valgte kandalf kabinettet til serveren, da dette gir rikelig med muligheter for flere disker etterhvert ... det er også relativt luftig når jeg ikke fyller fronten med tette flater ...

 

Front på server, med orginal TT trippelrad og luftige gittere. Lysene til poweradjust som er festet på to gittere sees under aquaero.

post-114224-1201867987_thumb.jpg

 

 

Så da blir det ikke en, men to vannkjølte PCer etterhvert!

 

Kommentarer her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så var serveren ferdig bygget.

 

Med utgangspunkt i et DFI Lanparty og en 939 Athlon X2 4200+,ET ATI X1600Pro 512 skjermkort, 2B RAM og 2TB med harddisk (2x250 + 2x750), er nå Windows Home Server (WHS) oppe å går. Dvs jeg installerer nå.

 

Denne blir altså stående i mitt Tt Kandalf LCS. Jeg har denne gangen brukt den orginale Tt trippelrad, samt en AC singlerad jeg hadde liggende. Jeg valgt å bruke Liang-pumpene med dobbelttoppen, samt CPU (Apogee) og GPU (MCW-60)blokkene videre i dette prosjektet. I tillegg hadde jeg en Swiftech blokk til chipsett (MCW-30) liggende, samt noen Tt Ramkjølere.

 

Jeg har også beholdt styring vha Aquaero, men kuttet ut multiswitch. Jeg har satt inn en Mist500W PSU.

 

Jeg har også beholdt Aquatube som vantank, men kuttet hull til denne på toppen av kabinettet. Poweradjustene har jeg nå festet på to av gitterdekselene i front, slik at jeg kan se indikatorlysene ...

post-114224-1201867624_thumb.jpg

 

Innvendig er det nesten like trangt ... relativt ryddig ... så da luftgjennomstrømning er god, og dette kabinettet skal stå litt bortgjemt, så lar jeg det bli med dette :whistle:

post-114224-1201867596_thumb.jpg

 

Så da er det bare å venta da ... :cool:

 

Jeg har så smått begynt å få tak i hardware til å få arbeidstasjonen opp igjen. Lian Li kabinettet kom i går, og det er STORT. Det er kjøpt brukt men var kjempepent, som nytt. To nye skjermkort er også bestillt (ATI HD3870XT 512). Hovedkortet håper jeg blir ferdig (ny bios) i neste uke.

 

De nødvendige kjøleblokker, vanntank, aquaero + masse annet, er også straks i bestilling, men har dessverre noe leveringstid ... men det kommer!

 

 

Kommentarer som vanlig her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Går og kjeder meg og venter på bestilte varer. Men nå er det slutt på innkjøpene for en stund ... (madammen og meg har kjøpt hus, så etter sommeren blir det oppussing ikke PC bygging) :whistle:

 

Nå - litt har jeg fått gjort, og noe hardware er kommet i hus (skjermkort og hovedkort). Pakken fra danmark kommer i morgen, og to andre pakker aner jeg ikke når kommer (en fra USA og en fra Tyskland).

 

I går kjøpte jeg ny stikksag (kjekt å ha til nytt "hus"), og i dag skar jeg ut plass til aquatube og thermochill 120.3.

 

EDIT 30.0.1.08: Jeg har i ettertid fått en del spørsmål om Thermochill 120.3 passer AC-grillen jeg har som modell. Svaret er NEI, jeg har justert avstandene mellom viftene - hullene - for å passe thermochill 120.3 som er større en AC Airplex.

 

post-114224-1201865739_thumb.jpg

 

Mer infor kommer etterhvert som jeg ferdigstiller server og arbeidsstasjon.

 

Kommentartråd finner dere her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Esken fra AC kom i går ... og arbeide med å montere PCen startet.

 

Først ble kabinettet strippet for alt, til og med HDD stativet nede i front ble fjernet. Her måtte jeg borre opp fire popnagler.

post-114224-1203094174_thumb.jpg

 

Deretter begynte selve arbeidet.

