Gå til innhold

Hvor lang ventetid skal man finne seg i?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte et hjemmekinoanlegg på lefdal i september 2006. Størrelse, kvalitet, og det faktum at man generelt sett ikke får bra lyd hvor man også kan kjøpe kjøleskap, spiller vel egentlig ingen rolle i denne tråden :p (tar problemene på forhånd)

 

Iallefall, i jan/feb (6 mnd senere) oppdaget jeg at fjernkontrollen fusket litt, og deler av knappepanelet ikke fungerte skikkelig, ca 75% av tiden var det slik. Jeg tok kontakt med Lefdal i mars om dette, og fikk beskjed at dem fikk inn my av dette anlegget, og at jeg skulle få en ny så snart de fikk neste leveranse, 1-4 uker fra da.

 

Nå er det medio august, og jeg har fortsatt ikke hørt et kvidder ifra dem. Jeg tok en tur innom der i dag, og fikk selvfølgelig dype beklagelser, og slike ting. De lovte meg å få det ordna i løpet av neste uke, noe jeg selvfølgelig tror lite på. De lovte også et gavekort som plaster på såret- dette fikk jeg aldri (fantastisk service)!

 

Spørsmålene mine er som følger: er dette til å finne seg i? Jeg har pløyd igjennom kjøpsloven, og finner ingenting om hvor lenge som er grensen for ventetid på reklamasjoner. Er det bare jeg som er blind?

 

Egentlig kunne jeg tenke meg å heve kjøpet, for så å oppgradere modell. Dette nektet de meg, da jeg spurte pent om det i dag :)

 

På forhånd, takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe gavekort och "om" en uke har jag varit borte i på lefdal. Så ring Forbrukerrådet så får du en person som hjälper dig med vad du ska gøra. Du må skrive brev att du ska ha varan om 2-3 uker så de skriftligt har fått tid att fixa det, om det inte har fixat det så häver du køpet.

Husker ikke helt proseduren men du må ta tag i saken och stå på. Är det lefdal i oslo?

Lenke til kommentar

Hei, takk for raskt svar!

 

Nei, dette er en lefdal i Trondheim. Jeg skal ta kontakt med forbrukerrådet, men jeg tror jeg skal vente den ene uken som jeg lovet dem, før jeg går videre med det, selv om jeg ikke har noe tro på at de vil gjøre noe med det :)

Lenke til kommentar

De er raske med gavekort-kortet, som en joker både på Lefdal og Elkjøp. Typisk 200kr for noe du gjerne har brukt 10-15 timer på, også skjønner de aldri hvorfor jeg ser på gavekort-tilbudet som en provokasjon.

 

Heldigvis pleier dem å gjøre opp for seg når en annen enn lagermuppets endelig kommer fram fra sitt skalkeskjul.

Lenke til kommentar
Spørsmålene mine er som følger: er dette til å finne seg i? Jeg har pløyd igjennom kjøpsloven, og finner ingenting om hvor lenge som er grensen for ventetid på reklamasjoner. Er det bare jeg som er blind?

Forbrukerkjøpsloven sier følgende i §30:

 

"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid.."

 

Rimelig tid vil jeg si ligger på rundt 3-4 uker, litt avhengig av type ting.

 

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning."

 

Krev en lånekontroll.

 

Egentlig kunne jeg tenke meg å heve kjøpet, for så å oppgradere modell. Dette nektet de meg, da jeg spurte pent om det i dag :)

9353356[/snapback]

Heving er i §32, jfr §31 om prisavslag:

"Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30.."

kan man kreve å heve kjøpet "...unntatt når mangelen er uvesentlig."

 

En defekt fjernkontroll er ikke uvesentlig. Du kan derfor kreve å heve kjøpet.

 

Sannsynligvis vil butikken nekte deg å heve, selv om du har krav på det. Da kan du eventuelt gi dem alternativet mellom å gi deg en lånefjernkontroll eller få saken kjørt gjennom forliksrådet, eller noe i den duren..

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig, kjøpet burde selvfølgelig kunne heves. Og jeg er også enig med deg, klilleng, i at de seff kommer til å nekte for det :p

 

For å være helt ærlig er ikke fjernkontrollen særlig hemmende. Den var værre før, da play og stop knappene, samt navigering i meny, ikke fungerte. Nå er det kun snakk om noen subtitles knapper, og litt meny knapper. Så det kommer de helt sikkert til å prøve seg med.

 

Om de ikke fikser det i løpet av uken, som de lovte, så skal jeg gjøre som du foreslår, enten å få hevet kjøpet, eller forliksrådet. Hadde jeg vært dem ville jeg faktisk hevet kjøpet, siden jeg kunne tenke meg å kjøpe et nytt og bedre (og dyrere) anlegg hos dem :)

 

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...