Gå til innhold

Kommentartråd: drbos nye PC med komplett ...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18000 i 3DMARK06. Det var jo bare rått da. Heftig score det. ;)

 

Det ble meget pent. Og de vridbare 90 graders niplene er fremdeles elskbare. :love:

 

Alltid like oppmuntrende å lese dine entusiastiske kommentarer Låsbryter :D

 

Faktisk så oppnådde jeg godt over 18 500 i 3DMarks06 @3,72GHz, men det er ikke en frekvens jeg vil bruke 24/7 (for varmt).

 

Ellers syssler jeg litt med mer optimalisering av temp og luftrøm. Så flere vinkeladaptere (4 stk.) er på vei ... det må til for å få flyttet singlerad bak, og enda en vifte for kaldluft skal monteres. PSU skal oppgraderes fra Mist 600W til Mist 1kW, og en ekstern USB DVD r/w er på vei, samt et Logitech G15 tastaur.

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Artig å følge med her....

 

Det er mange år siden jeg fant ut at jeg skulle ha ALLE vifter på UTBLÅSNING.

 

Så kommer det sikkert mange forstårsegpåere og forteller at viftene jobber tyngre, at det blir undertrykk i kabinettet, dårlig luft sirkulasjon.

 

Men det blir lavest temperatur!! Det er det viktigste for meg!!

 

Så sett alle vifter på ut, gjerne bortsett fra disker som du uansett kan ha en vifte til å blåse over.( 1 vifte på inn over diskene, resten UT!)

 

Trenger du den ekstra single raden? Hva er temp uten den?

Lenke til kommentar

Trenger og trenger Speedy ... den flytter jevnt over 5-30W (60W maks), senker temp på vannet 0,5 - 1,5 grader før gpu ved normal bruk (mot trippelradens 30-180W).

 

Jeg klarer meg forsåvidt med det opplegget jeg har nå, men på full guffe så kjører vitene over 80%, og da bråker de litt ... (har bevist kjøpt vifter med stor kapasitet på full guffe, men som flytter nok luft med lite støy på moderate hastigheter)

 

Problemet slik det er nå, er nok kaldluft over rad. Derfor vil jeg ha inn en vifte til, som forer kab med kaldluft. Flere vifter på lavt turtall er å foretrekke ... Jeg flytter derfor også singlerad slik at all luft inn i kab ned og fremme, all luft ut (over rad) bak og oppe. Dette blir også siste "krampe" i byggingen ...

 

Vifte over hd er uaktuelt siden disse er vannkjølt :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ferdig?? Neva! ;-)

 

Den siste endringen gjorde at du gikk opp fra nydelig til ekstra nydelig :)

Da er vannkjølingen over og du kan begynne med klokkingen^^

Hørte jeg 20k? Snakkes.

 

 

Det værste er at du sikkert har helt rett, men en liten pause i hvert fall .... til høsten ...

 

Har ekstremt lyst til å lage min egen vannblokk til å kjøle minnet!

 

Klokking ja, målet er 20k, vi får se hva det blir til ... :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Totalt lekker arbeidslogg. Skal selv modde et gammelt og mye mindre kabinett, men har fått med meg endel viktige poenger her. Tusen takk!

 

I forhold til vifter og rad; mulig jeg misforsto, men drar du luft inne fra kabinettet og gjennom rad og ut? :dontgetit:

 

Følger med videre.

Lenke til kommentar
Totalt lekker arbeidslogg. Skal selv modde et gammelt og mye mindre kabinett, men har fått med meg endel viktige poenger her. Tusen takk!

 

I forhold til vifter og rad; mulig jeg misforsto, men drar du luft inne fra kabinettet og gjennom rad og ut? :dontgetit:

 

Følger med videre.

 

Heisann, takker for komplimenter, alltid hyggelig å få skryt ...

 

Nei du har ikke misforstått, jeg har til sammen 8 vifter i kab. 4 stk. som blåser luft inn (en i front, to i bunn og en i dør), og 4 stk som drar luft gjennom radiatorene - 3+1 - og ut. :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har PCen fått rusle og gått en stund, og jeg har samlet meg noen erfaringer ...

 

 

Det er et bra klokkepotensiale i PCen, men både cpu, mobo og skjermkortet produserer bra med varme når overklokket.

 

  • - Radiatorene, klarer så vidt å flytte ut varmen dersom overklokking med nåværende viftekonfigurasjon. Men da bråker viftene noe ...
  • - Flow har lite eller minimalt å si på kjøleevnen, dersom over 40 liter/timen (som er minimun flow med min pumpe på auto)

Konklusjonen er en enkel tommelfingeregel for vannkjøling ...

 

En trenger en stk. 12cm vifte over radiator for hver komponent del/gruppe som vannkjøles @stock med moderate viftehastigheter (lav støy). Dvs:

  • - 1 vifte for cpu
  • - 1 vifte for chipset etc (ram, mosfet, nb, sb og hdds)
  • - 1 vifte for hvert skjermkort (dersom ATI HD2900XT/88000GTX-Ultra - 2 vifter)

Dersom overklokking, så øker kjølebehovet til dels kraftig ...

 

Så jeg planlegger derfor å sette inn en dobbelrad til i bunn an kassen.

 

Det er nok ikke plass til enda en Thermochill, men en Black Ice Stealth X-flow blir ikke så aller værst det heller. Og er ikke det nok, så kan jeg flytte over en AC single rad fra serveren (det gjør jeg nok ...) også, da den singleraden er overkill i serveren. Serveren greier seg fint med Tt-trippelrad. :cool:

 

Hva tror dere ... ?

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Da har PCen fått rusle og gått en stund, og jeg har samlet meg noen erfaringer ...

 

 

Det er et bra klokkepotensiale i PCen, men både cpu, mobo og skjermkortet produserer bra med varme når overklokket.

  • - Radiatorene, klarer så vidt å flytte ut varmen dersom overklokking med nåværende viftekonfigurasjon. Men da bråker viftene noe ...
  • - Flow har lite eller minimalt å si på kjøleevnen, dersom over 40 liter/timen (som er minimun flow med min pumpe på auto)

Konklusjonen er en enkel tommelfingeregel for vannkjøling ...

 

En trenger en stk. 12cm vifte over radiator for hver komponent del/gruppe som vannkjøles @stock med moderate viftehastigheter (lav støy). Dvs:

  • - 1 vifte for cpu
  • - 1 vifte for chipset etc (ram, mosfet, nb, sb og hdds)
  • - 1 vifte for hvert skjermkort (dersom ATI HD2900XT/88000GTX-Ultra - 2 vifter)

Dersom overklokking, så øker kjølebehovet til dels kraftig ...

 

Så jeg planlegger derfor å sette inn en dobbelrad til i bunn an kassen.

 

Det er nok ikke plass til enda en Thermochill, men en Black Ice Stealth X-flow blir ikke så aller værst det heller. Og er ikke det nok, så kan jeg flytte over en AC single rad fra serveren (det gjør jeg nok ...) også, da den singleraden er overkill i serveren. Serveren greier seg fint med Tt-trippelrad. :cool:

 

Hva tror dere ... ?

 

Vel, nå når jeg har bestilt rad til både deg og meg syns jeg det er en veldig god ide Drbo :)

Lenke til kommentar

Da er det klart at det blir noen endringer.

 

Som caliber skrev, så er ny radiator bestilt. Det ble en BI Stealt (det ble ikke x-flow pga plassen). Nye noctua vifter er også bestilt til radiatorene.

 

Jeg har også solgt min kjære qx6850, men regner med å ha en ny 45nm quad på plass rimelig kjapt ...

 

Så når alt er på plass, så tror jeg dette blir bra ...

 

Update i workloggen etterhvert som ting skjer :cool:

Lenke til kommentar

Høres bra ut!

 

Var interessant å høre om

Konklusjonen er en enkel tommelfingeregel for vannkjøling ...

 

En trenger en stk. 12cm vifte over radiator for hver komponent del/gruppe som vannkjøles @stock med moderate viftehastigheter (lav støy). Dvs:

 

* - 1 vifte for cpu

* - 1 vifte for chipset etc (ram, mosfet, nb, sb og hdds)

* - 1 vifte for hvert skjermkort (dersom ATI HD2900XT/88000GTX-Ultra - 2 vifter)

 

Heldigvis har jeg bestilt en ny SingleRad + 4 vifter.

Det bør vel holde for mitt hw

Lenke til kommentar
Kanskje man kan komme frem til noe som:

 

(Stock ) + (Stock*%overclock)

 

Stock krever 4 vifter så med 20% OC blir det

 

4+(4*0.2) = 4.8

 

25%

4+(4*0.25) = 5...

 

Eller noe

 

Du tenker linært, men varmeutviklingen med OC er mer av en eksponensiell natur, så kanskje:

@stock=4

 

=> 20%OC = 4*1,2^2 = 5,75 noe som avrundes til 6 vifter, som er det jeg setter inn nå ...

 

men kanskje dette er for lite, og det skal være OC^3, da blir det:

 

=> 20%OC = 4*1,2^3 = 6,91 noe som avrundet gir 7 vifter. Da må jeg inn med den singleraden jeg har liggende

 

Så vil dette selvfølgelig bli annerledes med 45nm ... vi får se, jeg finner fort nok ut av dette :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er en qx9650, samt diverse vifter og radiator på vei.

 

Også denne gang en brukt cpu fra Stoolman, som har oppnådd 4,8GHz på luft før. :love:

 

Jeg håper dermed på en 24/7 klokk godt over 4 ...

 

Jeg skal kutte litt i mobobrettet også, slik at jeg får skjult ledningene berdre.

 

Så jeg håper bare at delene kommer kjapt, slik at det kan monteres før diverse jobbreiser ... så følg med når det nærmer seg helg :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...