Gå til innhold

Guide: Hvordan lage en fyrstikktennende laser!

Reeve

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne videoen bør slettes fra youtube. Ser for meg når noen techinteresserte drittunger ser dette, da er alt ute av kontroll siden de ikke kan ta ansvar for sine handlinger. Seriøst, treffer jeg en person som lager en slik en slår jeg denne personen i huet med den nærmeste jernstanga jeg finner, dette her er praktisk talt et drapsvåpen :mad:

9605396[/snapback]

Da får jeg vel bare begynne å se meg for ettet gale paranoide overbeskytendes forumbrukere med jernstang da.

Finnes det noe som folk flest har i heimen som kan erstatte denne led holderen, eller må jeg kjøpe denne?

Faen, først nå ser jeg at dvd spilleren som jeg har demontert med en hammer er en dvd spiller og ikke en dvd brenner...

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg tok fra hverandre en billig drittlaser som jeg kjøpte for 20 kr eller noe, og jeg undersøkte den litt. etter litt måling og teori kom jeg fram til:

-Laseren brukte 3 små batterier, på totalt 4.5 volt

-En laserdiode "tar vekk" 2 volt

-Jeg sjekket forbruket til laserdioden i milliAmpere, resultatet ble 35mA

35mAx2.5V=87.5mW

etter hva jeg har lest her virker dette veldig usannsynlig, er det noe feil i utregningene mine? laseren kan verken svi hull i noe som helst eller varme ting.

Lenke til kommentar

Bare for å få satt litt i perspektiv hvor mye energi laseren sender ut i forhold til en vanlig 2mW laser kan vi jo gjøre det slik:

Arealet av prikken laseren danner er vel ca 2*2 mm stor? På dette området blir det altså fordelt 2mW med energi, eller 0,5mW/mm2.

Hvis vi tenker oss at refleksjonen av en laser fordeler seg i en halvkule ut fra overfalten den treffer blir da arealet av halvkulen fra én meters hold: 2*pi = 6,28m2 = 6280000 mm2

Hvis vi fordeler all energien fra en 250mW laser ut i denne halvkulen blir da mW per mm2 dette:

250mW / 6280000mm2 = 0,00004 mW/mm2

Dette er da forutsatt at laseren treffer en "matt" overflate.

Hvem har ikke kikka inn i en "vanlig" laser et kort øyeblikk? Skjønner ikke helt hvordan en laser på 250mW kan klare å skade øynene noe særlig bare ved refleksjon når energien per mm2 er såpass mye lavere enn om du skulle kikka inn i en "vanlig" laser... Vi snakker om et forholdstall på 12500 her. Å se rett inn i en vanlig laser er 12 500 ganger kraftigere enn refleksjonen fra en 250mW laser fra én meters hold.

Men selvfølgelig vær forsiktig!! Om du ved et uhell skulle være så uheldig å sveipe over øyet med den modifiserte laseren tror jeg ikke synscellene dine blir så fornøyde ass... Og en refleksjon kan jo utarte seg annerledes enn en i perfekt halvkule, feks. refleksjon fra glass, speil eller andre litt blanke overfalter.

Endret av bearman89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...