Gå til innhold

Spm. ang ungdom på 16 og alkohol

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå i dag (Fredag 24. august) så var jeg og så på en politisk debatt med ungdomspolitikere i Sørumsand sitt nærmiljø.

Etterhvert som de forskjellige politikerne sa forskjellige ting de kom til å gjøre for landet om de ble satt til regjering så sa en at de skulle senke prisen på sprit og aldersgrensen på sprit til 18 år.

Og da kom jeg på å spørre hvorfor ikke øl og andre alkohol-holdige drikker som ikke regnes som sprit ikke settes ned i pris og at aldersgrensen senkes til 16 år som den er i Danmark. Men før de politikerne fikk svart, så sa han som da ga mikrofonen rundt til folk slik at de kunne spørre spørsmål at de nærmest rett og slett skulle drite i mitt spørsmål.

Så da spør jeg, hvorfor kan ikke aldersgrensen på øl og andre alkohol-holdige drikker som ikke regnes som sprit senkes til 16 og at prisen senkes. Vet at alkohol ikke er bra, men jeg bare vil ha svar. Irriterer meg at de politikerne ikke fikk lov å svare.

Mvh. neadii - 16 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har man rett til å skade seg selv? Er det moralskt riktig å hindre andre i å skade seg selv? Det er spørsmålet..

I Russland er den hyppigste dødsårsaken for de under 70 år alkoholforgiftning.

De aller, aller fleste pensjonister har på et eller annet tidspunkt vært alkoholikkere.

I Norge er det bedre. Delvis fordi vi har så høye priser på alkohol tror nå jeg.

Men er det moralskt riktig å hindre andre i å skade seg selv...? :hmm:

Lenke til kommentar
Kanskje (selvfølgelig) de begyner å drikke mer hvis man gjør det lovlig for dem å kjøpe? Spørsmålet er stadig om det er moralskt riktig å hindre andre i å skade seg selv..

9353661[/snapback]

sett ned aldersgrensen og prisen!111onoeone høyere pris og aldersgrense/tilgjennighet fører til boykotting av øl og mer karsk på for min del.

Lenke til kommentar

Altfor mange 16åringer drikker, enten de har lov eller ikke. Poenget jeg ser med å ha 18 fremfor 16 år er å holde grensen såpass høyt at det blir uaktuelt for de fleste 14-åringer å drikke, noe de kanskje kunne blitt frista til av de som "bare er litt eldre uansett". Hvis du for eksempel begynte å drikke da du var 16 fordi det var da du begynte å få kontakter som skaffet deg det, tror du ikke det samme kunne skjedd to år tidligere i en liknende situasjon?

Det kan godt hende det jeg sier er feil, men jeg er i mot å senke aldersgrensene på alkohol, og de mente jeg både før og nå som jeg har blitt 18.

Lenke til kommentar

Husk også at man tross alt ikke er myndig før man er 18. Foreldre vil gjerne det beste for barna sine. Om det blir lovlig å kjøpe/nyte alkohol når man er 16 blir det mye værre for foreldre å nekte barna sine noe som bevist er skadelig.

Personlig tror jeg ikke at det å senke aldersgrensen på alkohol kommer til å ha noen særlig positiv effekt.

Dersom du er 18 år og ikke oppfører deg i fylla, så havner du på glattcelle. Om du er 16 år og ikke oppfører deg i fylla så blir du kjørt hjem til foreldrene dine av politiet.

Og her kommer kronen på hverket: Mange 16 åringer er ikke ferdig utviklet, sånn rent kroppslig og det er vell et ganske udiskutabelt faktum at alkohol er værre for kroppen mens den fortsatt er i utvikling.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Det er fullt lovlig for 16 åringer å drikke alt fra sprit til øl. Dette gjelder også for 4 åringer, 5 åringer og andre unger under 18 år. Den eneste loven er at det ikke er lov å selge til noen under 18 år.

Blir det lovlig å selge alkohol til 16 åringer er det også MYE større sjanse for langing til de som er enda yngre.

Lenke til kommentar
I Russland er den hyppigste dødsårsaken for de under 70 år alkoholforgiftning.

De aller, aller fleste pensjonister har på et eller annet tidspunkt vært alkoholikkere.

9353558[/snapback]

Det blir helt feil å skulle sammenligne alhoholisme i Russland og dra sammenligninger til Norge. Grunnen er at de kulturelle forskjellene og livskvaliteten er total forskjellig, og dermed har man en rekke faktorer man må ta hensyn til. Hadde man der i mot sammenlignet med f.eks Danmark eller Sverige, land som ligner mye på Norge, hadde man hatt noe å backe opp med.

Lenke til kommentar
Kommer aldri til å skje. Er bare folk under 18 som synes at folk under 18 skal drikke, og de har ikke stemmerett.

9359991[/snapback]

Nja, jeg vet ikke om dette er helt riktig. Dog synes jeg at fylla skaper såpass mange problemer at jeg personlig er imot at 16-åringer skal drikke noe spesielt mye.

Lenke til kommentar

Her er en tanke...

Ok, så n% av folket som er under 18 drikker alkohol.

Tenk så hva som skjer hvis grensen for å få kjøpt alkohol så senkes til 16 år.

Elementært så vil n% av folket som drikker øke på grunn av tilgangen.

Dette forutsetter at tilgangen er konstant og prisen på alkohol er større eller lik 0.

Usikkerheten kommer i hvor mange 16 åringer som er intereserte i alkohol som rusmiddel\nytelsesmiddel.. Derav får man et regnestykke som jeg ikke skal fremstille her på grunn av labre evner til dette....

For å si det enkelt.... Større og tidligere tilgang = Større forbruk.

Moralske tendenser og en 16-årings oppfatning av egen person i forhold til samfunnets normer tilsier at.......

Hev grensen på all alkohol til 21.... vær så snill :)

Hilsen en Lei bartender.

Lenke til kommentar

Man kan ikke bruke at aldersgrensen er lavere i andre land som et argument. Drikkekulturer varierer veldig.

For eksempel finnes det ikke i praksis noen aldersgrense for alkohol i Hellas. Men ser man unge og fulle grekere? Niks!

Grekerne drikker ikke så mye som oss her i nord, og det kommer ikke til å forandres, uansett hvordan aldersgrensene er.

Jeg er fornøyd med aldersgrensene som de er, og jeg er 17 år gammel. Selv om jeg i skrivende stund drikker ting som er aldersgrense på, støtter jeg aldersgrensene vi har her i landet, fordi jeg vet at ting ville vært langt verre om vi gjorde dem lavere.

Takk for meg! Nå skal jeg drikke litt mer vodka :)

Lenke til kommentar

18års aldergrense på alkohol er en fin grense. Selv går det noen glass med øl i helgen, men det er slik det er i familien. Jeg drikker meg ytterst sjeldent full, men nyter gjerne ett glass hjemmebrygg sammen med brødrene mine og Wii. Drikkekulturen i Norge, der man hiver innpå masse alkhol for å så å spy ut alle invollene sine er en uting, selv om det er noe jeg og gjør (eller, har gjort. Satser på at det ikke skjer igjen med det først).

Jeg drikker meg ikke full mer en rundt 3-4ganger i året. Det har jeg ikke noe behov for, men det går sjeldent en uke imellom pr. inntak av alkohol :)

På en annen side, jeg er en av de som ba om fri noen dager fra vgs, for å kunne brygge med familien. Det å brygge er koslig, en veldig fin sossial aktivitet, man kan teste ut noe kombinasjoner, mer malt? Mindre malt? Mørkt øl? Lyst øl? Så kan man ha heftige diskusjoner, som alltid blir gruset av en som sier; "Ølet i 1935 var det beste noen gang laget!".

Jeg er 17 :>

Lenke til kommentar

Norsk drikkekultur er kanskje vulgær og uheldig, men jeg tror ikke kontinental drikkekultur er noe bedre. Ved jevnlig "moderat" inntak så vil langtidsvirkningene bli verre og hyppigere enn ved voldsomt inntak en gang i blant. I Frankrike har "alle" og 50 skrumplever og alkoholrelaterte dødsfall er veldig vanlige. I Norge hører skrumplever til sjeldenhetene.

Hva gjelder en senking av aldersgrensen på alkohol så er jeg sterkt imot det. En senking av aldersgrensen fra 18 år til 16 år vil i tillegg til å øke tilgngen for 16-åringene også flytte debutalderen ± 2 år nedover. Og jo tidligere man begynner å drikke alkohol jo større er sannsynligheten for at man får alkohol og/eller rusproblemer, i tillegg til de umiddelbare skadene ungdomsfylla medfører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...