Gå til innhold

Hvilket program er best for videoredigering?

Anbefalte innlegg

Adobe, Pinnacle og sikkert mange andre har videoredigeringsprogrammer, men hvilken er best? Tenker ikke på proff-klassen, men ser at Pinnacle har programmer til ca 1000-lappen. Er dette noe å vurdere?

Noen som bruker et program de er fornøyd med? Ment for hjemmebruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aldri hørt om Sony Vegas, men den så jo virkelig bra ut. Og ikke så ille pris heller.

9354788[/snapback]

Du har ikke hørt om det nei? Har vært på markedet i mange år, først under navnet Sonic Foundry. Men hvis du ikke trenger ubegrenset antall video- og lydspor, burde du ta en titt på Sony Vegas Movie Studio (Platinum), den har alt du trenger fra redigering til å lage ferdig DVD. Den har en begrensning på 4 videosor og 4 lydspor.

Lenke til kommentar
4 videospor og 4 lydspor er altfor lite etter min mening. Brukte rundt 25 videolayers og 5 soundlayers på sist filmen jeg laget. Men om 4 soundlayers og 4 videolayers holder så er vel det fint med det programmet og.

9355847[/snapback]

Nå dere snakker om 4 videospor og 4 lydspor, kan dere bare gi meg et eksempel på det? F.eks, er det kun mulig med fire forskjellige låter på en dvd? Eller samtidig?

Lenke til kommentar
4 videospor og 4 lydspor er altfor lite etter min mening. Brukte rundt 25 videolayers og 5 soundlayers på sist filmen jeg laget. Men om 4 soundlayers og 4 videolayers holder så er vel det fint med det programmet og.

9355847[/snapback]

Er helt enig med deg ang. antall spor, men jeg tror at for den vanlige "hjemmebruker" er det kanskje nok, og mye bedre enn f.eks. Movie Maker. Jeg har også redigert filmer med masse videolayers, soundlayers og effektlayers.

Lenke til kommentar

9355847[/snapback]

Nå dere snakker om 4 videospor og 4 lydspor, kan dere bare gi meg et eksempel på det? F.eks, er det kun mulig med fire forskjellige låter på en dvd? Eller samtidig?

9356381[/snapback]

Nei, det har ingen ting med antall låter eller filmklipp å gjøre. Det betyr at du kan ha 4 videospor "oppå hverandre" når du redigerer, f.eks. hvis du vil ha 1 spor halvveis gjennomsiktig, eller hvis du vil vise øverste halvdelen fra 1 kamera og nederste halvdelen fra et annent kamera, det er mange forskjellige varianter. Det samme gjelder lyden, du kan mixe sammen forskjellige lydspor ved å legge de oppå hverandre.

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Adobe Premiere. Har også testet Vegas, men synest Premiere er mye bedre på kontrollering og forandring av effekter. Stabiliteten er også bedre, etter min erfaring. Minuset er at Vegas er en god del billigere enn Premiere, om jeg husker rett?

Begge programmene kan brukes til samme ting, men Premiere får et mer proffere resultat, om du kan det godt nok. Men det er jo sikkert også på grunn av at Premiere er dyrere. Det beste med at du kjører Adobe Premiere, er at du kan kombinerere det med resten av Adobe produktene, som f.eks. After Effects, via noe som heter Dynaic Link. Men for å få Dynamic Link, så må du kjøpe en hel Adobe Pakke til over godt 10 000 kr.. Men det tar jo også noen år før du lærer deg programmene skikkelig.

Så om kun skal ha en kortfilm, og bare leke litt, er Vegas kanskje et bedre valg siden det er billigere. Men om du vil har litt mer proffe filmer er vel Adobe veien å gå. Du trenger ikke kjøpe en hel Adobe pakke, kun Premiere (Pro) vil holde.

Og denne tråden kan være verdt å ta en titt på.

Lenke til kommentar

Magix Movie Edit Pro til ca 500,- , Plus-versjonen til snaut 1000-lappen kan være et aktuelt valg for mange. Det har 16/32 spor, og mengder av muligheter. Du lager menyer og brenner DVD ferdig, eller lagrer i mange andre format. Og programmet setter små krav til PC, og er stabilt.

Lenke til kommentar
Lite tillegsspørmål.

Hva er det ideelle video og lyformat å jobbe med i sony vegas. jaja, mulig lossloss\format med lite tap men de blir ofte store filer ut av det. Men sånn generelt\gyllen regel.

9357212[/snapback]

Om jeg forstod deg riktig, så er vel svaret å jobbe med uncompressed avi (videoformat) og uncompressed wav (lydformat)

Lenke til kommentar
Lite tillegsspørmål.

Hva er det ideelle video og lyformat å jobbe med i sony vegas. jaja, mulig lossloss\format med lite tap men de blir ofte store filer ut av det. Men sånn generelt\gyllen regel.

9357212[/snapback]

Om jeg forstod deg riktig, så er vel svaret å jobbe med uncompressed avi (videoformat) og uncompressed wav (lydformat)

9359098[/snapback]

Det ideelle videoformatet er DV-AVI, og ikke ukomprimert (vet forresten ikke om noen kilder som leverer ukomprimert). Når det gjelder lyd, så har du rett i at wav er best, men Vegas greier mange lydformater.

Lenke til kommentar
Selv bruker jeg Adobe Premiere. Har også testet Vegas, men synest Premiere er mye bedre på kontrollering og forandring av effekter. Stabiliteten er også bedre, etter min erfaring. Minuset er at Vegas er en god del billigere enn Premiere, om jeg husker rett?

Begge programmene kan brukes til samme ting, men Premiere får et mer proffere resultat, om du kan det godt nok. Men det er jo sikkert også på grunn av at Premiere er dyrere. Det beste med at du kjører Adobe Premiere, er at du kan kombinerere det med resten av Adobe produktene, som f.eks. After Effects, via noe som heter Dynaic Link. Men for å få Dynamic Link, så må du kjøpe en hel Adobe Pakke til over godt 10 000 kr.. Men det tar jo også noen år før du lærer deg programmene skikkelig.

Så om kun skal ha en kortfilm, og bare leke litt, er Vegas kanskje et bedre valg siden det er billigere. Men om du vil har litt mer proffe filmer er vel Adobe veien å gå. Du trenger ikke kjøpe en hel Adobe pakke, kun Premiere (Pro) vil holde.

Og denne tråden kan være verdt å ta en titt på.

9357075[/snapback]

Vegas har vanligvis vært meget stabilt i forhold til Premiere. Og man kan lage minst like "proffe" videoklipp i Vegas hvis man bare, som du selv sier, kan det godt nok. Forskjellen er vel mer at det finnes flere plugins til Premiere, men en film blir ikke mere proff med flere effekter (er vel heller motsatt, noen har en tendens til å overlesse med effekter). Vegas brukes faktisk til en god del TV-produksjoner verden over, og det gjør vel Premiere også. Men de mest proffe bruker nok andre programmer, f.eks. Avid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...