Gå til innhold

Angrefrist på Netshop.no-hva er det?


Anbefalte innlegg

Har nå en angrefristsak gående med Netshop.no

 

Saken er at jeg søkte angrefrist på en cpu innen fristen for tilbakemelding (14 dager).

 

Dette var på lørdag 11 august.Fikk svar mandag 13 august om at angrefrist var godtatt.Sendte cpu til butikken mandag 20 august.

 

Fikk mail torsdag 23 august om at det hadde gått for lang tid fra jeg hentet ut cpu på posten,til cpu var sendt.Derfor plutselig avslag på angrefrist!

 

Jeg svarte da at de ikke kunne gå fra en godkjent angrefrist.Da ville plutselig kundebehandleren se dokumentasjon på at jeg hadde fått godkjent angre fristen,noe jeg da sendte inn.Det virker faktisk som at hun ikke var klar over det.Da svarte hun at angrefrist ikke er noe som blir godkjent over mail,men måtte godkjennes på bedriften!

 

Jeg svarte nok en gang at jeg hadde fått godtatt angrefrist og handlet ut fra det.

 

Da var plutsekig svaret at varen var brukt,slik at forutsetningene for angrefrist ikke gjaldt lenger.Jeg trodde ikke det var uvanlig at ei vare som blir sendt inn på angrefrist,er brukt.Jeg får også tilbud om å få refundert 80% av nyprisen,noe jeg tar som en halv seier,men som jeg ikke kommer til å godta.Jeg kan heller ikke se det står skrevet noen steder at angrevare ikke skal være brukt.

 

Jeg kontaktet i dag forbrukerrådet om saken,og la den frem slik som beskrevet her,og de sier at så lenge jeg har fått godkjent angrefrist retur har jeg mitt på det tørre.De sier også at det er trist om en så opplagt sak skal havne hos dem.

 

Det var andre tider da Svenn Aage på supporten tok saken ;) Ser ut som Netshop har forandret profil totalt dessverre.

 

Jeg må også få opplyse om at jeg ikke er noen "angrefristrytter",da jeg har handlet datautstyr over nett i 6-7 år uten å benytte meg av angremuligheten en eneste gang.

 

Jeg har all dokumentasjon på mail.

 

Jeg vil gjerne ha noen tilbakemeldinger om denne saken av folk som har greie på slik.

 

Edit:da jeg valgte å offentliggjøre navnet på butikken,kan jeg legge ut det "endelige" avslaget deres:

 

"Din angrerett er ikke godtatt hos Netshop grunnet ett av følgende punkter:

 

· Punkt 1: Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet.(jf Angrerettloven § 6, punkt e)

· Punkt 2: Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelse eller forringelse skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. (jf. Angrerettloven § 12 punkt a)

· Punkt 3: Angreretten kan ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen.(jf. Angrerettloven § 12 siste ledd)

· Punkt 4: Dersom du benytter deg av angreretten ifm. med et tilvirkningskjøp(hos oss er dette PC-er som blir tilpasset etter kundenes ønsker), så er du pliktig til å betale de ekstra kostnadene som påbeløper for utført arbeid og medgåtte materialer (jf. Angrerettloven §16 første ledd). 1237608 - Ordrenr.

· Punkt 5: Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 15 første ledd).

· Punkt 6: Angreretten bortfaller om varen er tatt i bruk ”som sin egen”. Her brukes det en vurdering ut ifra hvordan du kunne prøvd ut gjenstanden i en butikk, om du hadde kjøpt varen der. (ref e-post fra forbrukerrådet 16. Februar 2007)

Gjelder Uavhentede pakker:

Dersom du ikke henter pakken og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet. Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven §11 og §13, og mister således retten til å gå fra avtalen. Du vil da bli belastet med frakt kostnader tur retur og et gebyr pålydende kr 150,- for behandling av saken.

 

Din angrefrist er ikke godtatt, på grunn av brudd på punkt: 6

 

Cpu er tatt i bruk. Vi må derfor enten sende varen tilbake til deg for din regning eller vi kan kreditere deg 80% av beløpet. Vi gir deg 7 dager på å svare på dette før vi sender tilbake varen."

 

 

Ærlig talt.er ingen jusekspert,men dette er da ren bullshit.Først nekter returdama å ta cpuen inn på angrefrist,men etter å ha sett kopi av mailen jeg fikk av Netshop hvor jeg fikk innvilget angrerett,så prøver hun seg med at varen er brukt.Derfor ingen retur.Hva slags folk har de satt til å behandle kunder på i den butikken?

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT:

Det er ikke helt som jeg sa først viser det seg lol, tok en kjapp leterunde og fant dette på Forbrukerportalen :

 

"Angrerett på varer

 

Angrerett er noe annet enn reklamasjonsrett eller bytterett. Angrerettloven gir deg mulighet til å komme ut av et kjøp uten at du behøver å begrunne overfor selgeren hvorfor du vil gå fra kjøpsavtalen. Du kan i ro og mak undersøke varen for å gjøre deg opp en formening om du ønsker å beholde den.

 

Ønsker du å returnere varen, må den være i tilnærmet samme stand og mengde som da du mottok den.

 

Du har angrerett i 14 dager, men i visse tilfeller forlenges fristen til 3 måneder og i enkelte tilfeller til 1 år.

 

Selgeren må være yrkesselger, og loven gjelder kun i forbrukerkjøp, Som forbruker regnes en person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Det vil si at varen hovedsakelig er til personlig bruk for deg, din husstand eller omgangskrets.

 

Angrerettloven gjelder også ved kjøp av tjenester og ved fjernsalg av finansielle tjenester.

 

Denne informasjonen er en forenkling av Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven) av 21. desember 2000.

 

Informasjonen er sist revidert av Forbrukerrådet i 2007."

 

Så se bort fra det nedenfor^^

 

***

Slik jeg forstår angrefristen, så gjelder det ubrukt vare i ubrutt orginalembalasje. Derfor har du ikke rett på å få kjøpet hevet så lenge varen er ute av embalasjen.

 

At de tilbyr deg 80% av nypris er nok bare en ren service fra butikken for å blidgjøre en klagende kunde.

 

***

Endret av [muffin]
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se det står skrevet noen steder at varen skal være ubrukt og at emallasjen skal være ubrutt.

 

Skal det bli slik,kan like godt angreretten "legges ned".

 

Jeg kan også legge til at orginalemballasjen ble meget godt ivaretatt og så ny ut da jeg sendte den.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Angrefrist gjelder for brukte produkter. Loven er der vel for at du skal kunne kjøpe et produkt uten å ha testet det selv, og hvis du føler at produktet ikke var slik du ønsket, så skal du kunne levere det tilbake. Brukt eller ubrukt.

 

Derimot så er jeg usikker på det at du ventet 7 dager fra du fikk godkjent retur til du returnerte. Da hadde du vel brukt produktet i over 14 dager antar jeg. Spiller ingen rolle om den stod i en PC de ekstra 7 dagene eller om den lå på bordet ditt. Bedriften forholder seg til 14 dager fra du mottar produktet til de mottar det igjen.

 

Hvis ikke kan du vel bare rope angrefrist første dagen du får produktet og så bruke det i et par år før du sender tilbake?

 

Men jeg har ingen lover å henvise til (ikke tid), bare logikk.

Lenke til kommentar

En har 14 dager fra varen blir hentet på posten til en må gi beskjed til selger om angrefrist.

 

Undersøkte om angrefrist f.eks på Amentio nå.Der gjelder rma nummeret i 10 dager etter at angrefrist er godtatt.

 

blib:Å bruke varen et par år var vel en smule drøyt :) Dagen etter at jeg søkte om angrefrist,var jeg bortreist 7 dager,og hadde ikke mulighet til å sjekke mail eller få sendt varen.Kom hjem på søndag,og sendte varen påfølgende mandag.Men disse opplysningene mener jeg er irrelevant for saken.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Hva menes det med "tatt i bruk som egen" ?

Jeg fikk samme svar fra pcutstyr, når jeg ville bruke angreretten på en router. Endte med å selge den på QXL.

Jeg har en gang tidligere brukt angreretten på en mobiltelefon kjøpt på komplett. Jeg hadde da brukt mobilen i 1 uke før jeg returnerte den. Den ble godkjent, og jeg fikk pengene tilbake.

Lenke til kommentar

Ja,da er spørsmålet:Gjelder angreretten kun på varer som ikke er prøvd eller testet?

 

Hvordan kan Netshop uansett kreve at jeg skal betale returfrakt,da de godkjente angreretten min over mail,for så plutselig å gi meg avslag da varen ankom dem.Jeg sendte varen i den tro at angreretten var godkjent.

 

anaconda:jeg har ihvertfall ingen planer om å selge cpuen på qxl :) Skal ringe Netshop imorgen,og hvis de ikke tar til fornuft,havner nok dette hos forbrukerådet.Selvsagt dreier det seg ikke om mer enn 2200kr,men det er prinsippet som gnager meg.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Ja,da er spørsmålet:Gjelder angreretten kun på varer som ikke er prøvd eller testet?

Nei, den gjelder alle varer såfremt de returneres i vesentlig samme stand og mengde. En testet CPU er fortsatt i samme, fullt fungerende stand som da den ankom deg. Du har selvsagt angrerett på dette.

 

Hvordan kan Netshop uansett kreve at jeg skal betale returfrakt,da de godkjente angreretten min over mail,for så plutselig å gi meg avslag da varen ankom dem.Jeg sendte varen i den tro at angreretten var godkjent.

9362591[/snapback]

Angrerett er ikke noe man "søker" om. Man sier at man vil benytte angreretten, og så må butikken pent finne seg i det. Det er ikke noe som heter å "godkjenne" angreretten. NetShop er dessverre som vanlig på bærtur. De har virkelig tapt seg det siste året. :thumbdown:

 

Dersom de mener at angrerettloven ikke kommer til anvendelse i denne saken, så må de vise til relevant bestemmelse i loven, ikke en helt usannsynlig "far-fetched" tolkning av et tilfeldig utsagn fra forbrukerrådet.

 

Når det gjelder tidsfrister, så har man 14 dager fra man mottok varen på å gi beskjed om at man vil bruke angreretten. Om butikken ikke har den i hende innen 14 dager er irrelevant.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva som skjer på Netshop for tiden, blir lenge til neste gang jeg handler der iallefall. Har en angrefrist-sak gående selv, de mottok varen 18. juli og har fortsatt ikke betalt meg, til tross for ukentlig mas fra min side.

 

Det virker som hele saken starter på nytt hver eneste gang jeg ringer eller sender epost, en ny person som må ha ALLE info fra meg (returnummer,RMAID, ordrenummer, saksnummer etc). Må være forferdelig vanskelig å slå opp navnet mitt i databasen (han jeg snakket med sist brukte 7-8 forsøk på å stave navnet mitt riktig)...

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva som skjer på Netshop for tiden, blir lenge til neste gang jeg handler der iallefall.

9365559[/snapback]

De prøver vel å begrense utgiftene sine i størst mulig grad. De går jo ikke akkurat med overskudd..

 

(ref: http://www.proff.no/proff/search/keyFigure...reeText=netshop )

 

Oppsummert: Fin omsetning, millionunderskudd, høy gjeld, stort varelager, lav likviditetsgrad, osv.. Får håpe de klarer å snu dette i løpet av året, ellers ser det ikke veldig pent ut for videre drift, spør du meg.

 

Til sammenlikning kan man jo se på Komplett sine tall:

 

http://www.proff.no/proff/search/keyFigure...eeText=komplett

 

Litt forskjell, ja....... :whistle:

Lenke til kommentar

Er trolig konkurs om ikke alt for lenge , hvis det ikke skjer ett under.

Da var det stopp på all handling der fra min side.

 

 

Vet ikke helt hva som skjer på Netshop for tiden, blir lenge til neste gang jeg handler der iallefall.

9365559[/snapback]

De prøver vel å begrense utgiftene sine i størst mulig grad. De går jo ikke akkurat med overskudd..

 

(ref: http://www.proff.no/proff/search/keyFigure...reeText=netshop )

 

Oppsummert: Fin omsetning, millionunderskudd, høy gjeld, stort varelager, lav likviditetsgrad, osv.. Får håpe de klarer å snu dette i løpet av året, ellers ser det ikke veldig pent ut for videre drift, spør du meg.

 

Til sammenlikning kan man jo se på Komplett sine tall:

 

http://www.proff.no/proff/search/keyFigure...eeText=komplett

 

Litt forskjell, ja....... :whistle:

9365616[/snapback]

Lenke til kommentar

Jeg handlet "før i tiden" stort sett hos Komplett og PS-Data.

 

For 2-3 år siden oppdaget jeg derimot Netshop som både hadde lave priser og glimrende service/support. Mange av mine innkjøp ble derfor gjort hos Netshop til min store tilfredsstillelse.

 

Men - etterhvert som tiden gikk oppdaget jeg at denne servicen hos Netshop var dalende og for ca. ett år siden var det stopp for min del.

 

I tiden etter har jeg igjen handlet hos Komplett og PS-Data og om prisene er noe høyere får jeg alikevel valuta for pengene når jeg trenger support. Jeg betaler gladelig litt mer for service fordi jeg vet at det koster litt ekstra å opprettholde et godt servicetilbud.

 

Jeg vet at Komplett sliter en del med leveringstiden for øyeblikket pga. ombygging av lageret, men håper at det nye lageret på sikt kan gi meg som kunde et enda bedre tilbud. Kanskje raskere levering, enda større produktutvalg og lavere priser.

 

Men Netshop... sorry, der trenger jeg en kraftig overbevisning for igjen å plassere mine ordre hos dem...

Lenke til kommentar

Jeg anntar at det er den E6850 du har sendt tilbake(?)..

Jeg forstår nettbutikkenes ønske om å slippe å få tilbake en hau av CPU's som er overklokket til kanten av det forsvarlige, for så å få den igjen fordi kjøperen ikke syntes den overklokket bra nok..

Dette har vært diskutert før og mange mener nok (innkludert meg) denne "misbruken" av angrefristen ikke er særlig bra.

 

Dette betyr ikke at jeg mener du ikke kan benytte deg av angrefristen, men jeg ville iallefall ikke hatt din CPU etter at du selv skrev dette i en post på forumet -> "Jeg og en til som bestilte sammen,fikk uke 20A fra Netshop.Min klokker dårlig.sliter med å få den stabil på 3.8ghz med vannkjøling.Den booter fint på 4.0ghz og kjører superpi 1M,men alt over 3880mhz,gir restart etter 10-30min i Orthos uansett spenninger".

 

Mener selvsagt ikke at din CPU har nødvendigvis tatt skade av dette, men ville allikevel forstå disse som argumenterte med at den hadde det...

 

Netshop leser jo avogtil hva som skrives på dette forumet, og er det noe de bør få sympati for så må det være disse "angrefristene" fra skuffede overklokkere.

Man kan diskutere moralen i dette, men sålenge du ikke har brutt noen garanti ved å bruke over max støttet volt o.l. (er ikke sikker på når/om du bryter garantien her) så må de nok allikevel bare bite i det sure eple og godta angrefristen.

 

Kunne vært av interesse om noen kjente til om garantien brytes ved eksempelvis å overgå maxvolten....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg kan forsikre deg at jeg ikke er noen skuffet overklokker eller har dårlig moral for den saks skyld.Jeg har ikke dårlig samvittighet etter å ha handlet hardware i mange år,for første gang benytter meg av angreretten som jeg etter loven visstnok skal ha rett til.

 

Ja det stemmer det at det er en E6850 det gjelder.Men ikke den du refererer til.Begge ble kjøpt sammen på en konto som tilhører en kamerat for å spare fraktutgifter.

 

Jeg kunne selvsagt skrevet i nevnte tråd at jeg prøver en cpu for en kamerat som ikke har kjøpt hovedkort enda,og fått satt opp systemet sitt.Men for å gjøre det enkelt,skrev jeg det slik som du viser til.Den cpuen sitter nå i hans pc.

 

Til din skuffelse kanskje,er det den andre cpuen som det er søkt angrefrist for.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Hei forumlesere.

 

To korte innspill fra meg i denne saken:

1) lucky666: du har selvsagt angrerett på din prosessor, det er det ingen tvil om. Jeg ble forspurt om din sak her på torsdag eller fredag faktisk fra hun som behandlet saken (hun er ny i den jobben) og fortalte at den selvsagt skulle godkjennes som angrerett. Så tipper det er fikset nå, men skal sjekke det med henne etterpå.

Beklager hendelsen, dette er stikk i strid med våre rutiner for angrefrist og normalt en sak vi ville godkjent umiddelbart.

2) Tror ikke noe trenger å spekulere i at vi går konkurs, det er det absoluitt ingen fare for.

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...