Gå til innhold

Muse - Albumguide og diskusjonstråd

BlindAct

Hvilket album av Muse liker du best?  

67 stemmer

1. 1. Velg ett av alternativene

• Showbiz
      1
    • Origin of Symmetry
      16
    • Hullabaloo Soundtrack
      1
    • Absolution
      16
    • Black Holes and Revelations
      30
    • The Resistance
      3

Anbefalte innlegg

musetourlfb9.jpg

Fra venstre til høyre: Chris Wolstenholme, Dominic Howard, Matthew Bellamy

Muse er et britisk band som ble laget i 1997, bestående av nåværende bandmedlemmer. Sjangeren er veldig variert, med alt fra alternativ rock, prog rock, klassisk musikk, funk, electronica og heavy metal, andre sjangere er new prog. Muse er kjent for sine energiske live opptredener og frontmannen Matthew Bellamy’s uvanlige interesse for konspirasjonsteorien, teologi og apokalypsen. Muse har sluppet 4 album. De har også fått en del priser, spesielt for å være et av de beste live bandene som fins for øyeblikket.

Bandmedlemmer:

• Matthew James Bellamy – Gitar, Vokal, Piano
  • Chris Wolstenholme – Bass, Backing Vokals, Gitar (når han ikke spiller bass)
  • Dominic James Howard - Trommer

Diskografi:

• 1999 - Showbiz
  • 2001 – Origin of Symmetry
  • 2002 - Hullabaloo Soundtrack
  • 2003 - Absolution
  • 2006 – Black Holes and Revelations

41GQHBYYEZL._AA240_.jpg

Showbiz var debutalbumet til Muse. Albumet har solgt til platinum I Storbritannia siden sin release og har solgt 700 000 kopier verdensomfattende. Showbiz var ikke akkurat kritikerrost, de ble beskrivet som veldig lik Radoihead. Men det stoppet ikke suksessen dems.

Konklusjon:

Showbiz var det første albumet til Muse, ikke dårlig, men ikke så veldig bra heller etter min mening.

Sporliste:

1. Sunburn

2. Muscle Museum

3. Fillip

4. Falling Down

5. Cave

6. Showbiz

7. Unintended

8. Uno

9. Sober

10. Escape

11. Overdue

12. Hate This & I'll Love You

Sjanger: Alternative Rock, Prog Rock

Høydepunkt: Uno, Cave, Muscle Museum, Sunburn, Unintended

Karakter: 7

Videoer:

Muse - Muscle Museum

Muse - Unintended

5164XM4R30L._AA240_.jpg

Origin of Symmetry var det andre albumet til Muse. Maverick Records (de som slapp albumet Showbiz også), spurte om Muse kunne fjerne noe fra albumet for den amerikanske releasen. De mente at det ville gå utover hvor mye det ble spilt på radioen. Pga dette ble ikke albumet sluppet i USA før i 2005. Sangen New Born ble remixet av noen også, for den amerikanske releasen.

Konklusjon:

Origin of Symmetry er det andre albumet til Muse, og det beste albumet dems etter min mening. Det er vanskelig å lage så mange bra sanger på et eneste album, uten å lage en "best of" mener jeg.

Sporliste:

1. New Born

2. Bliss

3. Space Dementia

4. Hyper Music

5. Plug in Baby

6. Citizen Erased

7. Micro Cuts

8. Screenager

9. Dark Shines

10. Feeling Good

11. Megalomania

Sjanger: Alternativ Rock, Prog Rock

Høydepunkt: Plug In Baby, New Born, Bliss, Feeling Good, Hyper Music, Citizen Erased

Karakter: 10

Videoer:

Muse - Plug In Baby

Muse - Feeling Good

Muse - Hyper Music

5150VPW2TNL._AA240_.jpg

Hullabaloo Soundtrack er et singlealbum/livealbum med to deler. Den første delen er singlealbumdelen, der noen singler har blitt samlet sammen. Den ene av dem er en acoustic versjon av Hyper Music, kalt Hyper Chondriac Music. Den andre delen inneholder live opptak fra Le Zenith, Paris fra 2001.

