Gå til innhold

Skole pc med masse sperrer!

Anbefalte innlegg

Ei jeg kjenner lånte en pc fra skolen, og fikk installert Firefox og Winamp, men ikke CCleaner eller MS Office. Tror hun installerte de to førstnevnte selv, men er en liten mulighet for at hun fikk en admin til å gjøre det. Er det mulig med løsninger der brukerrettighetene er begrensede, men at man likevel kan installere enkelte programmer, for eksempel en nettleser? Dette ville isåfall være en veldig smidig løsning, der manges behov ville blitt tilfredsstilt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke du hvor enkelt det er a overvake nettet? Alt ma jo ga gjennom en gateway. Og... oisann.. det var visst IT-ansvarlig som er ansvarlig for den ja.

MSN Monitor feks?

9514426[/snapback]

Grunnen til at jeg spør er fordi at det finnes flere måtter å logge aktiviteten til en bruker på, som kan bli brukt til under prøver.

Det er strengt ulovlig for IT-ansvarlige å sitte og "spionere" på den måten du antyder at de gjør, uten at elevene har godtatt det.

Dessuten skal det MYE til for å få meg til å tro at en IT-ansvarlig sitter med en MSN-sniffer og spionerer på MSN-samtalene til elevene.

Skaff isåfall bevis, og få han sparket. :thumbup:

Edit: @ zonko:

Hvis maskinene er oppmeldt i domene, så er det aller meste mulig. ;)

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Man bør man kunne velge OS, Officepakke, nettleser og det man foretrekker av IM- og VoIP-klienter. I tillegg bør man kunne logge seg på hjemme og andre steder der det er internet tilgjengelig.

... men det er vel ikke så vanskelig å forstå at noen skoler ønsker å ha mer kontroll over hva som er på PC'ene? Om man har lyst til å bruke den til andre ting har man meget raske Linux Live-CD som kan bruke eksterne HD'er som lagringsplass og som også kan installeres på ekstern HD og minnebrikker og brukes "nesten" som et fullverdig OS.

Eller er det slik at PC'ene også er satt opp til å boote fra intern HD og man har ikke tilgang til BIOS?

Lenke til kommentar
Dette er en skolepc som skal brukes til skolerelatert arbeid. Hvorfor ikke la det være med det? Da er det ikke meningen at man skal installere spill, etc. på den.

9349724[/snapback]

Enig med h*n der..

De pc'ene er ikke sånt bruk, sikkert ikke så mye kapasitet på den eller til det,

sikkert derfor mest mulig er sperret da..

Lenke til kommentar

Nå får dere vokse opp her da. Er det så forbanna vanskelig å la være å knekke sperer på skolemaskiner da? Har admin satt sperre på å installere programmer så respekter det. Hjælpes det viser bare hvor dum dere egentlig er.

Hvis Admin har satt det som Policy at ALLE elevene skal bruke Internet Explorer 6.0 eller 7.0 så respekter det da for faen. Dere er da ikke så dumme at dere ikke vet hvordan man bruker Internet Explorer?

Det kan godt hende at dere ikke liker Internet Explorer, men det går greit å bruke den allikevel. Klart det er ikke den sikkreste Nettleseren man får, men så er det egentlig ikke så veldig nødvendig med det heller da. Skal jo ikke surfes på fæle sider på skolene allikevel.

Det er ingen grunn til å knekke slike passord og sånn. Dere har alt og tape for å si det sånn.

Sist jeg holdt på med felles datamaskiner på skolen var når jeg gikk på skolen. Det var Windows Server 2003 på de maskinene. Der var det endel spærrer og greier. Helt greit for min del. Men så går jeg heller ikke på den skolen mer da.

Men for å snu det litt da. Dere som klarer å komme igjennom admin spærrene (Noe som i og for seg er ganske enkelt). Hva om noen gikk inn på PC`ene deres og installerte masse dritt av Spyware, Virus osv. Hadde dere blitt fornøyd da? Nei jeg tror ikke det nei. Dere hadde blitt drit forbanna og potte sur. Hvorfor i hælvete skal dere drive å ødelegge skolen sine PC`er da?

Hvorfor kan ikke elevene ha respekt for andre eiendom slik som alle andre folk i Norge/Verden da? Er det så forbanna vanskelig liksom?

Lenke til kommentar
Nå får dere vokse opp her da. Er det så forbanna vanskelig å la være å knekke sperer på skolemaskiner da? Har admin satt sperre på å installere programmer så respekter det. Hjælpes det viser bare hvor dum dere egentlig er.

Hvis Admin har satt det som Policy at ALLE elevene skal bruke Internet Explorer 6.0 eller 7.0 så respekter det da for faen. Dere er da ikke så dumme at dere ikke vet hvordan man bruker Internet Explorer?

Det kan godt hende at dere ikke liker Internet Explorer, men det går greit å bruke den allikevel. Klart det er ikke den sikkreste Nettleseren man får, men så er det egentlig ikke så veldig nødvendig med det heller da. Skal jo ikke surfes på fæle sider på skolene allikevel.

Det er ingen grunn til å knekke slike passord og sånn. Dere har alt og tape for å si det sånn.

Sist jeg holdt på med felles datamaskiner på skolen var når jeg gikk på skolen. Det var Windows Server 2003 på de maskinene. Der var det endel spærrer og greier. Helt greit for min del. Men så går jeg heller ikke på den skolen mer da.

Men for å snu det litt da. Dere som klarer å komme igjennom admin spærrene (Noe som i og for seg er ganske enkelt). Hva om noen gikk inn på PC`ene deres og installerte masse dritt av Spyware, Virus osv. Hadde dere blitt fornøyd da? Nei jeg tror ikke det nei. Dere hadde blitt drit forbanna og potte sur. Hvorfor i hælvete skal dere drive å ødelegge skolen sine PC`er da?

Hvorfor kan ikke elevene ha respekt for andre eiendom slik som alle andre folk i Norge/Verden da? Er det så forbanna vanskelig liksom?

9516840[/snapback]

En smule hissig i dag eller :p

Jeg er helt enig at man bør rette seg etter reglene skolen har satt, og om det skulle oppstå masse problemer så blir nok admin fort lei av å drive service på PC etter PC. Bortsett fra det, blir ikke PC'ene formatert og alt blir installert på nytt når elevene slutter?

Selv om de fleste forstår Windows og OS'ets standard applikasjoner så er det irriterende å bli tvunget til å bruke det om man er vandt til noe annet, og det fører bare til en økt markedsdominans, i tillegg så er Linux-distrobusjoner og me open source programmer gratis så det er litt surt å tenke på hvor mye som kunne blitt spart.

Det forslaget om å installere et os på en ekstern HD eller på CD og bruke minnebrikke eller et annet format til lagring vil i og for seg være helt lovlig da det ikke berører harddisken vel? Er vel ikke værre enn det? ... om man får lov til å velge bootrekkefølge da...

Lenke til kommentar
*mase vrøvl*

9516840[/snapback]

I de fleste tilfellene det er snakk om i denne tråden, gjelder det elevmaskiner, som i mange tilfeller er kjøpt, eller leaset, men i hvert fall betalt for av elevene selv. Du bør også lære deg å bøye ordet "dum" sersom du vil kalle andre dumme. :wee:

Ellers vitner innlegget ditt om ignoranse, vrangvilje og svært liten innsikt når det gjelder hvor nyttig et verktøy en bærbar pc er for dagens vgs-elever. Du synes kanskje det var greit om staten tvang deg til å kjøpe og kjøre en eldgammel lada uten varmeapparat midtvinters, når du kunne få en deilig, varm Audi R8 i stedet til samme pris?

Lenke til kommentar

Bare et innlegg om overvåking/keylogging:

Vi er 6 lærlinger og 2 hovedansvarlige, og har ikke i nætheten av nok tid til å sjekke key/eller msnlogger. Av denne grunn bruker vi dem heller ikke. :cool:

På eksamen er det en annen sak - siden MSN ikke skal brukes, brukte vi i fjor MSN Logger/Wireshark, siden det *ikke var noen sjanse* for at vi ville finne noen. (elevene ble informert, og vi oppdaget ingen msnkommunikasjon)

Lenke til kommentar

Jadda, men vil man så vil man. Jeg sitter i klasserommet og har chattet via Ad-Hoc, over både bluetooth og wifi. Kryptert selvfølgelig, men ja. Hovedgruppen gir seg nok med enkle sikkerhets tiltak. :)

Jeg tipper portene er blokkert, for irc i alle fall. Netmessenger burde jo fungere, men det er vel kanskje ikke kryptert det heller. Nå skal det sies at det krever litt å se igjennom all trafikken på port 80 og se tekst som muligens er en samtale. :roll:

Endret av Frysning
Lenke til kommentar
Jadda, men vil man så vil man. Jeg sitter i klasserommet og har chattet via Ad-Hoc, over både bluetooth og wifi. Kryptert selvfølgelig, men ja. Hovedgruppen gir seg nok med enkle sikkerhets tiltak. :)

Jeg tipper portene er blokkert, for irc i alle fall. Netmessenger burde jo fungere, men det er vel kanskje ikke kryptert det heller. Nå skal det sies at det krever litt å se igjennom all trafikken på port 80 og se tekst som muligens er en samtale.  :roll:

9517896[/snapback]

Domeneadressen til webmessenger ble omdirigert.

De som kjenner til andre måter/messengere villle uansett ha klart det, og ble derfor ignorert. Siden det var en eksamen, regnet vi med at de fleste ville skrive eksamen heller enn å få chattet.

Takk til ilpostino for opprydningsarbeid.

Lenke til kommentar

Fremtiden ligger nok i overvåkningssystemet MAS (Monitoring & Audit System)

Vi har blandt noen andre skoler testet ut dette, og det har potensiale til å virkelig bli noe stort. :)

Det må legges inn en klient på hver PC som skal brukes på prøver, og ALLE handlinger blir loggført, og loggen blir dumpet på server.

Med mulighet for screenshot hvert X sekund, og du får ikke engang koblet i en USB-penn uten at det kommer i loggen.

Tilogmed om du kobler av nettet (og eventuelt kobler til et annet nett), så vil loggen bli dumpet på server med gang du kobler til riktig nett igjen, og alle handlinger du har foretatt vil bli synlige.

Dette er den ENESTE måten å forhindre juks på.

Ulempen er alt styret med å fjerne klienten manuelt på alle PC-ene etter de er ferdige med prøvene, når det blir snakk om en eksamensdag med flere hundre elever.

Det er da også viktig at klienten BARE ligger installert under prøver, ellers vil man få datatilsynet på nakken. :ph34r:

Lenke til kommentar
IT-Ansvarlige er patetiske mennesker, de har aldri tid, altfor mye å gjøre og gikk lei jobben sin samme uke de fikk fagbrev.

9514181[/snapback]

Nå får du f&%¤ meg rulle inn sneipen. Jeg har mye å gjøre nettopp for at unge forstå-seg-påere gjør alt de kan for å sabotere skolens nett.

Bare i løpet av de 3 siste ukene har jeg oppdaget, ryddet opp og forhindret 5 forsøk på ren sabotasje.

Elever kommer stadig innom med ladeenheter som er brukket inne i maskinens lade plugg, CD/DVD-stasjoner som er brukket av, skjermer som er knust, bærbare som mangler 4-5 taster på tastaturet, diverse veske som er sølt i maskinen, disketter som sitter fast i diskettstasjoner, kabler som er klipt over, avisolert, strukket til det ugjenkjennelige osv. Jeg kunne fortsatt i det uendelige med slike problemer som elevene har, som jeg må rydde opp i. Problemene er skapt av dem selv og ofte gjort med hensikt i ett forsøk på å legge skylden på at datautstyret er for dårlig eller at jeg ikke har tid til å hjelpe dem.

Folk klarer ikke å huske passordet sitt, folk klarer ikke å huske brukernavnet sitt. Brukernavnet er jo ganske enkelt da, sammensatt av deler av for- og etternavn pluss fødselsdatoen. Det er utrolig hvor mange som ikke vet når de er født skal jeg si deg.

Hadde alle oppført seg skikkelig så hadde jeg hatt bedre tid til å gjøre forbedringer i nettverket, slik at alt hadde vært mer stabilt og fungert bedre for alle, men på grunn av idiotisk oppførsel fra drittunger så har jeg altså ikke tid til det.

Lenke til kommentar

Opera og firefox er vel ikke lovlig for bedrifter uansett, så skolen trenger lisenser til det om det skal brukes på dataene. Så det er nok ingen unnskyldning for å få admintilgang. Det er uansett lett å komme seg gjennom, men det snakker vi jo ikke om her :)

<snip>
Veldig enig med deg. Er en grunn til at jeg ikke valgte skole som lærlingplass Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...