Gå til innhold

truelife eller matt?

Ezzpena

Anbefalte innlegg

hei, jeg lurer på å kjøpe en dell 1720, i den forbindelse dukket det opp ett spørsmål om jeg vill ha en såkalt trulife skjerm...jeg spurte en kompis og han sa at dette er en type skjerm som har bedre farger en en vanlig matt skjerm, men det skinner noe innmari vist det er mye lys rund den, vil det bli et problem med mye lys vist man sitter i et rom inendørs rett ved et vindu??(det kommer ikke direkte sollys på den)

takker på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med det bare er et fancy navn på glossy skjerm. Selv syns jeg de reflekterende (glossy) skjermene jeg har prøvd er ganske irriterende under de fleste lysforhold. Jeg anbefaler sterkt at du får testet en reflekterende skjerm før du kjøper det. Det burde ikke være så vanskelig å finne en butikk med en glossy laptop stående på utstilling.

Lenke til kommentar

De fleste skjermer som selges på laptops på elektrobutikker i dag selges jo med nettopp glossy skjerm. Selv synes jeg det ser butt ugly ut og er en pest og en plage hver gang det er litt ambient lys i rommet. Glossy skjerm er imho for damer som er for opptatt med facebook til å ha tid til å gå på badet for å sjekke sminken.

Lenke til kommentar

Min mening er at såkallte "truelife" bare er noe tull. Det er ikke noe mer enn glossy skjerm som andre her har pekt ut. Det gjør null og NIKS for fargene eller noet som faktisk vil presentere et bedre bilde for brukeren.

Det ENESTE det gjør er at overflaten på skjermen er glossy i stedet for matt. Noen liker det pga "ooooh, shiiiny!" faktoren, men personlig synes jeg det er like dumt som å kjøpe en PC basert på utseende på coveret da det har ingen funksjonell hensikt, på mange måter samme som Mac'ene spiller mer på utsenede på sine produkter.

Vei "fordelen" med mer fancy utseende opp mot ufordelen av masse gjenskinn ved sterk belysning og velg utifra det.

Dette gjelder selvfølgelig bare om det underliggende panelet er samme uansett om du velger glossy eller matt. For alt jeg vet kan det være to forskjellige i salg, men for argumentet skyld anntar jeg de eller er like...

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jeg syns at truelife gir mere liv til bildene og i spill. Uansett hvilken skjerm det er snakk om er det ubrukelig å holde på i sollys og hvis en lampe/spott peker mot skjermen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+19283741

Har hatt noen dager med truelife nå, og vil opdatere mitt syn på det.

I noen få tilfeller har jeg lagt merke til at det kan være gjenskinn i skjermen, men kun når det er en sort farge på skjermen, men ikke alle typer sort, alle andre lyse farger vil ikke få gjenskinn. Uansett så er fordelene med truelife så store (syns jeg) at ulempene blir bagateller i forhold. Angrer ikke et sekund på at jeg valgte bort matt. Merker spesielt at fargene blir sterkere, at den gir mere lys, hvitt er hvitt i forhold til en matt hvit farge, nesten som lys lys grå i forhold til hvordan hvitt oppleves på truelife.

Matt skjerm har sine fordeler med mindre gjenskinn, men selv med min gammle skjerm som var matt hadde gjenskinn inne i stua, ikke i like stor grad dog.

Kan se for meg at det kan være spesielt plagsomt i filmer og spill hvor det er mørke farger (spesielt store sorte felt), men hvem ser vel slike filmer i lyset anyway? :)

EDIT:

Støtter forslaget om hvis du har muligheten til å se begge typer skjermer er jo det absolutt best :)

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...