Konklusjon:

Hullabaloo er et ganske bra album, jeg kan også anbefale DVD-en med live-opptaket fra Paris. Jeg kan se den om og om igjen og fortsatt bli like overrasket over hvor bra de er live hver gang.

Sporliste

Del en:

1. Forced In

2. Shrinking Universe

3. Recess

4. Yes Please

5. Map of Your Head

6. Nature_1

7. Shine Acoustic

8. Ashamed

9. The Gallery

10. Hyper Chondriac Music

Del to:

1. Dead Star

2. Micro Cuts

3. Citizen Erased

4. Showbiz

5. Megalomania

6. Dark Shines

7. Screenager

8. Space Dementia

9. In Your World

10. Muscle Museum

11. Agitated

Høydepunkt: Shrinking Universe, Map of Your Head, Hyper Chondriac Music, Dead Star, Micro Cuts, In Your World, Muscle Museum, Ashamed

Karakter: 10

Videoer:

Muse - Shrinking Universe (ikke deres egen musikkvideo, men sangen)

Muse - Hyper Chondriac Music

Muse - Dead Star

41YT3CBMZRL._AA240_.jpg

Absolution er Muse sitt tredje album. I motsetning til de andre albumene hadde ikke Muse noe tidsfrist på Absolution, noe som gav dem nok av tid til å fullføre albumet. Derfor er det 14 sanger på albumet, noe som er mer enn de andre (11 sanger). Det er sett på som et konseptalbum (album med et tema), inspirert av temaet om Apokalypsen og verdens undergang. Absolution var Muse sitt første gullalbum.

Konklusjon:

Ganske bra album, men ikke det beste. De brukte alt for lang tid på å lage det og dermed tok de ingen sjanser, noe som jeg liker at de gjør.

Sporliste:

1. Intro

2. Apocalypse Please

3. Time Is Running Out

4. Sing For Absolution

5. Stockholm Syndrome

6. Falling Away With You

7. Interlude

8. Hysteria

9. Blackout

10. Butterflies & Hurricanes

11. The Small Print

12. Endlessly

13. Thoughts Of A Dying Atheist

14. Ruled By Secrecy

Sjanger: Alternativ Rock, Alternativ Hard Rock, Prog Rock

Høydepunkt: Stockholm Syndrome, Time Is Running Out, Hysteria, Sing For Absolution, Apocalypse Please, Butterflies & Hurricanes,

Karakter: 8

Videoer:

Muse - Stockholm Syndrome

Muse - Time Is Running Out

Muse - Hysteria

Muse - Sing For Absolution

51GJR8JPW7L._AA240_.jpg

Black Holes and Revelations er det fjerde og det sist slupne albumet til Muse. Albumets sanger har veldig varierte temaer, det som er det sterkeste temaet her er politikk. Albumet er blitt sagt som å være et av årets beste album, kritikerne har også sagt at albumet har en mer progressiv rock stil, noe veldig ulikt det første albumet Showbiz.

Avnsitt her

Konklusjon:

Ganske bra album etter min mening, men Origin syns jeg er bedre. Spesielt liker jeg Supermassive Black Hole.

Sporliste:

1. Take A Bow

2. Starlight

3. Supermassive Black Hole

4. Map Of The Problematique

5. Soldier's Poem

6. Invincible

7. Assassin

8. Exo-Politics

9. City Of Delusion

10. Hoodoo

11. Knights Of Cydonia

Høydepunkt: Supermassive Black Hole, Starlight, Knights of Cydonia, Invincible, Map of the Problematique

Karakter: 9

Videoer:

Muse - Knights of Cydonia

Muse - Invincible

6182lzBNVIL._SL500_AA240_.jpg

Endelig kom det nye albumet til Muse, The Resistance, som mange har ventet på siden Black Holes and Revelations kom. Det femte albumet til Muse kom ut 14.09.2009 og har fått god kritikk fra mange. I uka albumet kom toppet det en rekke topplister i hele 19 forskjellige land, og slo det forrige albumet Black Holes and Revelations i salg i debutuka. Noen kritikerne likte spesielt var innflytelsen fra klassisk musikk og den tredelte "Exogenesis: Symphony"

Konklusjon:

Albumet mange har ventet på kom endelig, omtrent tre år etter deres siste album. Etter min mening er dette ett veldig bra album med mange gode låter, nok en gang utforsker de nye stiler og prøver noe nytt som igjen funker bra. Litt mer pop-aktig enn de forrige albumene, men fortsatt bra etter min mening.

Sporliste:

1. Uprising

2. Resistance

3. Undisclosed Desires

4. United States of Eurasia (Collateral Damage)

5. Guiding Light

6. Unnatural Selection

7. MK Ultra

8. I Belong to You (Mon cœur s'ouvre à ta voix)

9. Exogenesis: Symphony Part 1 (Overture)

10. Exogenesis: Symphony Part 2 (Cross-Pollination)

11. Exogenesis: Symphony Part 3 (Redemption)

Sjanger: Alternative Rock, Prog Rock

Høydepunkt: Uprising, Resistance, United States of Eurasio, MK Ultra, Exogenesis: Symphony

Karakter: 8

Videoer:

Muse - Uprising

Muse har fått en del priser opp i gjennom årene de har vært aktive, mange av dem er for Live opptredener.

Priser:

2000:

• NME Awards - Best New Artist

2001:

• Kerrang! Awards - Best British Band

2002:

• Kerrang! Awards - Best British Live Act

2004:

• Q Awards - Innovation Award og Best British Live Act
  • Kerrang! Awards - Best Album
  • MTV EMA - Best Alternative og Best UK & Ireland Act

2005:

• BRIT Awards - Best Live Act
  • NME Awards - Best Live Act
  • MTVU Woodie Awards - Best International

2006:

• Q Awards - Best Live Act
  • MTV EMA - Best Alternative
  • Kerrang! Awards - Best Live Act
  • BT Digital Music Awards - Best Rock Artist og Best Unofficial Website
  • UK Festival Awards - Best Rock Act og Best Headline Act
  • Vodafone Live Music Awards - Best Live Act

2007:

• Brit Awards - Best Live Act
  • NME Awards - Best British Band
  • BT Digital Music Awards - Best Rock Artist
  • Vodafone Live Music Awards - Tour of the Year
  • Q Awards - Best Live Act
  • MTV EMA - Headliner og Best UK & Ireland Act
  • MTVU Woodie Awards - Best Performing

Kilder: http://en.wikipedia.org/wiki/Muse_band

Hjemmeside : http://muse.mu/

MySpace : http://www.myspace.com/muse

Endret av BlindAct
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, holdt på lenge med den, ble litt overrasket over at det ikke var en av Muse her... Men det ble litt problematisk når jeg holdt på skjønner du. Jeg klarte å lukke fanen jeg holdt på å skrive i og kunne ikke få det tilbake, så jeg måtte starte på nytt! Men nå har jeg i alle fall lært :p Skrev i notepad så jeg hadde mer kontroll.. dumme meg

Lenke til kommentar

Det jeg liker med musikken til Muse er at den varierer så mye, med stil og bruk av instrumenter mener jeg. Har hørt på de i to år nå, har ikke blitt lei enda :D

Umulig å si en favorittsang av dem, over halvparten av sangene er bra etter min mening. Men jeg kan jo si den første sangen jeg hørte av Muse.. Det var Hysteria, elsker den bassen på starten, og den riffen til Bellamy er ikke dårlig heller. Den beste riffen i en sang av Muse må jeg si er Plug In Baby. Jeg skal ikke si så mye mer om sangene dems, jeg kan holde på altfor lenge, poenget er at det er et veldig bra og annerledes band :)

Lenke til kommentar
Har du utelukket Hullabaloo Soundtrack med vilje, eller har du ikke hørt den ennå?

Best for deg å legge den til her :p

9359282[/snapback]

Ja, sorry for det.. har lagt det til nå, visste jeg hadde glemt noe :!:

Men nå fikk jeg lyst til å se DVD-en min igjen! :p

Lenke til kommentar

Origin Of Symmetry er deres beste album, men om du vil ha bare ett bør du kjøpe Hullabaloo, som er ganske bra? Hmmm... Ja da så :)

Ellers, bra band, som av og til blir litt vel pompøse, men Origin Of Symmetry er en veldig bra plate. Det andre de har gitt ut er etter min ringe mening av variabel kvalitet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...