Lafs Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Dette er jo like vanskelig å forstå som hvor stort universet er, og det er ikke meningen at hjernen din skal klare det.. Men hva skjer hvis man kjører inn i hullet? 9354023[/snapback] Det er sannsynligvis ikke noe hull. Sannsynligvis et svart "hull", men et svart hull er bare en liten klode med milliarder at tonn masse per kubikk mm.Er det et svart hull så kraftig at absolutt alt av stråling og lys blir dratt in i det måler vi det som ingenting. Men det er såfall det kraftigste vi har funnet. Dessuten burde det svarte hullet begynt og fusjonere lenge før dette her. hmm Kansje det faktisk er ingenting? spennende Endret 27. august 2007 av Lafs Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Det er sannsynligvis ikke noe hull. Sannsynligvis et svart "hull" 9372600[/snapback] Hvis det finnes så store sorte hull blir jeg seriøst bekymra her . Endret 27. august 2007 av IQ Lenke til kommentar
Lafs Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Det er sannsynligvis ikke noe hull. Sannsynligvis et svart "hull" 9372600[/snapback] Hvis det finnes så store sorte hull blir jeg seriøst bekymra her . 9372639[/snapback] Enig, teoriene tilsier at svarte hull ikke kan spise masse for altid, for dem vil til slutt fusjonere med seg selv. Men disse teoriene er ikke 100%. Kan dem spise for altid er det bekymringsverdig :o. Når man regnet stjerner som gikk rundt det nermeste "sorte hull", regnet dem baner/masse/størrelse. En teskje svart hull hadde en masse på hundrevis av nuller, er sykt at ikke engang lys kan slippe unna. jeg syntes dette beviser at lys er "masse" Endret 27. august 2007 av Lafs Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Jeg tror ikke det er et svart hull. Jeg er faktisk ganske sikker på det. Et svart hull med en diameter på 1 milliard lysår ville ha hatt omtrent all massen i hele universet, hvis ikke det hadde krevd mer masse enn det, og vi kunne ikke sett stjerner/lys som kommer fra baksiden av tomrommet, noe jeg har forstått at vi kan se. I tillegg til at et svart hull med den massen ville nok ha hatt en gravitasjonskraft som ville trukket til seg det aller meste, spesiellt Jorden og dette solsystemet hvis tomrommet bare er et par millioner lysår borte. Så svart hull er det nok ikke. Endret 27. august 2007 av _Zeke Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Et svart hull med en diameter på 1 milliard lusår ville ha hatt omtrent all massen i hele universet. 9372804[/snapback] Det var omtrent min antagelse også, 1 milliard lysår er hinsides stort. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg tror ikke det er et svart hull. Jeg er faktisk ganske sikker på det. Et svart hull med en diameter på 1 milliard lysår ville ha hatt omtrent all massen i hele universet, hvis ikke det hadde krevd mer masse enn det, og vi kunne ikke sett stjerner/lys som kommer fra baksiden av tomrommet, noe jeg har forstått at vi kan se. 9372804[/snapback] Jeg er enig i det resonnementet stort sett.. Er nok bare et tomrom, ikke et svart hull. Nå skal det sies at svarte hull kan bli rimelig enorme, og er det ikke slik at desto større svarte hull blir, desto mindre massetetthet har de? De enorme 1-milliard-solmassehullene i sentrene av galakser mener jeg at hadde betydelig mindre massetetthet (men selvfølgelig fremdeles mye større masse totalt) enn mindre hull på kanskje 20 solmasser. Så kanskje et så stort hull faktisk kan være fysisk mulig? Hvem vet. PS: Morsom skrivefeil der _zeke (som du ser ut til å ha retta) - jeg er litt nysgjerrig på hvor langt en milliard lusår er. :!: Hvor langt kommer en lus på 1 milliard år! (Beklager, ikke ment fornærmende, var bare litt komisk) Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Det går helt fint Ja jeg så feilen og rettet den Uansett, ja jeg mener også å ha lest at jo større et svart hull er, jo mindre er massetettheten. Jeg mener også å ha lest at svarte hull har ingen teoretisk maks størelse, men de kan selvfølgelig ikke bli større enn all massen i universet. Og i senter av de fleste galakse (I hvertfall spiralgalakser) er det et supermassivt svart hull med mange millioner, hvis ikke milliarder ganger solens masse. Et luseår er ganske riktig den teoretiske lengden en lus kommer på et år (dvs. FTL reise er mulig ) Lenke til kommentar
Lafs Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Det går helt fint Ja jeg så feilen og rettet den Uansett, ja jeg mener også å ha lest at jo større et svart hull er, jo mindre er massetettheten. Jeg mener også å ha lest at svarte hull har ingen teoretisk maks størelse, men de kan selvfølgelig ikke bli større enn all massen i universet. Og i senter av de fleste galakse (I hvertfall spiralgalakser) er det et supermassivt svart hull med mange millioner, hvis ikke milliarder ganger solens masse. Et luseår er ganske riktig den teoretiske lengden en lus kommer på et år (dvs. FTL reise er mulig ) 9373720[/snapback] Jeg husker å ha lest at når dem når en viss masse fusjonerer den og blir som en slags supernova. Men jeg kan ta feil. noen som har et endelig svar? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Det går helt fint Ja jeg så feilen og rettet den Uansett, ja jeg mener også å ha lest at jo større et svart hull er, jo mindre er massetettheten. Jeg mener også å ha lest at svarte hull har ingen teoretisk maks størelse, men de kan selvfølgelig ikke bli større enn all massen i universet. Og i senter av de fleste galakse (I hvertfall spiralgalakser) er det et supermassivt svart hull med mange millioner, hvis ikke milliarder ganger solens masse. Et luseår er ganske riktig den teoretiske lengden en lus kommer på et år (dvs. FTL reise er mulig ) 9373720[/snapback] ER det noen slutt på universet da? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Det går helt fint Ja jeg så feilen og rettet den Uansett, ja jeg mener også å ha lest at jo større et svart hull er, jo mindre er massetettheten. Jeg mener også å ha lest at svarte hull har ingen teoretisk maks størelse, men de kan selvfølgelig ikke bli større enn all massen i universet. Og i senter av de fleste galakse (I hvertfall spiralgalakser) er det et supermassivt svart hull med mange millioner, hvis ikke milliarder ganger solens masse. Et luseår er ganske riktig den teoretiske lengden en lus kommer på et år (dvs. FTL reise er mulig ) 9373720[/snapback] ER det noen slutt på universet da? 9373787[/snapback] Man er ganske sikker på at det er et endelig antall partikler i universet (mener det er nor rundt 10^70ish), og derfor mener de også at universet med atomer og partiker er endelig, og at lyset har kommer endelig langt, men at hvis man får til FTL reise, skulle man kunne tatt igjen lyset og reist utenfor det endelige universet. Hva som finnes utenfor der lyset har kommet, orker jeg ikke å filosofere på i kveld Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 ER det noen slutt på universet da? 9373787[/snapback] Det spørs... Det "tilgjengelige" universet for å si det på den måten (Alt som er innenfor grensa hvor ekspansjonen går over lyshastigheten) er selvfølgelig begrensa, med begrenset masse og utstrekning. Og med tanke på at vi, etter vår kunnskap i dag, ikke kan reise raskere enn lyset, så er vel strengt tatt denne delen den eneste som har noe å si for oss. Som Zeke sier, om vi hadde hatt muligheten for å reise raskere enn lyset på et vis, hadde situasjonen vært en annen... Lenke til kommentar
Lafs Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Det går helt fint Ja jeg så feilen og rettet den Uansett, ja jeg mener også å ha lest at jo større et svart hull er, jo mindre er massetettheten. Jeg mener også å ha lest at svarte hull har ingen teoretisk maks størelse, men de kan selvfølgelig ikke bli større enn all massen i universet. Og i senter av de fleste galakse (I hvertfall spiralgalakser) er det et supermassivt svart hull med mange millioner, hvis ikke milliarder ganger solens masse. Et luseår er ganske riktig den teoretiske lengden en lus kommer på et år (dvs. FTL reise er mulig ) 9373720[/snapback] ER det noen slutt på universet da? 9373787[/snapback] Man er ganske sikker på at det er et endelig antall partikler i universet (mener det er nor rundt 10^70ish), og derfor mener de også at universet med atomer og partiker er endelig, og at lyset har kommer endelig langt, men at hvis man får til FTL reise, skulle man kunne tatt igjen lyset og reist utenfor det endelige universet. Hva som finnes utenfor der lyset har kommet, orker jeg ikke å filosofere på i kveld 9373821[/snapback] Kjører men FTL kan man ta igjen lys som har dratt fra et punkt, hvis du ser på lyset som dro derfra før du dro derfra, ser du bakover i tid, alt vil bevege seg baklengs(ftl) på punket du ser eller stå stille(hvis du kjører samme fart som lyset), det er en kul tanke. (Du skal ha litt av en kikkert) Tatt opp andre verdenskrig på kamera gjennom (den sinnsyke) kikkerten hadde vært noe. Eller bevist at jorden var mer en 6k år gammel(det er jo gjort allerede men religiøse er religiøse, du vet ) Ps: lurer på hva som skjer med skipet hvis du treffer en grusbit i 100x FTL. under ferden menneskene hadde til månen nådde de en toppfart på 11km/sek. Noe som er jævlig fort, men ikke helt 300000 km/sek enda Endret 27. august 2007 av Lafs Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Det var fra før kjent at massen i universet er ujevnt fordelt. Galakser finnes i lokalgrupper, gruppene opptrer i galaksehoper, og galaksehopene ser ut til å være fordelt i strukturer som minner om en slags gigantiske vegger med galakse-"såpeskum". Mellom disse veggene av galakseskum er det relativt tomt, men ingen av de tomrommene man har funnet hittil er såpass store som dette nye tomrommet. Det kan ikke være snakk om et svart hull, kun et uvanlig stort tomrom mellom galaksene. Uvanlig, jepp, men ikke voldsomt oppsiktvekkende og uventet. Det finnes mye i universet som er merkeligere enn et tomrom. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Vakum består jo også av noe. Og hvis det virkelig består av ingenting, hvorfor er det der da? (Det må jo være noe der for at faktisk SKAL være noe.) Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Dette tomrommet er selvsagt definert av galaksene rundt tomrommet (slik alt rom i universet er definert av massen rundt rommet), men slik jeg forstod var det absolutt vakuum, altså absolutt ingenting, i selve tomrommet. Bortsett fra passerende lys selvsagt. Lenke til kommentar
Lafs Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Dette tomrommet er selvsagt definert av galaksene rundt tomrommet (slik alt rom i universet er definert av massen rundt rommet), men slik jeg forstod var det absolutt vakuum, altså absolutt ingenting, i selve tomrommet. Bortsett fra passerende lys selvsagt. 9375288[/snapback] Og stråling. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Med lys tenkte jeg også på annen elektromagnetisk stråling: Lys er en form for elektromagnetisk stråling. Synlig lys er visse bølgelengder av elektromagnetisk stråling som forårsaker synsinntrykk i det menneskelige øye. Vi snakker også om ultrafiolett lys (UV-stråling) og infrarødt lys (IR-stråling), men disse «fargene» ligger utenfor det synlige spektrum for mennesket, og kan ikke oppfattes av det menneskelige øyet. Det synlige spektrum har bølgelengde 400–720 nm (frekvensområde: 749,5–416,4 THz). Hvilken farge det menneskelige øye vil oppfatte at lyset har, avhenger av den spektrale sammensetningen. Elektromagnetisk stråling med større eller mindre bølgelengde oppfattes ikke av øyet, og her finner vi blant annet radiobølger, infrarød stråling (varmestråling), ultrafiolett stråling og røntgenstråling. kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Lys Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Link Hurra! Vi har funnet ingenting... Hva er så spesielt med dette? 9352431[/snapback] Kanskje en overbevist kristen ville satse på at astronomene endelig har funnet Himmelen ... Da er det bare et tidsspørsmål før godseieren (Gud) blir funnet/fakket. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 massen er jevnt fordelt, det erjo det som er det sære. ved et raskt overblikk, ser universet likt ut, uansett hvor du befinner deg. med mindre du er i dette hullet, selvsagt.. men, jeg er så rusten, så jeg skal holde kjeft. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 massen er jevnt fordelt, det erjo det som er det sære. ved et raskt overblikk, ser universet likt ut, uansett hvor du befinner deg. med mindre du er i dette hullet, selvsagt.. men, jeg er så rusten, så jeg skal holde kjeft. 9377470[/snapback] Hadde massen i universet vært jevnt fordelt, hadde det bare vært en gigantisk gassky eller lignende med samme tetthet over alt. Og slik er det jo ikke, så massen er ikke jevnt fordelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå