NikkaYoichi Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Det er vel bare et behov, når jeg er hjemme så kødder brannmuren til for meg når jeg skal laste ned. Noe jeg gjør hjemme, for der har jeg lov til å laste ned. Siden jeg betaler for nettet selv. Mindre problemer som at jeg ikke kan koble til en usb-stick eller en usb-mus uten å måtte ha adminpassordet gjorde meg veldig irritert. Jeg kunne heller ikke ta innpå bilder fra digitalkameraet. Min hobby er C++/ASM/Reversing, generellt om low-level. Da vil jeg f.eks kunne installere ollydbg, en express utgave av C++.NET osv. For meg er det litt viktig at maskinen jeg bruker kan compile kode, men det er vel bare meg. Stort sett så kan det løses ved at jeg maser på admin i noen uker/måneder, men det gadd jeg bare ikke. Så lett som det var å cracke passordet, så vil det være ufornuftig å gjøre noe så dumt som å vente på en overarbeidet it-ansvarlig. I går lå jeg også inn mathematica, dette har jeg brukt i evigheter på min stasjonære og savnet det på laptopen. Poenget er vel bare at jeg kan fikse ting selv, og da blir frustrert når jeg må vente på admin. Jeg har enkelt å greit ikke tid til det. Alle kan fint bruke en begrenset konto, men man bør få lov til å ha adminpassordet. Mange kjenner folk som har peiling, og hvis eier ikke engang har passordet kan ikke venner/bekjente hjelpe til. Jeg gjør jo det jeg vil jeg, har passordet til adminkontoen. Samt jeg har linux. Er fornøyd jeg. 9534047[/snapback] Hvis det er spesifisert i brukeravtalen, noe det er hos oss, at du ikke har lov til å laste ned "ting" på datamaskinen så har du ikke lov til det selv når du er hjemme. Årsaken til at du ikke får installere ting selv er at skolen må ha lisens på de programmene du bruker. Hvis du installerer ett program skolen ikke har lisens på og lisenskontrollørene kommer på besøk, ja da blir det problemer. At du ikke får lov til å plugge i ei mus eller en USB-disk/pinne er jo totalt idiotisk. Det må være en feil. Her ved skolen så oppfordrer vi elevene til selv å ta backup, nettopp på minnepenn eller USB-disk. Det er en veldig billig forsikring hvis f.eks laptopen blir stjålet. Så du bryr deg ikke om at du bryter loven og risikerer fengselsstraff for datainnbrudd hvis du blir oppdaget? Hvis jeg oppdager at noen har knekt adminpassordet her så skal jeg love deg at det tar nøyaktig 10 sekunder fra jeg oppdager det til telefonnummeret til politiet er tastet inn og ringingen høres i røret. Edit: Det er ikke for at jeg er ute etter å ta en elev, men man kan aldri være sikker på hvem som har knekt passordet og om det er noen med onde hensikter som har vært ute. Endret 20. september 2007 av Quayle Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Så du bryr deg ikke om at du bryter loven og risikerer fengselsstraff for datainnbrudd hvis du blir oppdaget? Hvis jeg oppdager at noen har knekt adminpassordet her så skal jeg love deg at det tar nøyaktig 10 sekunder fra jeg oppdager det til telefonnummeret til politiet er tastet inn og ringingen høres i røret.9534199[/snapback] Og om pc-en juridisk sett er hans, vil politiet le, og si at han skal få lov å bryte opp døren hjemme om han har glemt nøkkelen også.. Det kommer jo selvfølgelig an på om han er eier eller leier. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Og om pc-en juridisk sett er hans, vil politiet le, og si at han skal få lov å bryte opp døren hjemme om han har glemt nøkkelen også.. Det kommer jo selvfølgelig an på om han er eier eller leier. siden det her er snakk om datamaskiner som tilhører skole hvorfor skulle det være hans pc juridisk sett? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Flere skoler har avtaler der elevene kjøper de barbære de har som elevmaskiner. Akkurat hva avtalen spesifiserer om når eierskapet formellt skifter, er jeg usikker på. Noen har også avtaler der man får muligheten til å kjøpe dem etter tre år, men leier/låner dem mens man går der. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Flere skoler har avtaler der elevene kjøper de barbære de har som elevmaskiner. Akkurat hva avtalen spesifiserer om når eierskapet formellt skifter, er jeg usikker på. Noen har også avtaler der man får muligheten til å kjøpe dem etter tre år, men leier/låner dem mens man går der. du eier faktisk ikke en ting før den er kjøpt. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Det innlegget mitt var såpass kort at du kan lese gjennom hele ilpostino... (Fra begynnelsen.) Lenke til kommentar
Steina Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Gud hvor jeg elsker kontrakter. Hadde man skrevet kontrakt for en hver ting her i verden, så hadde det ikke vært noen krig. (: Det er utrolig mange elever som tror det som ilpostino, på en eller annen måte, trodde du ikke skjønte. Hvis alle elevene hadde lest kontrakten sin på hva de hadde signert under på før de hadde begynt å klage, så hadde alt vært så mye annerledes. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Men sa er det alt det i skolen man automatisk godtar, uten a ha signert en kontrakt. Feks It's Learning. Har jeg gitt rett til at personopplysningene mine blir spredt utover internett? nei. Men er det ikke mulig for elevene a kjope PC-en ved start, istedenfor til a vente? Bare dumt. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Men er det ikke mulig for elevene a kjope PC-en ved start, istedenfor til a vente? Bare dumt. 9537792[/snapback] Hva mener du egentlig nå? Skolene kan ikke skaffe PC-er før man vet hvor mange elever som skal gå på skolen, og klasselistene er i orden. Elever bytter skole og klasser hele tiden frem til de første 2-3 ukene etter skolestart, så derfor er det aldri noen som får PC første dagen de starter på skolen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Han mener vel at man bør kunne kjøpe pc-en "med en gang" (i løpet av første halvår) i stedet for å vente til man er ferdig med vgs. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Nettop. Jeg ser jo problemet med alt ang lisenser, virus, spyware etc etc. Og at det er enklest pa "Sysadmin says..."-maten. Men =/ Det er jo litt vanskelig. Argh.. 1 ars pre-vgs kurs i PC burde vaert obligatorisk! edit; jeg laget et forum som vi skal bruke i religionsfaget. Fordi laereren ville bruke It's Laerning forum, men det sugde. Sa da mekket jeg et gratis phpbb. Sa kommer alle til meg a spor, "hvordan lager man linker" og jeg bare.. omfg.. =/ Verden er ikke klar enda. Endret 20. september 2007 av Ståle Lenke til kommentar
Steina Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Kjøpe, som i å betale ut hele PC-en med en gang? Ja, det hadde vært en løsning. Da hadde skolen og fylket blitt kvitt problemet med en gang, slik at de hadde ikke har hatt noen som helst plikt til å vedlikeholde systemet, eller hjulpet elever med problemer. Såklart hadde jo elevene måtte kjøpt ut hele PC-en selv da, for sine egene penger, da fylket skal ikke drive med veldedighet og betale en del av PC-en for eleven. Samtidig så måtte elevene fikset med lisenser til operativsystem og alle programvare selv, da det er deres egene PC-er. Jepp.. Det er godt å se at noen er såpass oppegående at de skjønner at "gratis\ billige læremidler" er bare tull. La det bli dyrere å bli student, så sparer vi staten for masse penger. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Ja, politiet hadde nok fått seg en god latter. Det hadde blitt med en anmeldelse, 2-3 dager utvisning hvis rektor har en dårlig dag og henleggelse. Men så skriker jeg ikke ut at jeg kan det, og jeg har kun brukt det på min pc. Og skal han bevise det, skal han være god. At jeg har resatt CMOS var kun for å ligge inn linux, noe kontrakten ikke nevner =). Det med bevis er en bitch altså, haha! Lykke til på den fronten. Og når det kommer til min pc nå, kjører jeg fullkryptert root-filsystem samt en kryptert partisjon som er lesbar fra windows. Så hvis admin skulle dra den inn, trenger han 3 passord for å boote linux og et 16-chars (random) for å logge inn der. (Windows ligger ikke engang i GRUB. ) Bare så det er nevnt, jeg er langt i fra dum. Heller litt småparanoid, dog ingen onde hensikter i allefall =) Det er da bra! Endret 20. september 2007 av Frysning Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Ja, politiet hadde nok fått seg en god latter. Det hadde blitt med en anmeldelse, 2-3 dager utvisning hvis rektor har en dårlig dag og henleggelse. Men så skriker jeg ikke ut at jeg kan det, og jeg har kun brukt det på min pc. Og skal han bevise det, skal han være god. At jeg har resatt CMOS var kun for å ligge inn linux, noe kontrakten ikke nevner =). Det med bevis er en bitch altså, haha! Lykke til på den fronten. Og når det kommer til min pc nå, kjører jeg fullkryptert root-filsystem samt en kryptert partisjon som er lesbar fra windows. Så hvis admin skulle dra den inn, trenger han 3 passord for å boote linux og et 16-chars (random) for å logge inn der. (Windows ligger ikke engang i GRUB. ) Bare så det er nevnt, jeg er langt i fra dum. Heller litt småparanoid, dog ingen onde hensikter i allefall =) Det er da bra! 9538984[/snapback] Så det står ikke noe i kontrakten din med skolen om at du ikke har lov til å installere programmer eller tukle med oppsettet på maskinen? Hvis det gjør det, så har du brutt en juridisk bindende kontrakt. Er du under 18 år, så krever vi at foreldrene skriver under på kontrakten. Siden du påberoper deg så mye kunnskap, så burde du vite at det finnes overvåkningsverktøy, selv på den teite Windows-platformen som detekterer endringer i oppsettet på maskinene i ett domene. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 ... 9537991[/snapback] Her i oppland, kjøper elvene laptoppene sine selv, og er admins på pc-ene sine. Noen har ikke villet kjøpe egen pc, og leier derfor av skolen. Disse er det begrensninger på, men ikke på elevenes egne pc-er. For min del, skulle jeg ønske at ingen av elevene hadde lokaladmin tilgang på pc-ene sine. Det er utrolig mange elver som tror de er frakke med pc-en, og tror de kan alt, men bare gjør ting værre for seg selv og andre på mange måter. Av de som leier pc, er det noen som mener de er überflinke med pc-er, men ikke er det. Det er slike pc-er det ofte er problemer med. Mens de andre kommer å spør. At det er begrensninger på pc-en, slik at du ikke kan installere ting på de, er der for en grunn, og det er ikke en teit sys-admin som har laget det, bare for å plage dere. Pc-ene skal Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Vi bruker ikke domene, vi har ingen server på skolen heller. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Vi bruker ikke domene, vi har ingen server på skolen heller. jeg kan umulig se for meg at dere ikke har DC og påloggingsserver. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Vel siden vi ikke har nett noen sted, og de stedene vi har nett blir det eid av andre så må jeg nok skuffe deg. Lenke til kommentar
drtveit Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Som IT-ansvarlig på en vgs skole, og som tidligere IT-ansvarlig på flere andre vgs skoler i årenes løp, og alle skolene med flere klasser hvor elevene hadde/har egne PC-er sitter jeg med denne problemstillingen til daglig. Dere aner ikke hvor mange som har dritet seg loddrett ut med at de har admin-tilgang på pcen. Det er ikke bare snakk om uvitende nybegynnere, men også de som kan mye data. Her er det snakk om folk som melder seg ut av domenet, for så å komme etterpå for å klage på at de ikke kommer inn på maskinen. Det er brukere som installerer programmer som enten gjør maskinen veldig ustabil, eller tuller til andre programmer. Det blir gjort konfigger på maskinene (flott at folk vet hvordan man setter fast ip-adresse når man laner hjemme hos kammerater, men gud hvor irriterte de blir når de ikke kommer på internett på skolen fordi man glemmer å sette tilbake innstillingene). Sikkerhet nevnes; ser at de som er elever her på denne diskusjonen ikke kjenner så helt godt til brukertillatelsene på en maskin: Er man innlogget som administrator, enten som lokal admin eller som admin på nettverket, er man mye mer utsatt for virus, trojanere, osv. Er man admin, får man installert programmer, også trojanere. Men er man admin, har man ikke like lett for å få installert trojanere som gjemmer seg i programmer man finner på nettet. Ett firma og en skole, er akkurat det samme. Det må dere elever innse. Det har bare vært en forskjell her, og det er arbeidsmiljøloven. Det har ikke vært gjeldene for dere elever. Det er nå gjort noe med politisk (vet dog ikke om det er innført enda, men da er det ikke snakk om lenge til). Grunnen er: det er (både av "voksne", politikere og elevenes representanter) gjort klart at en skole er en arbeidsplass for elever, og skal sees likt på som ett firma/bedrift. Ellers, de fleste elever har skrevet under på en kontrakt om bruk av it-systemet på skole, bruk/leie av pc, osv. Dere står fritt til å godta denne kontrakten. Godtar dere den, må dere følge den. Jeg ser i mitt arbeid, at folk aner ikke hva de skriver under på. Er det ikke lov å installere programmer? spør folk, når det utheves, skrives flere ganger i kontakten, og eleven har skrevet under på det. At MSN/pokersider/Facebook, m.m. blokkeres, er det en grunn til det. Noen skoler blokker disse sidene/tjenestene fordi det er ett forstyrrende element i undervisningen, LimeWire bruker faktisk en del båndbredde om skolen har 100 mbps linje og 1000 elever sitter og laster ned, og det er dessverre ett faktum at mange elever sliter med konsentrasjonsvansker og spilleavhengighet. Gled dere til dere blir ansatt, for dere vil måtte skifte arbeidsplass ofte om dere har den holdningen dere har. Brudd på IT-reglement kan i enkelte tilfeller være så alvorlig at dere kan få sparken. Hvorfor finnes regler? Hvorfor kan man ikke kjøre 200 km/t i 50-sone? IT-ansvarlige lager ikke regler for ingenting. For å avslutte: Enkelte skoler, inkl oss, har systemer som ser endringer i systemet på den enkeltes maskin. Om det blir gjort avvik her, blir brukeren stengt ute fra nettet, og må til it-ansvarlig for å få åpnet opp maskinen på nettet igjen. Da ser man at det f.eks. har blitt installert programmer, og man får maskinen reinstallert. Det er litt dumt å bruke 4 timer for å installere ulovlig programvare forgjeves når man kommer på skolen igjen. Har ikke tenkt til å svare på eventuelle svar på mitt innlegg. Det var bare ment som ett innlegg fra den andre siden av bordet. Og, som ett ps; Er man snill og grei, pleier ofte it-ansvarlig la deg få installere Open Office eller andre programmer på maskinen. Det kommer ofte folk inn til meg for å få installert itunes, winamp, drivere eller andre ting. Er det en elev som har brent noen broer før pga brudd på it-reglementet, er man ikke ofte så snill mot vedkommende. Endret 3. desember 2007 av drtveit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå