Jaguaren Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 En venninne av meg har kastet ut samboeren, som hun har et barn med. De bodde sammen i ca 3 år. I løpet av denne perioden kjøpte hun inn diverse ting på sitt Visa kort. Har alle bilag/kvitteringer. Når samboeren flyttet ut tok han med seg flatskjerm, bærbar pc, pluss mye annet som hun har kjøpt på dette Visa kortet. Hun var på ferie da dette skjedde. Ved henvendelse til Politiet sier de at saken vil bli henlagt grunnet at dette er privatrettslig/samboerbrudd. Denne pc en, en Acer Ferrari ble kjøpt på Elkjøp med en idiotgaranti, altså en garanti som dekker alt fra tyveri til selvpåført skade. Det jeg lurer på da, visst en politianmeldelse ikke fører fram, er at hun bruker denne forsikringen. Hun får en kopi av anmeldelsen, leverer den til forsikringsselskapet som har forsikret denne Aceren, sier som sant er at den stjålet, så får de ta affære. Eller? Er det noen som har noen synspunkter på dette? Lenke til kommentar
mintman Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Vel, politiet har jo allerede sagt at det ikke blir regnet som tyveri, da det er privatrettslig/samboerbrudd. Tror ikke dette dekkes av forsikringen, men kan hun ikke ta kontakt med forsikringsselskapet? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hva med å gå til namsmannen og be om å få en forføyning på at det skal leveres tilbake? Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hvis ho kan dokumentere at varene er hennes og ikke mannen mener jeg at det er tyveri. Etter samboerbrudd så er det meningen at man tar med SINE EGNE ting til seg selv, ikke andres. Hvis det er ho som har kjøpt tingene og ikke han så er det jo hennes. Skaff en advokat som kan sue his ass. Lenke til kommentar
BumperSticker Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Går det ikke ann å anmelde samboeren til politiet? herregud, da er det ille. Send noen torpedoer eller lignende. Jeg hadde tatt skikkelig hevn på den ene eller andre måten Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Går det ikke ann å anmelde samboeren til politiet? 9351748[/snapback] Såklart det går an. Selv om de sier anmeldelsen blir henlagt, så må man kjøre en anmeldelse for å eventuelt kunne få igjen på forsikringen. Lenke til kommentar
Jaguaren Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Ja, er ikke lett dette visstnok. Jeg har snakket med en kompis som er kommuneadvokat, han skal se på saken, men uten at han kunne være 100% sikker nå, mente han at dette kunne være underslag. Dette siden exsamboer har hatt tilgang til tingene tidligere. Dette med namsmann skulle han og sjekke opp, selv om han var mer tvilende til det tror jeg. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Bare kjør på. Jeg mener denne saken kan vinnes. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Elkjøp's Happy Care gjelder kun tyveri ved innbrudd. Om dette var et innbrudd er ikke så lett å si. Utrolig patetisk av eks-samboeren er det nå uansett. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 (endret) Send en skriftlig anmeldelse, dokumentér eiendomsforholdet. La i hvert fall politiet gjøre jobben. Vil ikke exen hennes levere tilbake tingene når hun truer med anmeldelse? For å få tingene tilbake, kan hun ta ut forliksklage. I forliksrådet må hun sannsynliggjøre at hun er rette eier. Med litt flaks får hun dom på at han har plikt til å tilbakelevere. En slik dom er tvangsgrunnlag - hun kan da få namsmannen til å hente tingene sine. Forliksklagen kan hun skrive selv. Krev dom på at han har plikt til å tilbakelevere tingene - som hun selvsagt må spesifisere. Klagen skal sendes til forliksrådet i hjemstedskommunen til exen. Ved tvil om utformingen - spør forliksrådet. Gebyret er ikke så høyt, men hun kan bli ansvarlig for hans saksomkostninger dersom hun skulle tape. Tvangsfullbyrdelse hos namsmannen koster heller ikke all verden - og hun kan normalt kreve dette dekket av exen sin. Hun kan jo nevne både anmeldelse og forliksklage for ham før hun går til verket. Gjør ham gjerne oppmerksom på at særlig sistnevnte løsning kan koste ham noen kroner. (Edit: Shit, det var ikke DIN ex, men en venninnes. Endret. (mulig noen er oversett)) Endret 27. august 2007 av Nagel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå