Gå til innhold

Hvilket objektiv + kjøp i USA

Anbefalte innlegg

Dette er et blandet spørsmål så jeg la det her.

Dette vet jeg har vært debattert i det lange og brede men jeg trenger litt hjelp likevel....

Jeg trenger en telezoom, så da passet det greit at faren min skal til USA. Jeg tenkte at han kunne kjøpe en til meg.

Problemene er mange:

Jeg lurer litt på hvilken.

Bør jeg satse på

canon 70-200mm f.4 L

Eller

Sigma 70-200 mm f2.8

Jeg har hørt en del blandet om Sigma, men er ikke sikker på om jeg bør kjøpe den eller la vær, selv om jeg heller mest mot sigmaen pga lystyrke.

Så er det da det å få gammeln til å få med seg riktig ting hjem da. Er det enkelt å bare gå inn i en fotobutikk i USA og finne et objektiv utifra hva som står på en lapp?

OG en ting til: Jeg har lest at det er en grense på 6000 for hva man kan ta med seg inn i Norge uten moms, Om han kjøper et objektiv til meg til 5500 f. eks og handler for 1500 i tillegg, må han da betale moms på det som går over, eller påalt, eller på den dyreste gjenstanden eller?

Er det da et alternativ at han kan sende den hjem som en pakke merket med "gift"?

Takk om noen kan svare

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går man over 6000 kroner, så kan man velge hva som skal fortolles, til man kommer under 6000 kroner i fortollede varer. Det vil si, at kjøper du et objektiv til 6500 kroner, må man betale moms på hele objektivet. Det man kjøper i tillegg, kan man ta med inn momsfritt, så lenge beløpet på det ekstra, er under 6000 kroner.

Kjøper man et objektiv til 5500, og en annen ting til 1500, må man betale moms på hele gjenstanden til 1500 kroner.

Å sende en pakke merket "gift" er heller ikke helt sikkert. Grensen for gaver, er 1000 kroner. For det første er det ulovlig, og blir den borte får du kun igjen påskrevet verdi (altså maks 1000 kroner).

Ellers ville jeg vært forsiktig med å kjøpe Sigma i en butikk man ikke har umiddelbar tilgang til, pga. slepphendt kvalitetskontroll og store produktvariasjoner. Mange som har Sigma, og har lit peiling, har måttet bytte de opp til flere ganger før de har fått et produkt som faktisk er så bra som det er ment at det skal være.

Lenke til kommentar

Ok. Takk. Det var det jeg trengte å vite:). Takk;). Da blir det nok ikke noe telezoom på meg med det første hehe.

Men da tenker jeg litt anerledes, for da kan jeg jo få skaffet meg en blitz og en fastobjektiv, som ikke er så dyrt da. Er det noen som mener det er utrygt/dumt å kjøpe en speedlite 430 ex blitz i USA og eventuelt et canon 85mm f1.8. og enda evetuellere en en canon 24mm f1.8.

Det jeg har tenkt å bruke disse objektivene til er:

85mm tenkte jeg kunne vært greit til bilder av personer og portrettbilder og for å kunne ta bilder av ting som er litt lenger unna e det jeg kan med det jeg har nå (18-55)

24mm tenkte jeg at kunne brukes til bilde hvor jeg vil ha en del med, og brukes til innebilder, og andre tilfeller av dårlig belysning. Jeg tenkte også at den muligens kunne bli brukt til lanskapbilder og slikt.

På det objektivet jeg har nå er det hovedgrunner til at jeg ser behov for nye objektiver:

Lystyrken er ikke grei.

Hadde i enkelte tilfeller savnet mulighet til å blure ut bakgrunnen.

Det jeg da forventer av objektivene er:

24mm bør være god inedørs, til landskap, gruppebilder og vanlig bruk, gi skarpe bilder

85mm bør være grei å bruke inne(jeg vet det kan blir problem å ha nok plass i huset til en slik brennvidde inne), til portrettbilder og bilder av menesker, gi skarpe bilder.

Av blitzen forventer jag at den skal kunne lys opp, lette opp skygger og brukes på diverse kreative måter for å få mer lys og at den skal kunne væregrei å ha innendørs og til portrettbilder.

Jeg lurer også på hvordan det er med den blitzen og det å få den til å fungere trådløst.

Ut i fra det jeg har skrivd her, tror dere dette vil leve opp til mine forventniger? Bør jeg velge noe annet?

Takk for all hjelp;)

Endret av Andrs
Lenke til kommentar
Ok. Takk. Det var det jeg trengte å vite:). Takk;). Da blir det nok ikke noe telezoom på meg med det første hehe.

Nå koster jo ikke 70-200 f/4L 5500 kr i statene heller da, B&H Photo har den til $560, ca 3300 kr... Bare greit å være klar over. Dessuten, mva av 1500 kr er jo bare 375, så hvis du tilbyr deg å betale mva av det overskytende, får du likevel rimelig objektiv.

Ellers er vel 85mm bedre enn 28mm, som har fått litt blandede kritikker. Sigma har også her et alternativ, som bla. ikke har så mye kromatisk aberrasjon.

Blitzen er temmelig trygg, kan ikke se for meg at du skulle få trøbbel med den.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Takk for svar:).

Når jeg skrev 28mm, så mente jeg 24mm. Min feil. Skal rette det opp i forrige post.

Jeg tenker litt på 70-200mm f4 og veier litt for og i mot, den er jo ikke veldig lysterk, men den er jo veldig billig i forhold da. Ettersom jeg ser behov for lysterk optikk, tror jeg ikke jeg kommer til å velge å kjøpe 70-200mm akkurat nå.

Min liste ser da slik ut (i prioritert rekkefølge)

Blitzen 240$ (1400)

85mm 340$ (2000)

? 24mm 280$ (1600)

NOK i parentes, prisene fra Bhphotovideo. Da havner det på 5000.

Men jeg tenker videre på om det er mulig å få sendt de fra USA med post, m man daa betale MVA? Eller er det bare når den er merket med "gift" at man ikke trenger det?

Sånn det ser ut nå, så blir det en blitz, mest sannsynlig en 85 mm, og kanskje en 24mm.

Lenke til kommentar

Du må nok betale MVA om BHphotovideo sender deg utstyret ja, men moms av 5000kr er jo ikke allverdens. Du sparer jo fortsatt mye i forhold til norske priser.

Bestilte forresten en 70-200 VR for et par uker siden derifra. Vannvittig kjapp serivce! Bestilte på mandagen og fikk det på fredag :w00t:

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...