Ditech Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 En bil består jo som kjent av tusenvis av deler med ulik kvalitet. Hver enkelt modell eller utgave har en litt annen delemix. Det er nærmest umulig å sammenlige biler om vi skal ta hensyn til alle deler. Mange (de fleste) er skjulte. Er det noen som ikke "syns", men VET hva som er bedre enn noe annet? dere kan sikkert synse litt også, men best om noen vet. Folk som gjerne ikke er bilinteressert eller har peiling kjøper ofte japansk bil. Mye pga ryktet sannsynligvis, uten at dette egentlig bør være noe bedre kvalitet. Så har vi "opplevd kvalitet".. altså den følelsen av kvalitet en bil gir i det daglige bruket. (lyden i døra, penal gaps, finish, fravær av ulyder osv osv osv). Tyskerne er jo nesten verdensmestere på opplevd kvalitet. Skal ikke mange årene tilbake før det sa klang og pang når man lukket døra på en japansk bil.. Japanerne har jo JIT produksjon... men kan godt tenke meg at flere har det nå... (Just in time production - underleverandør kommer med delen når den faktisk skal skrus på bilen - bedre kontroll - forhåpentligvis mindre feil) Lenke til kommentar
Jens viking Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) når jeg satte meg i en splitter ny Range Rover sport på bilia så kjente jeg det knirka som faen i setene... når jeg satt i Corvette på autofil messa knirka det også relativt mye i døra.. Endret 24. august 2007 av vofif Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Jeg synes mange japanske biler virker "billige", selv om det er kvalitetsbiler. Det slår liksom ikke følelsen av å sette seg i en flott tysk Coupé (som Mercedes, BMW og Audi, og enkelte VW). Det er liksom noe eget med de små detaljene som jeg ikke kan forklare. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Jeg skjønner hva du skriver, men ikke helt hva du spør om. Lurer du på om noen har VET hva som er forskjellen i faktisk kvalitet på biler? Det finnes jo en del statistikk basert på kvalitet og vedlikeholdstester både på initiell kvalitet og kvalitet etter x antall år på veien. Disse testene er basert på hvor mye feil som oppstår i snitt på forskjellige bilmodeller. Er det noe sånt du er ute etter? I så fall kan jeg lete opp websidene hvor jeg har sett dette. Ellers tror jeg nok de fleste som kjøper bil tar utgansgpunkt i opplevd kvalitetsfølelse og det rykte et merke eventuelt har. Når det gjelder kvalitetsrykte til japanske biler, så diskuterte jeg dette litt med en bilselger som solgte både japanske og amerikanske biler selv, og han mente at dette kvalitetsrykte til japanske biler nok var sant for noen år siden når amerikanske biler slet med kvaliteten, og ergo fremstod japanske biler som kvalitetsprodukter i forhold. Når det var sagt så mente han at dette var helt irrelevant blant dagens biler da enhver bil som får riktig vedlikehold i utgangspunktet vil kunne holde svært lenge. Jeg tror vel kanskje det er noe i det, og om jeg tror vel kanskje at kvalitet kan variere like mye mellom forskjellige modeller av et merke som blant forskjellige merker. Jeg har f.eks. hatt forskjellige leiebiler av samme merke og modell, men i litt forskjellige versjoner. Den ene føltes kjempegod og kjøre og kvalitetsfølelsen var også svært høy. Den andre var en kjipere versjon, men mekanisk var det samme bil, men denne føltes bare kjip tvers igjennom. Problemet når du skal ha nybil og kikker på en helt ny modell er jo uansett at det ikke finnes noen statistikker på hvordan akkurat den modellen vil holde seg de neste årene. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Kan liste opp noen av de tingene som innvirker på *opplevd* kvalitetsfølelse i en bil. Ting som gir god kvalitetsfølelse: Lavt støynivå Skinnseter Variabel servo Faste girslag Motor med masse overskudd Elektriske seter Ratt som er godt å holde i Understell som flyter over humpene Romfølelse inni bilen Solide dører som lukker seg stille. 2 sone AC Premium stereoanlegg Pent interiør av kvalitetsmaterialer Ting som ikke gir kvalitetsfølelse: Knirking Stump fjæring Slarkete styrerespons høyt støynivå Korte seteputer Mye bruk av hardplast Falsk tre/aluminium Dårlig beinplass Lite justeringsmuligheter på sete Manuelle vindusheiser Mangel på AC For liten motor "50kr Nille" musikkanlegg Stygt/billig interiør Bråktete dører med hul lyd Kunne sikkert lista opp mange flere ting, men det gir en ide hva som innvirker på hva som oppleves som god/dårlig kvalitet i en bil. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Jeg hadde en gang en 98 modell Passat. Den hadde relativt bra opplevd kvalitet helt til ting begynte å gå i stykker. Skodaen jeg har nå har ikke like bra opplevd kvalitet, men alt virker og ingenting går i stykker så den har hva jeg kaller faktisk kvalitet. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Ang. japanske biler og kvalitet....de gangene jeg ser biler med motorstopp, så er det stort sett japsebiler, mest Toyota faktisk. En og annen Audi ses også langs veien med panseret oppe.... Nå er vel ikke dette noen påstand om at japsebiler er dårligere enn andre, men det at de er så mye mere driftsikre enn biler fra andre land, har jeg litt vanskelig for å tro, ihvertfall når det gjelder nyere biler. De fleste produsenter skrur jo sammen bilene sine "over hele verden", og flere bruker også de samme delene. Mange samarbeider, og lager biler på de samme fabrikkene. Mange av de som mener at japsebiler er best, mener også at franske biler er noe dritt...noe som er litt underlig, siden flere av de franske bilene bygges på samme plattform som japanere. Veldig ofte samme chassis, motor og girkasse. Selv har jeg vært heldig med mine hittil 2 biler, en Volvo S40 (hatt i 3 år) og Mercedes SLK 200 k (har eid i et drøyt år nå). Ikke hatt noen feil på noen av dem. Har ihvertfall vært veldig fornøyd med begge, hva "opplevd kvalitet" angår. Pantera Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 når jeg satte meg i en splitter ny Range Rover sport på bilia så kjente jeg det knirka som faen i setene... når jeg satt i Corvette på autofil messa knirka det også relativt mye i døra.. 9351553[/snapback] Corvette er laget av glassfiber, det er ikke rart om det er litt giv i karosseriet og dørene. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Ang. japanske biler og kvalitet....de gangene jeg ser biler med motorstopp, så er det stort sett japsebiler, mest Toyota faktisk. En og annen Audi ses også langs veien med panseret oppe.... 9354396[/snapback] På de veien jeg kjører er dette omvendt.. Han som kaller seg "vikingsjaføren" ellerno sånt som er bruker forumet ville nok gitt deg litt på nebbet for den der :!: Må bare ta en liten en jeg hørte fra landrover verkstedet. Kunden kjørte freelander 1 og var visst titt og stadig innom som ikke er uvanlig når du har en sånn bil. Denne spesielle gangen kom regningen på 82000,- !!! HELT SINNSYKT spør du meg! Det var snakk om nye girkasser osv... Kunden var helt oppgitt over denne dritbilen så han skulle kjøpe seg freelander 2 istedenfor Hahahaha.... hva skjer med folk? Kan blant annet nevne at den første freelander2 som ble henta på brygga i drammen stoppa på veien tilbake og det var visst mange timer med feilsøk den gikk 13 km før stopp:w00t: Dette er biler jeg VET har dårlig kvalitet. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) Ang. japanske biler og kvalitet....de gangene jeg ser biler med motorstopp, så er det stort sett japsebiler, mest Toyota faktisk. En og annen Audi ses også langs veien med panseret oppe....9354396[/snapback] Dette blir mye synsing da, men jeg er ikke i tvil om det motsatte. VW, Opel og Ford står som regel langs veiene. Nå er vel også slik at Toyota er det merket som selger mest biler pr. tiden, er det ikke? Altså kan det finnes flere av dem en f.eks. Audi. Hvordan den totale statistikken på dette er når det gjelder hele bilparken – har jeg ikke peiling på. Men jeg skal være enig i noe som ble nevnt tidligere her. Stell litt med bilen din og den vil som regel være mye mer pålitelig. Endret 25. august 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Jeg vet ikke helt om vi kan basere denne statistikken på hvilke biler som står langs veiene, da det jo også er en del sosiale sammenhenger rundt hvordan biler blir vedlikeholdt. Jeg sier ikke at jeg vet eller har dokumentert dette, men jeg vil jo tro at det finnes sammenhenger rundt hvilke bilmerker som er populære i forskjellige samfunnslag og at det kanskje kan finnes sammenhenger mellom hvordan disse bilene blir tatt vare på. For eksempel har Hyundai hatt rykte på seg for å være en billig bil som folk med dårlig råd kjøper. Har man dårlig råd har man kanskje heller ikke råd til å vedlikeholde bilen, og merke kan da fremstå som dårligere enn fortjent. Når dere ser mange japanske biler med panseret opp så er kanskje det heller ikke så rart. Toyota er jo et av de mest solgte bilmerkene her i landet, så det er jo ikke sikkert at prosentandelen av toyotaer som stopper er noe høyere enn andre biler. Så har vi jo en del biler som typisk blir omfavnet av ungdommer som liker å skru og mekke selv, og disse bilene havner kanskje også i den statistikken om ikke arbeidet blir gjort riktig. Poenget mitt er uansett at det er vanskelig å vurdere kvalitet objektivt, og slik jeg forstår det så er det nettopp det trådstrarter er ute etter. Når jeg tenker meg om så har jeg egentlig vært fornøyd med kvaliteten på alle de bilene jeg har hatt, både amerikanske, japanske, koreanske og europeiske. Kjørte f.eks. en Hyundai en stund, som selv om den opplevde kvaliteten var litt lav (mye plast og økonomiløsninger på det meste og kjørekomforten var heller tvilsom) så var den mekaniske kvaliteten veldig høy i mine øyne. Bilen bare gikk og gikk og jeg hadde svært lave vedlikeholdsutgifter. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Må bare ta en liten en jeg hørte fra landrover verkstedet.Kunden kjørte freelander 1 og var visst titt og stadig innom som ikke er uvanlig når du har en sånn bil. Denne spesielle gangen kom regningen på 82000,- ! HELT SINNSYKT spør du meg! Det var snakk om nye girkasser osv... Kunden var helt oppgitt over denne dritbilen så han skulle kjøpe seg freelander 2 istedenfor Hahahaha.... hva skjer med folk? Kan blant annet nevne at den første freelander2 som ble henta på brygga i drammen stoppa på veien tilbake og det var visst mange timer med feilsøk den gikk 13 km før stopp:w00t: Dette er biler jeg VET har dårlig kvalitet. 9354682[/snapback] Det var ikke tilfeldigvis 1,8 liter utgaven av Freelander? For den er dårlig. En kollega har en sånn, og den er mye på verksted. Mye av problemet er at motor'n er for liten, så det ryker jo ting hele tida. Forøvrig den samme motor'n som sitter i Rover 200-serien. Er vel også samme girkasse, som heller ikke er dimensjonert for en såpass stor bil. Freelander 2 er nok endel bedre ja, siden denne har fått større og kraftigere motor (2,2 l turbodiesel og 3,2 l bensin). Pantera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå