Gå til innhold

vil lage røykbombe

bkf_94

Anbefalte innlegg

Hei

jeg er en 14 år gammel gutt som syntes naturag var kjedelig men når jeg hørte at det er det faget man lærer å lage røykbomber o.l ble jeg ganske interesert da tenkte jeg at jeg kunne finne oppskriften på nettet!!

Lurte på om noen ahr noen oppskrifter, men jeg vil helst at dere har prøvd den eller vet at den virker uten problemer og er ikke farlig!

Endret av bkf_94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Les litt kjemi, og finn ut hvorfor kaliumnitrat og sukker brenner.

Da blir det mye kjekkere, og sikrere.

9351907[/snapback]

Hva slags gasser er det som dannes når sukker og salpeter brenner?

9352009[/snapback]

KNSU er som regel en okygenbalansert blanding.

Har man for mye sukker kan det bli en del CO og NOx gasser.

Dette er giftige gasser, men ubetydelig da du brenner røykbombene ute i friluft(håper jeg!).

Det er sukkeret som brenner og gir røyk, KNO3 gir oksygen til forbrenningen.

Den okygenbalanserte blandingen er ca 30% sukker og 70% KNO3, 29,736% sukrose og 70,268% KNO3 for å være presis.

Men husk at KNSU forbrenning er en ustabil forbrenning.

Kaliumet blir kaliumsalt, mest sannsynlig K2CO3.

Gassen vil da mest sansynlig bli 22H2O+12CO2+4N2.

Endret av varmit
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
smelt sammen sukker og sanpetersalt 50/50 blanding over svak varme, la det stivne noen minnuter og tenn på.

funker best om du lager en "bombe" på et kilo

har gjort det masse ganger selv og kan si at to matvarer er ikke farlig så lenge du ikke spiser og kveles av det

Salpeter, matvare? :ohmy:

Prøv deg frem du, bare begynn med små mengder.

Lenke til kommentar
Salpeter heter saltpeter på engelsk, og betyr metall i ioneforbindelse med nitrat. Altså ammonium er like mye salpeter som kaliumnitrat.

Spise det? Nei takk..:) Tror jeg velger natriumklorid som bordsalt jeg.

Så bruker man det heller ikke til å salte maten på lik linje som med bordsalt. En mer vanlig bruk er som ingrediens i hjemmelaget spekepølse.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så vanlig å bruke kaliumnitrat i matlaging heller nå lenger (selv om man pleide å blande det med natriumklorid og bruke det til behandling av kjøtt, og, som du sier, spekepølse, før i tiden).

Nitrater i for store mengder er farlige da de reduseres til nitritt i fordøyelsen, og deretter reagerer videre med aminer til kreftfremkallende forbindelser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrate

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrite

http://en.wikipedia.org/wiki/Potassium_nitrate

http://en.wikipedia.org/wiki/Smoke_bomb

Jeg vil påstå at å lese gjennom disse artiklene er en god start hvis man skal eksperimentere med røykbomber hjemme (nummer 2 er kanskje ikke SÅ nødvendig å lese, men fortsatt lærerik og interessant).

Lenke til kommentar
Tror ikke det er så vanlig å bruke kaliumnitrat i matlaging heller nå lenger (selv om man pleide å blande det med natriumklorid og bruke det til behandling av kjøtt, og, som du sier, spekepølse, før i tiden).

Nitrater i for store mengder er farlige da de reduseres til nitritt i fordøyelsen, og deretter reagerer videre med aminer til kreftfremkallende forbindelser.

Det har nok noe med å gjøre at det ikke er rent vanlig å lage sin egen spekemat lenger.

Nitrater er farlig som du sier, men jeg mener det strengt tatt er å overdrive at en forgiftes av en spiseskje salpeter (det er omtrent det som går med i en spekepølse).

Jeg vil anta at vi utsetter oss for langt større farer i løpet av dagen.

Fint med linker. Jeg er hvertfall av den oppfatning at en bør ha god bakgrunnsinformasjon om evt. pyrotekniske, litt på kanten av loven, prosjekter.

Da blir det meste både trygt og lærerikt. For ikke å snakke om en spennende opplevelse.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Det gjør ikke jeg, da jeg har testet saken. Det brenner kun voldsom, men nærmer seg ikke eksplosjon på noen som helst måte.

Det er først når man skal begynne med slikt kødd å putte dette inni et metallrør, eller liknende, fingrene flyr. Da er det å anse som en granat.

Forresten er det ikke en helt lik tråd litt lengre ned på siden?

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...