 

I foorige post kommenterte jeg at Thermachill er større enn AC sine radiatorer, og at jeg derfor må modde på radiatorgrillen.

 

Grill før og etter oppdeling

post-114224-1203094309_thumb.jpg post-114224-1203094340_thumb.jpg

 

Deretter ble vifter og fanshrud montert,

post-114224-1203094411_thumb.jpg

 

og singlerad ble montert nede i front

post-114224-1203094472_thumb.jpg

 

Jeg har støydempende gummi mellom alle viftene og kab.

 

Det var alt for nå, mer kommer i kveld eller i morgen.

 

Kommentarer som vanlig her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Det går sakte men sikkert fremover :D

 

I dag satte jeg først sammen aquatube, men aquajet, tubemeter, vinkeladeptere, plexiglassplugger for dioder og nipler.

post-114224-1203116020_thumb.jpg

 

Deretter monterte jeg tanken ...

post-114224-1203116056_thumb.jpg

 

Så monterte jeg aquadrivene (hardiskkjølerne) ...

post-114224-1203116131_thumb.jpg

 

og observerte fornøyd at det var bedre klaring enn tenkt mellom øverste aquadrive og bunnen av aquatube ...

 

Monterte så kjøleblokkene på mobo og skjermkort ...

post-114224-1203116239_thumb.jpg post-114224-1203116254_thumb.jpg

 

Før disse ble montert i kabinettet

post-114224-1203116301_thumb.jpg

 

Alt i alt en brukbar økt. Men jeg venter fremdeles på vinkeladaptere til skjermkortene, så det spørs om jeg fyrer opp pcen før disse er i hus. Neste post på programmet er trippelrad med pumpe.

 

Kommentarer som vanlig her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

En kort update, da det har gått smått i helgen.

 

Mest fordi jeg oppdaget at det ble for trangt mellom radiator og aquadrive, dersom fanshrud. Så da ble fanshruden demontert ... men da trenger jeg nye skruer for å få montert radiator.

 

Men jeg har klargjort pumpefeste til radiator, som i likhet med radiatorgrillen måtte tilpasses det faktum at Thermochillen er større enn standardradiatorer (standard har 20mm mellom skruehull for viftefeste, Thermochill har 26mm)

 

post-114224-1203322474_thumb.jpg

 

Springer innom CO etter jobb i dag, så da skal det bli fremskritt etter krapylene har sovnet i kveld ... :cool:

 

Kommentartråden finner dere her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Det har vært mye fokus på den "Nye" arbeidsstajonen, og lite nytt om serveren som flyttet inn i Thermaltake LCS. Vel fikk endelig satt inn nytt tubemeter,fylt vann og satt i drift igjen.

 

Dette tok litt tid, da jeg måtte modde skjermkortet for å få på plass den nye heldekkende Ac vannblokken jeg kjøpte på tilbud. Asus kortet mitt fulgte selvfølgelig ikke standard layout, så en komponent var i veien. Heldigvis var det såpass med plass at jeg turde og flytte denne til andre siden av kortet. Det gikk bra!

 

Så her er bilder serveren ... som nå står og går, og venter på innhold ...

 

Kjølekretsen

post-114224-1203346904_thumb.jpg

 

IceCubene bak fronten

post-114224-1203347353_thumb.jpg

 

Serveren slik den står

post-114224-1203346944_thumb.jpg

 

Regner med å komme med mer infor om arbeidsstasjonen senere i kveld.

 

Kommentarer som vanlig her ... :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Fikk gjort en del i dag, først ble radiatoren montert, deretter ble pumpe montert på radiator. Så ble radiator koblet til tank, og tank til pumpe. Til slutt ble det hele satt på plass i PCen.

 

post-114224-1203378752_thumb.jpg

 

post-114224-1203378795_thumb.jpg

 

Deretter begynte jeg å modde en svart frontplate til Multiswitch. Dette ble nesten vellykket. Det lille som gjorde at jeg ikke ble helt fornøyd, var at hullene som var laget for å feste frontpletene til aquadrive, er litt forskjellig plassert enn de er på multiswitch.

 

Først borret jeg hull, deretter skrudde jeg platen fast på multiswitch, før det hele ble montert.

 

post-114224-1203379062_thumb.jpg

 

post-114224-1203379082_thumb.jpg

 

Det var kveldens økt ... :cool:

 

Kommentarer, ros og ris, skriver dere her ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Da var endelig dagen der, da PCen ble skrudd sammen og startet opp!. Men hvor lenge var adam i paradis? Sånn ca 1 time, før Vista64 Ultimate fant ut at den ikke var ekte lenger å låste seg fullstedig ... :wallbash:

 

Nå var ikke dette direkte uventet siden jeg tross alt bare har flyttet et ferdig oppsatt system, fra et hovedkort til et annet (RMA), og i tillegg satt inn to nye skjermkort. Men jeg får ikke fikset det før i etter middag ... Regner faktisk med å reinstallere OS, like greit først som sist. Så særlig med temperaturer og andre målinger blir det dårlig med i denne omgang ...

 

Likeså så gjenstår fremdeles en del pimping (katoder, leds ...), samt oppkobling av Multiswitch etc :cool:

 

Hadde veldig lyst til å bytte led på hovedkortet fra grønn til blå, men det får bli en annen gang kanskje. Likeså med på kabinett-ledene (vet ikke en gang om de virker ...) :hmm:

 

Men nok prat, så til hva som ble gjort ...

 

Først fullførte jeg koblingen av kjøleloopen

post-114224-1203665530_thumb.jpg

 

Deretter fyllte jeg denne med vann, og testet for lekkasje

post-114224-1203665593_thumb.jpg

 

Et detaljbilde av GPUene i CF

post-114224-1203665844_thumb.jpg

 

Og detaljbilde av CPU, VRM og NB

post-114224-1203665927_thumb.jpg

 

Et uventet problem jeg fikk, var at pakningen til Aquatube manglet (AC har allerede sent meg en ny, men det tar noen dager). Men da jeg har Aquatube vertikalt montert, så tok jeg sjansen på et midlertidig improvisorium ... som gikk greit, dog ikke særlig elegant å se på :cool:

post-114224-1203665739_thumb.jpg

 

Så var det bare å koble sammen elektronikken (noe j... pirk). Det er nå man merker hvor stort kabinettet er :love: , på godt og vondt. For selv med de lengste ledningene som er å oppdrive, så kan en ikke strekke de der en vil, da de rett og slett ikke er lange nok ...

post-114224-1203666085_thumb.jpg

 

Måtte også mekke en intern USB hub (ghetto style), da jeg trengte 7 interne USB, mot hovedkortets 4. Løsningen ble noen spesial-USB-ledninger fra Performance-PCs.com, samt en hub

post-114224-1203666397_thumb.jpg

 

Så var det bare å montere Aquaero (svart deksel er på vei, noe leveringstid ...), og starte systemet ...

post-114224-1203666451_thumb.jpg

 

Til slutt var det å sette inn plexiglass i døren (OK, jeg jukset ... og kjøpte ferdig dør fra performance-pcs.com. Faktisk de eneste jeg vet som levere dører med plexi til Lian Li PC-G70. Rart da dørene er laget av Lian Li).

post-114224-1203666656_thumb.jpg

 

En morsom historie med Performance PCs, var at jeg bestillte en sen nattestime, og la ikke merke til at porto kom på hele $140! Sluttsummen ble allikevel ekseptabel. Men da pakken kom i hus, så la jeg merke til at den bare var frankert med noen og 44$. Jeg spurte om dette på mail, og fikk et hyggelig svar om at den automatiske portoberegneren var noe ivrig, og at de rutinemessig tilbakebetalte mellomlegget. Så da fikk jeg nesten $90 tilbake. Ikke værst ... :cool:

 

Dere så også at jeg monterte CF i serie. Jeg hadde jo spurt om paralell eller serie i arbeidsloggen. Selv jeg som selværklært seriefantast, var kommet litt i tvil, etter å ha sett litt for mange bilder av paralellkoblede SLI og CF løsninger (særlig fra Swiftech). Men jeg kom raskt til en konklusjon, etter bl.a. å ha lest monteringsanvisningen til AC sine GPU-blokker ..."keine paralell"... unødvendig å si at jeg stoler på tyskerne.

 

Kommentarer, ros og ris skriver dere i kommentartråden ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Det går litt i rykk og napp for tiden, men det nærmer seg så smått slutten på prosjektet.

 

Fikk o-ringen til Aquatuben på lørdag, så da var det problemet løst. :thumbup:

post-114224-1204013074_thumb.jpg

 

Har også eksperimentert en del med vifteinstillinger, dvs om viftene skal blåse inn eller ut av kakinettet over radiatorer og ellers.

 

Opprinnelig ønsket jeg å prøve om det vare nok at viftene blåste kald luft utenfra over radiatorene og inn i kab (hvis dette var nok, skulle det bli lite vifter og lite støy), for så aktivt og passivt gå ut av kab igjen ...

 

Det fant jeg fort ut at var en dårlig ideé. Thermochill radiatorene er svært effektive, så luften ble ganske så varm. Det i tillegg til at det ikke var nok vifter til å trekke luften fort nok ut igjen, førte til at jeg resirkulerte varmen tilbae til komponentene og dermed sakte men sikkert varmet opp kjølekretsen noe fenomenalt. Med dette opplegget satbiliserte temperaturen seg i vannnet på litt over 40, og cpu på 45 ved idle. Temp ved full guff, nærmet seg 60 grader på cpu(over 70 på kjernene), så dette var bare å glemme! :thumbdown:

 

Neste steg var å snu alle viftene, samt sette inn en vifte ekstra i døren, som blåser kaldluft inn i kab over skjermkortene. Dette hjalp betraktelig, men jeg var fremdeles ikke fornøyd. Vanntemp ved idle var fremdeles over 33, og cpu rundt 38-40. Ved full guff, var jeg på 55-58 på cpu(rund 65-70 på kjernene) ... :hmm:

 

Ok, så var det ingen vei utenom, jeg måtte lage flere hull i kab. Jeg bestemte med derfor for å flytte singlerad fra front, og ned på gulvet. Vha en tom isboks og diverse maskerinstape, så kunne dette utføres uten å demontere hoe som heslst :cool:.

 

Etter å ha kuttet hull, ble rad flyttet, og en ny vifte satt inn i front ...

post-114224-1204013312_thumb.jpg

 

Denne viften blåser kaldluft inn i kab. Og nå snakker vi. Temp ved idle er 27-29 på cpu@3,6GHz og skjermkortene koser seg med temp <36 grader. Ved full guff ligger jeg på 45-50 på cpu (58-63 på kjernene)og skjermkortene koser seg ved <55 grader :thumbup:

 

Videre fremover skal jeg pimpe litt, litt katoder i hvert fall. Jeg skal også optimaliseere luftstrømmen ved å tette alle hull og luker som kan føre til sirkulering av varmluft, eller tap av kaldluft (det er noen steder).

 

Videre skal front moddes slik at kaldluft kommer mer uhindret rett inn i kab (slik det er nå varmes kaldluften 2-3 grader). Er usikker på om jeg bare skal borre mange små hull (alla sidedør), eller sette inn mesh alla topprad i fronten ...

 

Ikke så mye visuelt dette, men viktige fremskritt for meg :cool:

 

Innspill og kommentarer mottaes med takk i kommentartråden ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

En liten update i kveld også.

 

Tettet hullet oppe bak, der det egentlig var plass til en psu. Skar til en 1mm aluplate ...

 

Videre koblet jeg Multiswitch, og la inn tre kalde UV-katoder. Resultatet ble bra!post-114224-1204074643_thumb.jpg

 

Temperaturene er nå OK, samtidig som PCen er passelig stille.

 

Må nå bare finne ut om jeg har satt opp CF riktig, det ser OK ut alle steder jeg kan se, men jeg vet liksom ikke.

 

18100 i 3DMark06, vet ikke om det er bra eller dårlig heller ....

 

Innspil og kommentarer mottaes med takk i kommentartråden :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ferdig!

 

Så ble jeg ferdig - endelig. Dvs ferdig har jeg jo vært mange ganger, og helt ferdig blir jeg nok ikke ... men det blir lite opgraderinger før jeg er vel etablert i nytt (gammelt) hus til høsten.

 

Uansett, satte inn 1k psu, samt to vifter i bunn, og flytting av rad.

 

Kuttet hull til to vifter og viftegrill ...

post-114224-1205106455_thumb.jpg

post-114224-1205106530_thumb.jpg

 

For å få plass til å flytte rad, så måtte jeg sette inn vinkeladaptere på mosfet og nb, deretter ble radiator flyttet opp

post-114224-1205106777_thumb.jpg

 

legg merke til at jeg har lagt inn godt med slakk i slangene til og fra rad ...

 

Før døren ble skrudd på plass igjen

post-114224-1205106847_thumb.jpg

 

Jeg er godt fornøyd så langt. Det gjenstår litt pimping med led, men det får vente til høsten. Jeg har også en ideé til en engenprodusert custom ramblokk, men det får bli en egen arbeidslogg (tidligst til høsten ...)

 

Kommere tilbake med flere bilder, og en oppsummering av prosjektet ...

 

Kommentarer som vanlig i kommentartråden ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da var QX9650 installert @ 4GHz stabilt. 19 360 i 3DMark06.

Edit 25/4: 4,276GHz Stabilt, 20 242 i 3DMark06!

 

Er forsiktig med volten, må prøve meg frem. Har allerede bootet høyere, men altså ikke stabilt ...

 

Ny rad og vifter ankommet Oslo. Kommer sikkert nordover snart ...

 

Så jeg var nok ikke helt ferdig ... enda

Endret av drbo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da nærmer det seg slutten.

 

Ny radiator og nye vifter er montert. Enda gjenstår noe småplukk i det skjulte, samt mere lyspimping (som er utsatt til høsten) ...

 

Maskinen kjører nå @4GHz 24/7, med cpu temp på @35 (40-50 på kjernene) idle, gpus @36-38 idle. Vedd full load stiger tempen på cpu til 45-50 (58-68 på kjernene), og til 60-64 på gpus.

 

Men, til det som ble gjort.

 

Foruten å montere ny rad, bestemte jeg meg for å skjule ledningene så godt som mulig, og da måtte dremmelen frem. Laget 2 hull til ledninger, ett ved 24pins kontakten på hovedkortet (se bilde under), og ett til nede ved psu. Disse ble foret med Lian Li "channel molding", for å unngå skarpe kanter på ledningene ...

post-114224-1210239812_thumb.jpg

 

Så ble singlerad flyttet ned til front igjen, samt ny "BlackIce Stealth 240" dobbelrad montert i bunn. Deretter ble slangeene satt på og systemet fylt ...

post-114224-1210240668_thumb.jpg

 

Systemet i drift med UV lys:

post-114224-1210239980_thumb.jpg

 

og front ved drift ...

post-114224-1210240028_thumb.jpg

 

Med dette tar jeg sommerferie fra prosjektet, og håper dere har satt pris på prosjektet så langt. Nå er det modding av gammel funkisvilla (anno 1935) som står på programmet ...

 

Ris, ros, kommentarer tips etc, mottas med stor takk i kommentartråden ...

 

drbo :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...