stonhans Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Jeg hentet for noen dager siden mitt nye surround system (Logitech X-530). Jeg monterer opp alt, skrur høytalerne inn i veggen. Men problemet mitt er, at siden de to 'bakerste' kablene er for korte, så må jeg flytte tv-bordet 40 cm fra veggen.. Skjønner? Jeg er litt ny med alt sånt her.. MEN for å komme til poenget. Kan jeg få tak i noen form for skøte ledninger, slik at tven ikke må stå 'midt på stugolvet' bare for at jeg skal få surround lyd? Og evt. Hvor for jeg takk i skøte kablene? Takk. Endret 24. august 2007 av stonhans Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Det ser det ut til at du må kjøpe en RCA kabel, men forskjellig kjønn i hver ende. det finner du overalt. På Biltema og Clas Ohlson dersom du ikke finner en hjemme. Har du en med to stykker "limt" sammen kan du trygt dele denne i to, hvis du får lov av eieren. Bare vær forsiktig så går det greit. Koble på ledningen mellom subben og ledningebiten som sitter fast i høyttaleren. EDIT: du har forresten posta feil, så se ikke bort i fra at noen flytter eller stenger denne tråden ... Endret 24. august 2007 av Bluum Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Det ser det ut til at du må kjøpe en RCA kabel, men forskjellig kjønn i hver ende.det finner du overalt. På Biltema og Clas Ohlson dersom du ikke finner en hjemme. Har du en med to stykker "limt" sammen kan du trygt dele denne i to, hvis du får lov av eieren. Bare vær forsiktig så går det greit. Koble på ledningen mellom subben og ledningebiten som sitter fast i høyttaleren. EDIT: du har forresten posta feil, så se ikke bort i fra at noen flytter eller stenger denne tråden ... 9353309[/snapback] Tusen takk for svar! Jaa..nå siden jeg ikke har noen erfaring med å kutte/lime ledninger. Så kommer jeg nok heller til å leie inn fagfolk. Går det ann å bruke noen form for en dual enhet? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Det er det som er tingen, du trenger ikke klippe kabelen. Hva jeg mente med å dele en kabel, var å bare rive de to ledningen fra hverandre. Det er gjort på 5 sekunder, avhengig av lengen på kabelen Det skal bare være å ta tak i de to pluggene i den ene enden, og dra dem fra hverandre. Men har du en kabel med et knutepunkt på, så må du belage deg på å kjøpe ny kabel. Du kan for eksempel kjøpe denne, som koster 20/45/80 kr for 1,5/5/10m. Du klarer deg nok helt sikkert med 1,5m per høyttaler, men det vet du best selv. EDIT: ikke misforstå meg, det er ikke høyttalerkabelen du skal rive i; det er en eventuell skjøtekabel du skal rive i to, men kun hvis den er dobbel, og ikke har noen form for dings på ledningen et sted. Det er også viktig at det tydelig er to ledninger limt sammen side ved side. Endret 24. august 2007 av Bluum Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Det er det som er tingen, du trenger ikke klippe kabelen.Hva jeg mente med å dele en kabel, var å bare rive de to ledningen fra hverandre. Det er gjort på 5 sekunder, avhengig av lengen på kabelen Det skal bare være å ta tak i de to pluggene i den ene enden, og dra dem fra hverandre. Men har du en kabel med et knutepunkt på, så må du belage deg på å kjøpe ny kabel. Du kan for eksempel kjøpe denne, som koster 20/45/80 kr for 1,5/5/10m. Du klarer deg nok helt sikkert med 1,5m per høyttaler, men det vet du best selv. EDIT: ikke misforstå meg, det er ikke høyttalerkabelen du skal rive i; det er en eventuell skjøtekabel du skal rive i to, men kun hvis den er dobbel, og ikke har noen form for dings på ledningen et sted. Det er også viktig at det tydelig er to ledninger limt sammen side ved side. 9353575[/snapback] Igjen, takk for hjelpen Skal sette meg inn i informasjonen, mulig jeg bestiller 10'metern..bare sånn at jeg på et senrere tidspunkt har litt ekstra å gå på. Moderator, venligst ikke slett denne tråden, da den er til stor hjelp for meg. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Er du klar over hvor LANGT 10 meter er? Tviler på at du har noen glede av de høyttalerene i et rom som krever 10 meter ekstra kabel for å nå bak med høyttalerene Nei, tror du bør holde deg til 5 meter per side, maks. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Er du klar over hvor LANGT 10 meter er?Tviler på at du har noen glede av de høyttalerene i et rom som krever 10 meter ekstra kabel for å nå bak med høyttalerene Nei, tror du bør holde deg til 5 meter per side, maks. 9353890[/snapback] ok Vell, jeg kan ikke bestille fra Biltema over nett, så derfor prøvde jeg clasohlson.. Her selger de bare to og to ledninger. Er det mulig å skille de to kablene i to? Og for å deretter bruke begge to? Altså den røde kabelen på høyre - hvite på venstre. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383538 Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Ja, det var det jeg mente med å dele kabelen i to Men ut i fra det bildet er det vanskelig å vite om det er noen hindringer for delingen av kabelen. Men i værste fall kan du bruke bare den ene siden, og la den andre ligge der uten noen funskjon. Har du ikke Biltema i nærheten som du kan dra til? Eller Clas Ohlson for den saks skyld. Expert, Elkjøp og andre elektronikkforetninger har garantert også den type kabel. Litt mer kostbart er det kanskje, men det gjenspeiles i kvaliteten. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Ja, det var det jeg mente med å dele kabelen i to Men ut i fra det bildet er det vanskelig å vite om det er noen hindringer for delingen av kabelen. Men i værste fall kan du bruke bare den ene siden, og la den andre ligge der uten noen funskjon. Har du ikke Biltema i nærheten som du kan dra til? Eller Clas Ohlson for den saks skyld. Expert, Elkjøp og andre elektronikkforetninger har garantert også den type kabel. Litt mer kostbart er det kanskje, men det gjenspeiles i kvaliteten. 9354038[/snapback] Nermeste Biltema blir i Tromsø, da jeg bor i Alta. Så det blir 4-5 timer med bil. Vi har Elkjøp her; skal snakke med de på Mandag. Om de ikke kan hjelpe, så drar jeg til Lydspesialisten, og hører om de har noen kabler til overs. Om jeg ikke får noe hjelp i Alta (noe som jeg bør få), så tar jeg en spansk en, og bestiller i fra Clasohlson. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Høres ut som en grei plan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå