Gå til innhold

Skole pc med masse sperrer!

Anbefalte innlegg

Opera og firefox er vel ikke lovlig for bedrifter uansett, så skolen trenger lisenser til det om det skal brukes på dataene. Så det er nok ingen unnskyldning for å få admintilgang. Det er uansett lett å komme seg gjennom, men det snakker vi jo ikke om her :)

<snip>
Veldig enig med deg. Er en grunn til at jeg ikke valgte skole som lærlingplass

9519949[/snapback]

Jeg er ikke og har aldri vært lærling. Jeg har høgskoleutdannelse innen informasjonsteknologi. Jeg trives egentlig veldig godt på jobb, men det er veldig frustrerende når de samme som saboterer systemet kommer å klager over at ting ikke virker.

Har akkurat kommet 50 nye maskiner som skal tankes. Nytt image må selvfølgelig bygges siden dette er en helt annen produsent og nye behov har oppstått siden sist. Jeg er IT-avdelingen ved skolen, med 400 brukere så har man litt å henge fingrene i.

Problemet er bare at man ikke får gjort de oppgavene som man skulle gjort fordi idiotiske elever saboterer eller prøver å sabotere den jobben man allerede har gjort. Det hadde vært fint å hatt trådløsdekning på hele skolen f.eks, eller fått ut disse nye maskinene dagen etter at de kom, men sånn funker det ikke når man hele tiden må bruke tiden på å rydde opp etter innbruddsforsøk på serveren, bytte ut veggstikk som folk har puttet superlim i og trykt inn en kuttet kabel osv.

Slikt arbeid tar veldig mye tid og ødelegger dessverre for den jobben man kunne gjort om elevene hadde oppført seg som folk. Så en liten oppfordring til dere som tror det er tøft å bryte sperrer og hacke serveren - drit i det slik at IT-ansvarlig på din skole kan få gjort jobben sin. Du tømmer ikke melk utover gulvet for at renholderne skal ha noe å gjøre heller, gjør du vel?

Jeg trodde virkelig at de som gikk på videregående skole var så voksne at de forsto konsekvensen av det de driver med, men det gjør de tydligvis ikke. Det er som regel en god grunn til at en sperre er satt. Lisensiering var den en annen her som nevnte, noe som er ett stort poeng i denne saken.

Dere skal også være klar over at slik sabotasje, hacking og omgåing av sperrene på en datamaskin som eies av skolen er alvorlig. Det straffes ikke bare med sanksjoner i forhold til bruk av datautstyret ved skolen, men kan også meldes til politiet. Meldes forholdet til politiet så kan du bli erstatningspliktig samt dømmes til fengselsstraff. Det er noe du bør tenke over FØR du går i gang med å bryte slike sperrer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det skulle vært et enkelt system som tok lagde en hash verdi av .exe-filer/setup filer man har lov til å installere, så kunne man bare spurt admin. Eventuellt hatt en online nettside hvor du kan submitte request.

Vet ikke jeg, men jeg har ikke sett det før.

9514793[/snapback]

Det man kan gjøre er å be admin lage en msi-pakke som distribueres i AD eller SMS f.eks.

Lenke til kommentar
Forresten mangen sier det er en "keylogger" lignende sak på alle skolepcene. Er dette fakta?! Jeg ble seriøst litt smånervøs xD Tenk om det sitter en kaat IT-ansvarlig og ser på dette her da xD

9513952[/snapback]

(siw) ja menner dette skal være sant, etter og go snakket med en av sys ansvarlige på skoln min... :hmm:

Lenke til kommentar
off, hærre gud :)

ok greit formater PC-en din og lever den til sys ansvarlig på skoln din la dæm legge inn komponentene med en gostwalk cd og få til gang til alt du trenger til gang til...

2

vist du absolutt ikke har løst til og gjøre nåkka ut av formatering osv så kan du google litt og finne ut hvordan komme forbi admin sperra men det er ikke anbefalt. jeg gjor det 

i fjor på min laptop(nx6325) og det funka fint har ikke tid til og forklare no hvordan du gjør det....

3

du kan formatere så få tak i web keyen via og instalere siw ( http://www.gtopala.com/siw-download.html ) på PC-en til en klasse kamerat eller på ei usb pen som sitter på en av skole pcan da kan du søke fram og finne passorde til skoln sitt internett etc da er du admin i tilleg så skriver du den inn på din pc...

4/& hacking kan føre til 3 dager etc utstengelse av fra skoln, du har kontrakt me ementor(forhandler) om at du har låne rett i 2 år når du da har fullført skoln så kan du velge mellom og levere den til bake eller betale dæ ut og det koste 89 kr... :thumbup::)

9513942[/snapback]

Det er forskjellige kontrakter for hver skole, så tviler på at jeg får utestengelse :p men jeg har ikke planer om å hacke PC-en i den rette forstand, men i å lure PC-en til å starte ting som msn, steam og winamp ;)

9513978[/snapback]

aah men det er jo det minste probe du kan ha på en skole pc.... du kan for eks laste ned en versjon av msn kalt msn discovery som er 100% lovelig som du da kan bruke på skole PC-en du må bare holde inne (ctrl)knappen når du instalerer og logger inn første gangen,

2 du kan også bruke web messenger og da må du også holde inne(ctrl) når du logger inn....

3 steam kan du instalere på den andre brukeren din på PC-en (vist du da har 2 partisjoner) som jeg hadde i mitt tilfelle. samme vist du game (WOW :thumbdown: )

Så instalere du den på den andre brukern og legger den inn på den delte hardisken da når du logger inn på skole brukern så får du spille uten god kjenning for da er den instalert fra før av...

4winamp kan du også gjøre på samme måte men fins mange lettere metoder og instalere og kjøre proge på men kommer ikke på noen no....

vist skole nettet har mange web sider som er sperret for eks(youtube) blink, nettby etc så kan du gå på internett og søke etter hidemyass.com ... og søker dær i fra på nett da er ingen ting sperret

Endret av andriesa
Lenke til kommentar

Vi har laptoper på skolen og siden de har kommet har ikke jeg trengt å ta med min egen, men nå gjør jeg det igjen siden jeg har kopiert serfikatet til det trådløse nette å instalert det på min pc så nå jeg kan jeg sørfe på nette osv. Men det er begrensa da :p

I friminyta kan jeg spille online med PC-en :D

Lenke til kommentar

Fengsel for å bryte admin passord krever litt, dessuten skal admin være svindyktig hvis han kan bevise noe som helst. :D Dessuten holder jeg det for meg selv, det jeg har gjort så langt er å stille tid og dato på en data samt installere musedrivere på en annen.

Dessuten har admin lagt inn et dårlig image, det er så mye som starter med windows at jeg holdt på å henge meg. Msconfig får jeg heller ikke tilgang til.

Det handler virkelig ikke om å ødelegge hverdagen til admin, det handler bare om at jeg ikke får brukt datamaskinen til det jeg vil uten adminpassordet. Jeg er ikke idiot, jeg har ikke sagt passordet til noen. Det er tross alt passordet til 400-500 laptoper, han hadde fått litt å gjøre da gitt! I fjor hadde vi login via server, men det fungerte dårlig grunnet ustabilt nett. Så det gikk han vekk i fra i år, ergo alle pcene har bare to kontoer. En admin, og en elev uten passord.Og en ting til slutt, er det ikke litt optimistisk av admin å bare bruke et 6-chars-pass? :roll: Jeg bruker PC-en mye, sikkert mer enn admin bruker sin. Da kan vel dere som er admin forstå hva en begrenset konto gjør med en som meg? :p

Alle som kjøper en laptop selv har admin-konto, det sier seg selv.....

Endret av Frysning
Lenke til kommentar

Det å gi elevene administrative rettigheter på brukeren sin har såklart sine positive og negative sider.

Det er nok bare de skolene som ikke har kapasitet, eller kunnskap nok til å ha et såpass oppegående system til at de klarer å drifte en maskinpark som konstant trenger vedlikehold og opprensing, som ikke kan gi elevene denne luksusen.

Lenke til kommentar

På skolen vår får man 640Kr i bot hvis man gjør noe med maskinene :/

men i fjord fant vi ut passordet på en litt morsom måte, vi satte på en macro på en PC og gikk til datamannen på skolen og spurte om han bare kunne skrive inn passordet kjapt for å kunne installere iTunes.

Spillte av macroen etterpå i word og vips, brukernavn og passord kom opp på skjermen ;)

Med macbook maskinene vi bruker nå er det ikke så lett...

Lenke til kommentar

Det er nok litt forskjellig fra skole til skole, så lenge man klarer seg selv software-messig burde det ikke være noe problem. Jeg kan fint forstå at folk som må få forklart ord som boot, og update kanskje ikke har godt av å ha adminkonto. Fordi de ender med et behov for en reinstall hver måned året igjennom. :p Så har vi den lille gruppen som holder kjeft så lenge hardware fungerer, å man kan boote en cd. Thats me, jeg er ikke noe problem jeg.

:)

Endret av Frysning
Lenke til kommentar

Enig med Frysning. Syns det er greit å kunne få gjøre det man vil på PC-en jeg. Altså endre på settings osv. For når jeg ikke var admin kunne jeg ikke engang ta av sånn at når jeg lukker PC-en, så slår den seg av. DET er irriterende det. Lærer sier : Nå lukker alle pcene mens dere hører hva jeg sier. Og så går alle pcene av(untatt min nå da xD) og så må man boote opp igjen(tar forever). Forresten har jeg funnet policyene de bruker i IE, så jeg kopierte dem over til FF og nå funker FF :D :D

Lenke til kommentar
Jeg bruker linux jeg på skolen, i hovedsak fordi PC-en min er skrap.

Men ja, uten admin kan man ikke gjøre en dritt. Å det tar evigheter å fikse det, flertallet finner seg ikke i en så utrolig lite effektiv måte å organisere pcustyret på.

9528014[/snapback]

Kan du forklare hvorfor du som bruker må ha adminbruker på datamaskinen for å kunne jobbe på den? Jeg kjøper ikke helt den der, for jeg bruker aldri adminbruker når jeg bruker datamaskinen. Jeg sitter på en bruker som ikke har rettigheter til en dritt.

Lenke til kommentar

eg ble fortalt at min pc så skulle eg få alle admin rettiheter. det fikk eg, men bare på hjemmebrukern. så på skolebrukarn har eg ikke rettigheter til å instalere ting, men eg har sånn fingeravtrykk scanner som eg registrerte på hjemmebrukarn, så når eg skal instalere ting så bruker eg fingern i brukerkontrollen når eg instalerer på skolebrukern min. har vista enterprice. heilt greit system på denne skoln

Lenke til kommentar
Ja, men du kan vel logge av og inn som admin kan du ikke?

:)

9533431[/snapback]

Jeg antar at du svarer på min post, så beklager hvis det var rettet mot noen andre.

Jo, det kan jeg.

Hvilke presserende behov er det du har som gjør at du har behov for å logge på med administrativ bruker? Det er vel bare naturlig at den som drifter og vedlikeholder servere og nettverket i sin helhet har muligheter til å logge inn som admin. At hver eneste sopp på huset skal ha de samme rettighetene virker temmelig ulogisk for meg. Kan du ikke svare på hvorfor du har behov for adminbruker, det virker som at du ikke har noen gode argumenter for det, annet enn at du synes det er irriterende at du ikke kan gjøre det du vil med datamaskinen.

Lenke til kommentar

Det er vel bare et behov, når jeg er hjemme så kødder brannmuren til for meg når jeg skal laste ned. Noe jeg gjør hjemme, for der har jeg lov til å laste ned. Siden jeg betaler for nettet selv. Mindre problemer som at jeg ikke kan koble til en usb-stick eller en usb-mus uten å måtte ha adminpassordet gjorde meg veldig irritert. Jeg kunne heller ikke ta innpå bilder fra digitalkameraet. Min hobby er C++/ASM/Reversing, generellt om low-level. Da vil jeg f.eks kunne installere ollydbg, en express utgave av C++.NET osv. For meg er det litt viktig at maskinen jeg bruker kan compile kode, men det er vel bare meg. :p

Stort sett så kan det løses ved at jeg maser på admin i noen uker/måneder, men det gadd jeg bare ikke. Så lett som det var å cracke passordet, så vil det være ufornuftig å gjøre noe så dumt som å vente på en overarbeidet it-ansvarlig. I går lå jeg også inn mathematica, dette har jeg brukt i evigheter på min stasjonære og savnet det på laptopen.

Poenget er vel bare at jeg kan fikse ting selv, og da blir frustrert når jeg må vente på admin. Jeg har enkelt å greit ikke tid til det.

Alle kan fint bruke en begrenset konto, men man bør få lov til å ha adminpassordet.

Mange kjenner folk som har peiling, og hvis eier ikke engang har passordet kan ikke venner/bekjente hjelpe til.

Jeg gjør jo det jeg vil jeg, har passordet til adminkontoen. Samt jeg har linux.

Er fornøyd jeg. :D

Endret av Frysning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...