Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Route fra en IP-addresse til en annen.

Anbefalte innlegg

NAT under XP gjøres ved å dele ut tilkoblingen til 10.169.-nettet til 10.100.-nettet.

Kalles Internet Connection Sharing. Aldri brukt XP til dette da Linux og BSD er mye bedre på dette (og mye annet).

9362520[/snapback]

Aha ja jeg har satt opp ICS før fra nettverkstilkoblinger fra kontrollpanel, men noen som vet hvordan man kan gjøre dette via netsh kommandolinjeverktøyet slik at man kan kjøre det som scriptfil? For ellers så må man jo uansett gå rundt til alle klient-pc'ene og konfigurere ICS manuelt og da er det jo like så greit å sette opp klienten på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du gjør ting litt tungvindt. Ingen klienter må endres på. Du trenger å få få det slik at 10.100 addressen klientene leter etter dukker opp. Du kan NATe for å oppnå dette. En maskin settes inn med 10.100 adressen som klientene leter etter og setter opp NAT regler på denne mot 10.169 adressen. Da vil ting fungere.

Lenke til kommentar
Tror du gjør ting litt tungvindt. Ingen klienter må endres på. Du trenger å få få det slik at 10.100 addressen klientene leter etter dukker opp. Du kan NATe for å oppnå dette. En maskin settes inn med 10.100 adressen som klientene leter etter og setter opp NAT regler på denne mot 10.169 adressen. Da vil ting fungere.

9362587[/snapback]

Altså at jeg gjør det slik som på den skissen min?

Lenke til kommentar

9362587[/snapback]

Altså at jeg gjør det slik som på den skissen min?

9362612[/snapback]

Ja, men om XP støtter å NAT'e slik vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Dumt spørsmål, men du har tegnet inn en router i skissen din. Type?

9362527[/snapback]

Vil helst prøve å unngå å konfigurere routeren til forwarde pakkene siden nettet er litt mere komplisert satt sammen enn hva den skissen viser. Men er vel en Cisco 3590 siden du spør :ermm:

9362578[/snapback]

Burde være enkelt å sette opp NAT på cisco routeren da. Sjekk IOS dokumentasjonen, skal ikke være allverden.

Lenke til kommentar
Dumt spørsmål, men du har tegnet inn en router i skissen din. Type?

9362527[/snapback]

Vil helst prøve å unngå å konfigurere routeren til forwarde pakkene siden nettet er litt mere komplisert satt sammen enn hva den skissen viser. Men er vel en Cisco 3590 siden du spør :ermm:

9362578[/snapback]

Burde være enkelt å sette opp NAT på cisco routeren da. Sjekk IOS dokumentasjonen, skal ikke være allverden.

9362658[/snapback]

Vel...kort og greit kan jeg vel si at det er et ANNET firma som drifter routeren slik at bare de har passord og adgang til den...mens vi drifter resten av nettverket, og skal man ha noen endringer der tar det mange måneder før de svarer :ermm:

Lenke til kommentar

Hadde ikke det enkleste vært å få oppdatert klientene til at serveren faktisk har fått ny addresse? Du bør jo bare kunne finne ut hvor denne innstillingen befinner deg og patche den med et deployed script.

Og når du først er i farten, gitt at klientene ikke krever IP'er direkte: Lag en oppføring i DNS for denne serveren, blir det mye lettere neste gang du skal bytte addresse.

Lenke til kommentar
Hadde ikke det enkleste vært å få oppdatert klientene til at serveren faktisk har fått ny addresse? Du bør jo bare kunne finne ut hvor denne innstillingen befinner deg og patche den med et deployed script.

Og når du først er i farten, gitt at klientene ikke krever IP'er direkte: Lag en oppføring i DNS for denne serveren, blir det mye lettere neste gang du skal bytte addresse.

9362718[/snapback]

Joda det aller enkleste hadde vært at når de logga på Filserveren (10.169.0.2) så hadde jeg bare endra login-scriptet slik at de kjørte de nødvendige oppdateringene til dette klientprogrammet. Men dette klientprogrammet (som brukes til å oppdatere antivirusen) er faktisk så tungvint at for å rekonfigurere det må man reinstallere hele programmet :ermm:

Men selvsagt burde jo klienten vært konfigurert slik at han lette etter hostnamet til serveren, men var dog ikke jeg som konfigurerte denne løsningen i utgangspunktet :whistle:

Ihvertfall sitter jeg nå hjemme og fikler litt...har to lokal tilkoblinger her som jeg har laget en bro imellom men fant liksom ikke noen innstillinger for NAT eller ICS noensteds :hmm:

Edit: Eller vent...tror jeg fant noe her...må teste litt først :)

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Nei men søren også da...har to nettverkstilkoblinger her men hvordan får jeg dem til å NAT'e mellom hverandre? Har sett litt på netsh sitt NAT-verktøy, men er litt kryptisk for min del og finner liksom ikke noen fine guider på internett heller for hvordan man bruker ICS på lokal-tilkoblinger :hmm:

Vel har fikla litt videre å funnet ut hvordan jeg aktiverer nat i winxp...men nå vil han at jeg ordner noen instillinger i snapin modulen Behandling av ruting og ekstern pålogging...har startet mmc men finner ingen snapin modul som heter dette...hvor i alle dager har denne tatt veien?

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...