charfred11 Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Sikkert mange som har lurt på dette før i dette forumet, men jeg kankke finne noen svar...so, here I go: Har nettopp oppgradert maskinen med et ASUS A7N266-VM hovedkort etter at det gamle pensjonerte seg. Det gamle ville ikke vedkjenne seg den nye disken på 80gb, og det vil søren meg ikke den nye heller. Har søkt på nettet for å finne noen BIOS-oppdateringer som kunne fikse dette, men nei. Skulle jo tro et et såpass nytt HK skulle kunne godta en så stor disk. Please help me Thank you Charlie Lenke til kommentar
Blippblopp Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Hvis du bruker "gammel" fdisk vil ikke denne takle så store disker. Hva sier BIOS om størrelsen? Jeg har samme kort med 80GB Seagate - den kjører uten problemer. Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Du har sikkert plassert jumperne feil: (Eksempel 'lånt' fra seagates hjemmesider) Lenke til kommentar
charfred11 Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Eg har ikkje plassert jumparane feil. Dei har vore slik innstilt sia det forrige Hk eg hadde, og da fungera dei godt ilag. Problemet ligger nok ikkje der, men takk for svaret... :wink: Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 problemet er at fat32 ikke støtter større partisjoner enn 32 gb dvs lag flere partisjoner... ELLER (bedre løsning) så kan du ha så store partisjoner som dagens hdd'r takler. jeg har ihvertfall gått for det siste, ikke minst pga at den har 4k clusters, ikke 32k (dvs, sparer 14k pr fil, har en 20gb disk med en relativt ny installasjon av windows (en mnd gammel) og har 102119 filer, så hvis jeg hadde kjørt en fat32 partisjon ville jeg hatt 1429mb mindre plass! Lenke til kommentar
555 Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 problemet er at fat32 ikke støtter større partisjoner enn 32 gb dvs lag flere partisjoner... ELLER (bedre løsning) så kan du ha så store partisjoner som dagens hdd'r takler. jeg har ihvertfall gått for det siste, ikke minst pga at den har 4k clusters, ikke 32k (dvs, sparer 14k pr fil, har en 20gb disk med en relativt ny installasjon av windows (en mnd gammel) og har 102119 filer, så hvis jeg hadde kjørt en fat32 partisjon ville jeg hatt 1429mb mindre plass! Jeg har da en 101GB FAT32 partisjon Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Vel... det er vel egentlig winxp som sier at fat32disker ikke kan bli storre enn 32gigg... Lenke til kommentar
JanA Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Hvis du ikke får oppgradert bios så kan du bruke dette programmet: http://www.hgst.com/downloads/diskmanagersetup.exe Sikkert lurt å lese dette først: http://www.hgst.com/hdd/support/download.h...tm#Installation Hadde samme problemet med en 60GB-disk igår Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 problemet er at fat32 ikke støtter større partisjoner enn 32 gb dvs lag flere partisjoner... ELLER (bedre løsning) så kan du ha så store partisjoner som dagens hdd'r takler. jeg har ihvertfall gått for det siste, ikke minst pga at den har 4k clusters, ikke 32k (dvs, sparer 14k pr fil, har en 20gb disk med en relativt ny installasjon av windows (en mnd gammel) og har 102119 filer, så hvis jeg hadde kjørt en fat32 partisjon ville jeg hatt 1429mb mindre plass! hvis jeg ikke husker TOTALT feil så kan win XP og 2k bare formatere FAT32 disker opp til 32gb, når man kjører disse os'ene vil man heller ikke kunne lage disker som er større enn dette. Bruker man f.eks. fdisk utenfor disse os'ene er saken en helt annen, da kan man lage disker så store man vil inn til videre (det er en eller annen grense, men den er ikke akutell akkurat nå... den er litt høyere enn det som er normalt i dag...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå