Gå til innhold

Astronomer funnet tomrom i universet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men de har i alle fall greid å måle det, og funnet ut at det har en diameter på nesten en milliard lysår.
:dontgetit:

Merkelig! Det er rett og slett en plass der det er helt tomt, og da mener de helt! Ingenting, ikke materie en gang, og da heller ikke nøytroner...

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Men de har i alle fall greid å måle det, og funnet ut at det har en diameter på nesten en milliard lysår.
:dontgetit:

Merkelig! Det er rett og slett en plass der det er helt tomt, og da mener de helt! Ingenting, ikke materie en gang, og da heller ikke nøytroner...

9352437[/snapback]

Vel, ikke heeelt tomt vel? Det dukker vel opp noen "virituelle partikler" eller hva det heter. Steder i universet der det gjerne er flere meter mellom hver partikkel (Atom, nøytron, elektron etc) dannes det partikler av ingenting, som forsvinner igjen. Det er bevist.

Lenke til kommentar

Hm, pussige greier, universet generelt er jo ikke helt, er jo alltids noe som flyter rundt.

Kan det være et gigantisk svart hull som har vært der kanskje?

En super-nova eller lignende som har blåst vekk all materie.? :hmm:

Dett syns jeg de må undersøke nærmere, er jo tross alt rart at det plutselig er et "hull" der.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Dette er jo like vanskelig å forstå som hvor stort universet er, og det er ikke meningen at hjernen din skal klare det.. Men hva skjer hvis man kjører inn i hullet?

9354023[/snapback]

Lite.

Det vil være tomt, rett og slett. Alt du vil se i senter er nok bare veldig mange stjerner, veldig langt borte.

Selv syntes jeg det er veldig interresant at man har funnet dette. Jeg vet at stoffet ikke spredde seg helt jenvt etter Big Bang (det klumpet seg sammen på forskjellige steder, altså galakser etc.) men at det fantes tomrom som var så store? det hadde jeg ikke trodd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Dette er jo like vanskelig å forstå som hvor stort universet er, og det er ikke meningen at hjernen din skal klare det.. Men hva skjer hvis man kjører inn i hullet?

9354023[/snapback]

Vil gjette at det ikkje vil bli noko forskjell, ettersom når du er der så er det ikkje eit tomrom lengre.

Lenke til kommentar

Hmm... interessant absolutt, men jeg ser ikke helt hvorfor det skal være så mye hokus-pokus rundt dette. Ok, det er vanskelig å forestille seg et HELT tomt rom, men finnes det ikke tomrom stort sett overalt i verdensrommet, bare ikke på den skalaen?

Jeg vet at delen av verdensrommet som f.eks. solsystemet vårt ligger i ikke er et perfekt vakuum, men at det er en del partikler som er spredd utover. Men mellom disse partiklene så er det vel fremdeles et tomrom? Så det er vel egentlig ikke noe NYTT at det finnes tomrom i verdensrommet. Selvfølgelig at det finnes et tomrom på en så stor størrelse, det er ganske imponerende. :)

Jeg ville vært forsiktig med å si at det ikke er meningen at vi skal forstå det.. :) Jeg mener det virkelig ikke er noe som ment å være, eller ikke ment å være. At hjernen vår ikke klarer å fatte f.eks. hvor stort universet faktisk er, kan rett og slett ha noe med at vi ikke har noe å sammenligne med. Spør du en som har kun levd innestengt i et rom uten vinduer hele livet, så tror jeg ikke han vil være i stand til å fatte hvor stor f.eks. jorden er. På samme måte er det med universet. Vi mangler rett og slett noe å sammenligne slike størrelser med, jeg tror ikke det har direkte noe med begrensingene av hjernen vår å gjøre.

Angående hva som skjer når man reiser inn i hullet: Jeg ser ikke hvorfor det skal være så mye forskjellig å reise i et fullstendig tomt rom, sammenliknet med å reise i verdensrommet forøvrig. Selvfølgelig om du befinner deg midt i det såkalte hullet vil jeg tro det er helt bekmørkt, i og med at det er minst 500 millioner lysår til nærmeste stjerne, men bortsett ifra det så vil jeg tro det er som resten av verdensrommet. Jeg vet ikke hvor langt vi kan se uten teleskop, men jeg vil vedde på at det ikke er så langt som en halv milliard lysår. :)

Kan godt hende jeg er heeeelt på jordet i det jeg skrev her nå, isåfall så får noen rette meg opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...