Gå til innhold

[LØST]Problemer med Dell Vostro 1500

iCrap

Anbefalte innlegg

Hei! For to dager siden mottok jeg en Dell Vostro 1500 med ganske aggressive spesifikasjoner.

Har dog noen problemer med at maskinen blir "treg" og lite medgjørlig, spesielt på internett. Maskinen er kjemperesponsiv på programmer og spill (IMPONERENDE rask) men internett-tilkoblingen blir tregere og tregere jo lengre maskinen står på og etter en time eller to er maskinen helt ubrukelig å sitte på nett med, da må man vente veldig, veldig lenge før det fungerer med noe google-søk e.l.

Bittorrent kan jeg bare glemme, det fungerer i tre minutter så er hele maskinen nesten helt nedkjørtog det er kun BT som fungerer på nett da og da gjerne kun med den første torrenten som startet nedlasting. Å koble til tracker fungerer kun en eneste gang, deretter blir det bare timeouts.

Å sette maskinen i ventemodus og vekke den opp igjen pleier å løse problemet, hvis ikke dette fungerer må jeg restarte maskinen.

Synes ikke dette er akseptabelt på en helt ny maskin til nesten 10 000 kroner eksl. mva. Jeg lurer bare på om problemet ligger i

* IP/nett-systemet til Windows Vista (Virker mest plausibelt da problemet forekommer på både kablet og trådløs tilkobling så vidt jeg vet)

* Driverne til Dell

* Hardwaren til Dell

* Noe annent

Jeg skal ringe Dell på mandag og lage et helvete på telefon men i mellomtiden tenkte jeg kanskje jeg kunne høre om dette er et generelt problem med Windows Vista, evt. noe programmer som følger med maskinen, som McAffee internet security eller lignende?

Jeg har mistanke om at det bygger seg opp veldig mye "vente-trafikk" som blir i veien for data som jeg skulle hatt sendt med en gang, altså at IP-stacket blir strupet eller den overlaster routeren/modemet mitt og lager pakkekø..

Men jeg har egentlig ikke peiling på data så det blir bare gjetninger.

Takker for hjelp og synspunkter. :thumbup:

Endret av iCrap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

McAfee er en kjent pest og en plage, spesielt i kombinasjon med Vista. Om du ikke har en sånn langvarig gratislisens på McAfee så vil jeg i alle tilfelle anbefale deg å avinstallere McAfee totalt (det er faktisk ikke alltid at det å deaktivere brannmur etc hjelper). I tillegg kan du fjerne Dell Network Assistant om den kjører.

Kan være greit om du finner ut så mye du kan om problemet før du ringer også, ettersom trådløst (spesielt med Vista involvert) er en sann pest og en plage å feilsøke pga mengden faktorer som spiller inn. Men på den annen side, har du problem på kablet nett også så er nok ikke det nødvendigvis relatert, kan nok være ting som tyder på McAfee eller Vista.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har Dell network assistant, finner det ihvertfall ikke noe sted. McAffee fungerer ikke med Vista altså? Har jo fått 36 måneders gratis lisens på det, hadde vært synd å sløst den bort, men men.

Hva har jeg av alternativer da?

Det følger egentlig ikke med så mye "dritt" på denne maskinen, men noe er det jo. Legger ved en skjermsnutt. Roxio er bare bråta, så det må vekk (SÅ mange egene prorammer? Rot). Works er ubukelig, og dere sier McAfee ikke er noe særlig?

Hvis det ikke er for mye å be om, kan jeg få noen linker som støtter opp dette om at McAfee ikke er noe særlig bra i kombinasjon med Windows Vista? Ikke det at jeg ikke tror på dere, men det er jo fint med 3 års gratis AV hvis det fungerer ><

Edit: Starta µTorrent nå på laptopen md kablet nettverk og nå kommer jeg ikke inn på web'n (får bare timeouts). Laster ned med ca. 10kB/s og 1 opp. Kommer fint inn på nettet denne stasjonære jeg poster fra nå, og det går kjapt. Har 10mbit linje om det skulle ha noe å si. Så kan nok trygt si at problemet er ikke tilknyttet trådløst eller ruteren, er nok noe på Vostro'n som er problem.

McAfee søple-firewall kanskje?

post-36075-1187992272_thumb.jpg

Endret av iCrap
Lenke til kommentar

Tja, lenker som viser dette kan jeg nok ikke vise til, bare praktisk erfaring med brukere som har problemer med akkurat den kombinasjonen. Problemet er at det ikke gjelder alle, selv med tilsynelatende tilsvarende oppsett. Men McAfee kan du i verste fall laste ned fra McAfee sine brukersider, så da har du ikke noe særlig å tape på å teste det å fjerne programmet (dvs avinstallere helt) og sjekke hvorvidt du fortsatt har problemer. Men som sagt, min erfaring er at McAfee veldig ofte er synderen der.

Sjekk også hvorvidt forbindelsen er dårlig på åpent nettverk også (dvs fjern kryptering fra det trådløse nettverket ditt og test igjen), ettersom det er slik at har du da bra forbindelse til nettverket, så fungerer maskinvaren bra mens problemet ligger et sted i programvaren. Har du fortsatt problem med ukryptert nettverk og McAfee borte så begynner en å sirkle inn problemet iallefall..

Lenke til kommentar

Problemet ser ut til å forsvinne etter en "oppvarmingsperiode". Sitter nå og poster på Vostro'n samtidig som jeg kjører µTorrent ganske aggressivt og det funker. Noe lignende skjedde i stad. Det er altså snakk om en ganske midlertidlig flaskehals..

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
avinstaller også Intel PRO/SET Wireless om dere har den..er bare kammer.

Ta også vekk haken på kontrolpanel>windows-funksjoner>ekstern differensiell komprimering, da får du fem ganger bedre hastighet på LAN enn med den huket for.

9561806[/snapback]

takk for tipset!

nå sitter jeg på uTorrent, haha, rekord at jeg enda har internet etter 5 mins bruk. Hastigheten har forbedret seg også (uten å ha gjort det som viiite anbefalte)

EDIT: rofl, der va jeg oppe i 500kbps igjen :D (nextgentel langt ute på landet, hva mer kan man forvente?:D)

EDIT2: bare for å ikke måtte lage en ny post, redigerer denne:

jeg tror det var alt som skulle til jeg iCrap. for meg ser det ut som at jeg kan faktisk bruke uTorrent over 5 min, da er jo alt godt! :p

Endret av jossy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...