Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'n sluttet plutselig å fungere

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg for et par uker siden en ny pc (hw i profil). Hadde litt problemer i starten da strømforsyningen min ikke hadde 2 6-pins kontakter. Jeg skaffet meg en overgang og alt fungerte som det skulle. Etter 2-3 dager ville maskinen derimot ikke starte. Lysene lyste 1sek og viftene surret et par runder før alt ble stille. Hele den dagen satt jeg og koblet fram og tilbake men det fungerte ikke. Jeg tok dermed maskinen med til en kamerat hvor vi koblet til hans strømforsyning. Det fungerte! Så koblet vi til min strømforsyning igjen og det fungerte fortsatt. Hvorfor dette skjedde er for meg et mysterium.

Så igår, etter et par uker uten problemer, satt jeg og spillte lotro. Alt vel helt til en time ute i spillet. Maskinen restartet seg selv uten forvarsler. Først tenkte jeg det måtte være varmeproblemer men da jeg skjekket i bios var cpu på ~42 grader og system på 50. Etter ca 3 minutter i windows slo maskinen seg av. Denne gangen ville den derimot ikke starte igjen. Når jeg nå prøver å skru på maskinen skjer det samme som før, litt lys og viftene surrer et par ganger. Slik som forrige gang har jeg koblet fram og tilbake uten hell.

Hva kan være galt?

Strømforsyningen er foresten en 2år gammel Mist 500W som fungerer på min 2år gamle pc.

Endret av Xerocomus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Bump!

Bestillte ny strømforsyning (Corsair 620W) og fikk den på fredag. Alt fungerte perfekt hele fredag men da lørdag morgen kom fungerte den igjen ikke. Altså: det var ikke strømforsyningen det var noe galt med.

Så idag, tre dager senere prøver jeg å skru på maskinen. Og tror du ikke det fungere igjen.

Begynner nå å bli kraftig lei og vil vite hva som er galt.

Hjelp!

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg vet hva problemet ditt er. Samme skjedde med en kamerat.

Problemet fant jeg da jeg feilsøkte; Det var katodene.

Koblet ut katodene og alt fungerte.

Hos han gikk det også litt av/på når den funket og ikke funket. Viftene bevegde seg, det kom litt lys, og den gikk av igjen.

Endret av Startfanet
Lenke til kommentar
50C i kassa hørtes ekstremt ut. Sikker på den måler riktig?

Du skulle kanske prøvd å oppdatere BIOS evt. drivere.

9464701[/snapback]

Aner ikke om den måler riktig :hmm:

Driverne tror jeg skal være rimelig oppdaterte, men kan prøve å oppdatere BIOS.

Problemet fant jeg da jeg feilsøkte; Det var katodene.

Koblet ut katodene og alt fungerte.

Hos han gikk det også litt av/på når den funket og ikke funket. Viftene bevegde seg, det kom litt lys, og den gikk av igjen.

Det eneste lyset jeg har i maskinen er den på cpu vifta. (Zalman CNPS9700LED)

Når du nevner det så kom jeg på en sak. Når jeg kobler cpu vifta der cpu vifta skal kobles på på hovedkorte går vifta veldig ugjevnt. Jeg har en slik regulator og når jeg setter opp hastigheten betyr det ikke nødvendigvis at vifta går fortere/lyset blir sterkere. Tvert imot, lyset blir svakere. Maks hastighet får jeg faktisk når regulatoren står ca på midten.

Jeg tenkte det måtte være noe galt med kontakten på hovedkorte så jeg koblet vifta i en annen vanlig vifte plass og det fungerte som det skulle.

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...