GeO Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Tror ikke det er så vanlig å bruke kaliumnitrat i matlaging heller nå lenger (selv om man pleide å blande det med natriumklorid og bruke det til behandling av kjøtt, og, som du sier, spekepølse, før i tiden). Nitrater i for store mengder er farlige da de reduseres til nitritt i fordøyelsen, og deretter reagerer videre med aminer til kreftfremkallende forbindelser. Det har nok noe med å gjøre at det ikke er rent vanlig å lage sin egen spekemat lenger. Nitrater er farlig som du sier, men jeg mener det strengt tatt er å overdrive at en forgiftes av en spiseskje salpeter (det er omtrent det som går med i en spekepølse). Jeg vil anta at vi utsetter oss for langt større farer i løpet av dagen. Fint med linker. Jeg er hvertfall av den oppfatning at en bør ha god bakgrunnsinformasjon om evt. pyrotekniske, litt på kanten av loven, prosjekter. Da blir det meste både trygt og lærerikt. For ikke å snakke om en spennende opplevelse. Hehe, du har et poeng vedr. spekepølsene, så klart. Men jeg har hørt at det faktisk var nokså vanlig å ha en boks salpeter stående på kjøkkenet før, til bruk i flere typer kjøttmat. Uansett er vel denne type kjøkkenaktiviteter gått av moten og vel så det for lenge siden, så ... Det var ikke meningen å spille rollen som hysterisk dommedagsprofet her, men det virker jo som at du tolket innlegget mitt akkurat slik jeg ville folk skulle - at man faktisk kan tillate seg å eksperimentere litt så lenge man har greie på hva man driver med. Så lenge ting ikke er eksplisitt forbudt (og det ER jo mulig å skaffe salpeter og sukker lovlig i Norge), burde det gå an for folk å prøve, men at bakgrunnsinformasjonen må være god, kan jo nesten ikke understrekes nok. Her er vi på bølgelengde, virker det som. Lenke til kommentar
Trilletralle Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Hallo! har drevet med dette en stund jeg også Lagde en bombe her om dagen (fylte en 0,5l ølboks med knsu) Dette var en 2:1 blanding (skulle bruke det til raketter, men det ble litt for mye^^) film : Edit: mener å huske at 50g er den dødlige dosen med kaliumnitrat Endret 29. november 2007 av Pyroatec Lenke til kommentar
super2277 Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Les litt kjemi, og finn ut hvorfor kaliumnitrat og sukker brenner.Da blir det mye kjekkere, og sikrere. <{POST_SNAPBACK}> Hva slags gasser er det som dannes når sukker og salpeter brenner? <{POST_SNAPBACK}> KNSU er som regel en okygenbalansert blanding. Har man for mye sukker kan det bli en del CO og NOx gasser. Dette er giftige gasser, men ubetydelig da du brenner røykbombene ute i friluft(håper jeg!). Det er sukkeret som brenner og gir røyk, KNO3 gir oksygen til forbrenningen. Den okygenbalanserte blandingen er ca 30% sukker og 70% KNO3, 29,736% sukrose og 70,268% KNO3 for å være presis. Men husk at KNSU forbrenning er en ustabil forbrenning. Kaliumet blir kaliumsalt, mest sannsynlig K2CO3. Gassen vil da mest sansynlig bli 22H2O+12CO2+4N2. hei jeg pusta inn den rørken konmer jeg til og dø av den Lenke til kommentar
super2277 Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 hei jeg lagde røykbombe jeg lokta sokkeree komer jeg til og dø av det Lenke til kommentar
GeO Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 hei jeg lagde røykbombe jeg lokta sokkeree komer jeg til og dø av det Særlig at du klarte å skrive det der hvis du hadde luktet på den røyken først ... Neida, det går nok bra, skal du se. Lenke til kommentar
Eiriken1992 Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Har lest litt på forskjellige sider og hørt at blandeforholda mellom kaliumnitrat og sukker varierer litt, og hørt folk snakke om forskjellige typer sukker. men rekner med det går an å bruke helt vanleg sukker som du har på kjøkenet. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Salpetersalt og sukker er en fin blanding. Da jeg lagde det tidlig i ungdomstiden tror jeg bruke forholdet 2/3 deler sukker og 1/3 salpeter. Om Lenke til kommentar
jaricho Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Har lyst til å prøve selv, vet denne er gammel men...... Hvordan skal jeg gå frem, med hva? Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 De som vil holde seg på en tryggere side kan bare ta å helle ut innholdet av en brukt ispose, dunke så mange avissider som du klarer i dette, og så henge dem til tørk. Når avissidene er tørket, så bretter du dem tett sammen med litt teip/alufolie rundt. Pass på at isposen inneholder amoniumnitrat, flere produsenter har sikkert gått over til andre stoffer den siste tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå