steinrr Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Har et AM2-sokkel hovedkort med støtte for Dual Channel DDRII som jeg kjøpte for noen uker siden. Hadde 1GB DDRII-5300 minnebrikke, og bestemte meg for å kjøpe 3 x 1 GB nye brikker av samme leverandør, samme type etc. Fikk disse i dag, men hovedkortet ville bare kjøre singel channel og ikke dual channel. Fyrte opp CPU-Z og fant ut at selv om den første brikken var merket Kingston, så var det Samsung-chipper på den, mens de 3 andre hadde Kingston-chipper. Tok så ut Kingston/Samsung-brikken + 1 av de nye og kjørte opp 2x1 GB. Da valgte HK dual channel. Så det ser ut som om hk er veldig følsom på hvilken produsent som faktisk har produsert chip'ene på minnebrikken, selv om det er samme branding på dem. Så da har jeg følgende spørsmål: 1. Hva ville dere kjørt? 2 x 1 GB i Dual eller 4 x 1 GB i Singel. Bruker ikke maskin til spill, bare bilderedigering og videoredigering (+ surfing etc) 2. Hvis jeg hadde hatt bare 1x1GB brikke i maskinen, vil dette tilsvare "single channel"-ytelse? 3. Hvor stor er ytelsesforskjellen på singel og dual og i hvilke sammenhenger vil jeg merke det. Er forskjellen så stor som å gå fra 667MHz RAM til 800MHz RAM? 4. Noen som har et tips om hva jeg kan gjøre for å kjøre alle de 4 brikkene jeg har i dual? Har jeg angrerett på de 3 brikkene jeg kjøpte selv om jeg har prøvd dem i maskinen? Da kan jeg sende dem tilbake og bestille 4 nye og være sikker på å få like. Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Ingen som har noen meninger om dette? Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Stort sett skal brikker, spesielt med samme spesifikasjoner, funke med hverandre i dual-channel uansett hvem som har produsert brikkene. Men det er jo viden kjent at hovedkort er kresne. Jeg ville først og fremst oppdatert BIOS til nyeste versjon. deretter ville jeg prøvd å skru minnespenningen opp et hakk, og prøvd med brikkene i forskjellige slots. vet dette er en kjedelig prosess, men ofte kan de mest banale ting gjøre susen. Angående hva som er best av 2GB Dual channel vs. 4GB single, vil jeg tro at 4GB med lavere båndbredde vil være best til bilde- og videoredigering, da det uten tvil har mere for seg å ha mer data lagret i RAM uansett enn om OS må begynne å bruke pagefile. Dette kommer dog selvsagt ann på hvilket nivå du driver redigering, dog. Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Nå har jeg prøvd tipsene dine, men dessverre uten hell. Får ringe til dem jeg bestilte de siste 3 av og høre om de kan sende meg en tilsvarende. Får vel enda en ny type da... Noen som er interessert i en billig rambrikke? hehe... Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Kjedelige greier :/ Du får prøve å kontakte butikken, ja. Skulle ikke være noe problem å få noen som garantert funker sammen, se. I verste fall er jo 2*1GB PC6400 sett fremdeles latterlig billige. Kjører 4*1GB Geil PC6400 Ultra selv uten problemer. Hele herligheten vil nå koste deg latterlige 1500,- inkludert frakt... Kvalitet til spottpris Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Kjedelige greier :/ Du får prøve å kontakte butikken, ja. Skulle ikke være noe problem å få noen som garantert funker sammen, se. I verste fall er jo 2*1GB PC6400 sett fremdeles latterlig billige. Kjører 4*1GB Geil PC6400 Ultra selv uten problemer. Hele herligheten vil nå koste deg latterlige 1500,- inkludert frakt... Kvalitet til spottpris 9357815[/snapback] (Regner med at du mener 2*2GB her). Ja, det er ikke så dyrt med nye, men vet ikke hvor lett det er å bli kvitt de gamle...Da er det 1500 ut av vinduet. Alternativet er å bare kjøre med 2x1 og se om det holder. Hvis det er for lite så bare hiver jeg i de 2 siste til og tenker ikke mer på det. Regner vel ikke med at jeg merker noe praktisk i forhold til performance... Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Nei, mener faktisk 4 brikker. Det jeg kjører selv (2 slike sett som jeg linket til.) Kjørte først 2GB og kjøpte et indentisk sett når prisen krøp under tusenlappen. Nå er prisen rett og slett bare latterlig lav. Sørg bare for å gi dem 2,1Volt slik at de trives Brikkene du allerede har kjøpt blir du kvitt på angreretten. Den gamle 1GB brikken hiver du i kjerringa/ungene/gamlingene sin maskin neste gang det feires bursdag ;D Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Brikkene du allerede har kjøpt blir du kvitt på angreretten. Har forstått det slik at minnebrikker med brutt forsegling ikke kan sendes tilbake på angrefrist? Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Feil det kan de, så lenge det ikke er gått mer enn to uker siden du mottok de. Furthermore, så er nok alle IC'ene produsert av Samsung, eller, Kingston lager hvertfall ikke IC'er. Har dessverre ikke løsning på problemet ditt. Kanskje en BIOS-flash kunne vært til nytte. Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Feil det kan de, så lenge det ikke er gått mer enn to uker siden du mottok de. Furthermore, så er nok alle IC'ene produsert av Samsung, eller, Kingston lager hvertfall ikke IC'er. Har dessverre ikke løsning på problemet ditt. Kanskje en BIOS-flash kunne vært til nytte. 9360708[/snapback] Sikker på det? Snakket med MPX (jeg har ikke kjøpt dem der) og de sa at en ikke kunne returnere brikker hvor forsegling var åpnet. IC'ene på den gamle brikken er Samsung, noe som også vises i CPU-Z, mens på de nye brikkene er det Elpida, men CPU-Z identifiserer disse som Kingston. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Hvorfor ikke bare snakke med MPX - si at du har problemer med unmatchede brikker og ønsker istedet å kjøpe "én" til med samme ICer (Elpida) som de andre tre du kjøpte der. Da vil du ha 4 identiske . Spør om de kan sjekke type chips for deg. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Vel, MPX er en gjeng med sleipinger, EOD. Har det gått UNDER to uker siden du kjøpte brikkene, forutsatt at du kjøpte de online, har du KRAV på å få returnert de. (jmf. forbrukerkjøpsloven) Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Vel, MPX er en gjeng med sleipinger, EOD. Har det gått UNDER to uker siden du kjøpte brikkene, forutsatt at du kjøpte de online, har du KRAV på å få returnert de. (jmf. forbrukerkjøpsloven) 9361454[/snapback] Hmmm...har kjøpt dem på Stretto - får ringe dem i morgen og høre med om de kan skaffe meg en lik, evt ta de 3 i retur og bestille 4 nye til meg. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Vel, MPX er en gjeng med sleipinger, EOD. Har det gått UNDER to uker siden du kjøpte brikkene, forutsatt at du kjøpte de online, har du KRAV på å få returnert de. (jmf. forbrukerkjøpsloven) 9361454[/snapback] Hmmm...har kjøpt dem på Stretto - får ringe dem i morgen og høre med om de kan skaffe meg en lik, evt ta de 3 i retur og bestille 4 nye til meg. 9362015[/snapback] Tenkte mer på det MPX hadde sagt om returrett. Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Snakket med Stretto på telefon nå og det var ikke noe problem å returnere brikkene. Rart med MPX som sier noe annet, men da er det lett å vite hvor en skal handle neste gang iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå