Gjest Slettet+546574 Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Kan noen forklare meg hvorfor uttrykket 'Rosinen i pølsa' skal beskrive det beste ved noe? Det beste ved forestillingen etc? Jeg mener.. rosin i pølse??! :o Er det spesielt stas? Nå skal det sies at jeg synes rosiner er guff i utgangspunktet, men allikevel... *undrer voldsomt på dette* Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Har faktisk aldri hørt noen si det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+546574 Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 uhm.... fant et eksempel på denne siden: http://www.panorama.no/Artikler3/MotorTur.htm står i samme setning som "The Soundtrack Of Our Lives og her åzå: http://www.suzuki.no/NY/Bilnytt/2_2002/022002.htm under "Suzuki XL-7 - roses til himmels av media" Lenke til kommentar
bertie Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Har faktisk aldri hørt noen si det. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 «den kan bli en virkelig vinner...»Vi Menn fortsetter: «Rosinen i pølsa er at XL-7 med en svært diskret ombygging også tilfredsstiller varebilreglene. Hehehe merkelig uttrykk ja Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 'Rosinen i pølsa' er vel et uttrykk eller talemåte som sier 'den ekstra lille godbiten' om en ting, dvs det lille ekstra, toppen av kaka og likn. nå skal det sies at han som fant på det uttrykket mest sannsynlig likte godt pølser og syns en rosin er kjempegodt, noe ala meg.. setter meg gjerne ned og mauler en boks rosiner alene jeg, og takker aldri nei til en pølse i brød med stekt løk og mye chilli-ketchup og sennep Lenke til kommentar
Lars73 Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Det er vel ikke spisepølse man refererer til når man snakker om "rosinen i pølsa" mener nå jeg... Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 'Rosinen i pølsa' er vel et uttrykk eller talemåte som sier 'den ekstra lille godbiten' om en ting, dvs det lille ekstra, toppen av kaka og likn. Rosin passer jo ikke i pølse, så jeg tror heller det betyr "en liten ting som ikke passer inn" Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 har diskutert rosinen i pølsa med noen andre her på jobb og dem mener absolutt det står for 'det lille ekstra gode'. når man leser hele omtalen til Suzuki XL-7 så får man et tydlig inntrykk av at det er en meget bra bil, som topper sin klasse og har mye utstyr, og det lille ekstra som øker nytteverdien/bruksverdien er at man meget lett kan bygge om bilen til en varebil uten problem. det er sånn jeg forstår det, så hvordan kan 'en liten ting som ikke passer inn' passe inn i denne teksten? Vi Menn fortsetter: «'en liten ting som ikke passer inn' er at XL-7 med en svært diskret ombygging også tilfredsstiller varebilreglene. Da får du en toseter med firehjulstrekk, V&-motor og et hav av lasteplass til 260 000 kroner. Den kan bli en virkelig vinner...!» hvordan kan ikke det passe samtidig som Vi-Menn mener bilen kan bli en virkelig vinner? btw, der finnest faktisk pølsesorter som har rosiner inni seg. sånn i farten på vei ut døren så kan jeg nevne blodpølse, den har rosiner inni seg og smaker meget godt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+546574 Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Det er vel ikke spisepølse man refererer til når man snakker om "rosinen i pølsa" mener nå jeg... hmh... hva slags pølse tror du det kan være, da? 'Rosinen i pølsa' er vel et uttrykk eller talemåte som sier 'den ekstra lille godbiten' om en ting, dvs det lille ekstra, toppen av kaka og likn. Rosin passer jo ikke i pølse, så jeg tror heller det betyr "en liten ting som ikke passer inn" njo.. det skal nå lizzom være den ekstra godbiten, da... hadde jeg funnet en rosin i en pølse hadde jeg nok grått i steden for Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Jeg mener også at det betyr det lille ekstra, ikke det at jeg tror pølse med rosin vil være noe godt, men det er i den forstand ordet brukes i dag. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Det er vel noe av det samme som "plommen i egget". Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Mnejnej.. Det å ha det som plommen i egget er noe annet.. Det er at du har det trygt og godt, og at du trives ganske bra.. Altså har det topp. Rosinen i pølsa mener jeg er som de andre sier, at det er den lille ekstra positive tingen.. Den som setter en ekstra god smak på det hele.. Lenke til kommentar
Dan-Ove Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 jeg tror det var noe i "gamle dager" at det var rosiner i pølser.. Det er jo mest gamlinger som bruker det utrykket :wink: Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Det er vel ikke spisepølse man refererer til når man snakker om "rosinen i pølsa" mener nå jeg... Åjoda, det er bacongrill i brød med alt. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-...G=Google+Search Kan dere se selv om dere gidder, trudde eg aldri skulle finne så mangen nå eg søkte på "rosinen i pølsa" Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Et synonym for "rosinen i pølsa" er jo "prikken over i'en". Det er sistnevnte jeg har kommet oftest over ved lesing av review's... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Men jeg kan da ikke i mine villeste fantasier tenke meg at rosiner i pølse er noe godt! Kanskje i Tyskland..der drikker dem jo varmt øl, og øl blanda 50/50 med Cola (har smakt det..fysj!) Får traumatiske minner fra barndommen med grøtrosiner når jeg tenker på rosiner+mat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå