Gå til innhold

Time pris for snekkerlærlinger

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt et snekker firma for å gjøre utvendig paneling og tak arbeid. Og den som har jobbet mest å edel alene er en lærling.

Ser jeg er fakturert full pris på han som de andre Kr.380,- er dette rett eller skal det være 1/2 pris slik som rørleggere og andre bruker ?!?!?

Noen som kan henvise til noe skriftlig på dette. ??

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant dette på forbrukerrådet.no

Svar:

Selv om man vanligvis skal betale mindre for en lærling enn for en svenn eller mester, kan det neppe oppstilles noen generell regel om at det ikke kan tas full pris for tjeneste utført av lærling. Arbeidets vanskelighetsgrad og lærlingens erfaring og dyktighet vil variere, og i enkelte tilfelle vil det kunne være forsvarlig å ta full pris for lærlingens arbeid. Det må i utgangspunktet være tjenesteyters ansvar å påse at den pris som blir beregnet for lærlingens innsats er rimelig. At bedriftene får tilskudd for å ta inn lærlinger har ingen betydning ved prisfastsettelsen for tjenester der lærlinger benyttes.

Men det er jo litt rart at dem kan kreve samme pris for en som er under utdanning og en som er ferdig utdannet. Klart det er forskjell på folk, men tipper en lærlig bruker litt mere tid for å gjøre samme jobben som er ferdig utdannnet.

380 + mva......

Lenke til kommentar
men tipper en lærlig bruker litt mere tid for å gjøre samme jobben som er ferdig utdannnet.

9350164[/snapback]

Det er vel her firmaet bedømmer om lærlingen bruker overdrevet mye tid i forhold til en fagman. Det skal også sies at vist lærlingen har jobbet mye aleine så har han sannsyneligvis holdt på i rundt 2 år vist ikke mer, og vet sånn delvis hva han gjør =)

Lenke til kommentar

Jeg begynte som lærling i sommer og jobber mye aleine. Har til og med skjedd et par ganger at jeg har fått ansvaret for andre lærlinger også (2 stk som begynte rett etter meg).

Firmaet tar fullt betalt for meg...og de andre lærlingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...