Devil123 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Jeg har hørt at det skal bli 23 år for å ta billappen for gutter og 18 for jenter etter 1.1 08 noen som vet om det er sant? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Kan ikke tenke meg til. Det ville blitt så mye oppstyr i media om det var tilfelle, at alle ville diskutert og kranglet Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Det har vært nyheter om at aldersgrensen skulle økes til 23 år(for begge kjønn, selvsagt), men dette var bare folk som mente dette, og jeg kan trygt si at aldersgrensen ikke kommer til å økes 1.1.08. "Seniorforsker i trafikksikkerhet ved SINTEF, Dagfinn Moe, mener grensa for å få førerkort bør heves til minst 23 år for å begrense antall bilulykker." Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hadde vel blitt ufattelig ekstremt oppstyr om man skulle kjønnsdele aldersgrensen. Det ville vært helt ufattelig. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Jau, hadde vært artig om gutter som faktisk ikke rånet rundt ble straffet til å vente 5 år til. Det hadde vært en god måte å hindre slike ulykker, man får lappen når man går på videregående, og i russetiden(selv om man leier sjåfør), så jeg kan godt forstå at det hadde vært en bra måte å hindre slike ulykker. Når man er kommet forbi videregående og et par år over, så er ikke råning like stilig, da du har mer å tenke på. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 .. nå ser ikke jeg helt hva råning har med ulykker å gjøre. Jeg kan ikke se at det blir ulykker av at noen kjører rundt og rundt i en by. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Råning blir feil det ja, første jeg tenkte på Hvorfor skjer ulykkene egentlig? At de er uerfaren? En på 18 er like uerfaren som en på 23 i trafikken, hvis de har akkurat fått lappen. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Tja, hva kan man si. Er man 23 så er man mer moden, men igjen så deles ungdommer litt. Mellom allmenn og yrkesfaglig, det er da yrkesfaglig i hovedsak som pent burde vente noen år ekstra med lappen. Ser jo det bare her i Bergen, ungdommer treffes for å sitte i hver sin bil på en parkeringsplass. Gamle biler er det også, lite kollisjonssikre, dårlig dekk osv. Og dette skal de kjøre gris med, akk ja. Hvor var det snuten hadde samlet sammen en bunch og dratt dem med til teknisk kontroll? Fy faen så genialt gjort. Råning henger egentlig litt sammen med ulykker, det er 18-åringer som vil vise løstøsene i vennegjengen hvem som har størt tissefant. Allmenndelen er bedre, intellektuelle, smarte, pene jenter med mål og mening i livet mer enn å skaffe penger til drikke førstkommende helg. Skal si man kan nesten dele samfunnet i to på denne måten, det finnes en klasseforskjell her. Altfor mye off-topic, drep meg. Nei, 23 er ikke så gale. I jobbsammenheng er jo det litt kjipt da, men uansett så er det vel rundt den alderen man må være for å få jobb som yrkesjåfør uansett. Flertallet er også studenter så bilbehovet er lite, jeg ser ingen grunn for at man ikke burde heve grensen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hvorfor skjer ulykkene egentlig? At de er uerfaren? En på 18 er like uerfaren som en på 23 i trafikken, hvis de har akkurat fått lappen. 9349011[/snapback] Er nok ikke erfaring men en kombinasjon om hvor flink man er å kjøre og hvor flink man tror man er. Vet ihvertfall at når jeg var 18 så var jeg ikke voksen, selv om jeg aldri har vært og aldri kommer til å bli en råkjører så har jeg lagt merke til hvor stor forskjell det er i holdninger og verdier til en 18 og en 23-åring. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Tja, hva kan man si. Er man 23 så er man mer moden, men igjen så deles ungdommer litt. Mellom allmenn og yrkesfaglig, det er da yrkesfaglig i hovedsak som pent burde vente noen år ekstra med lappen. Ser jo det bare her i Bergen, ungdommer treffes for å sitte i hver sin bil på en parkeringsplass. Gamle biler er det også, lite kollisjonssikre, dårlig dekk osv. Og dette skal de kjøre gris med, akk ja. Hvor var det snuten hadde samlet sammen en bunch og dratt dem med til teknisk kontroll? Fy faen så genialt gjort. Råning henger egentlig litt sammen med ulykker, det er 18-åringer som vil vise løstøsene i vennegjengen hvem som har størt tissefant. Allmenndelen er bedre, intellektuelle, smarte, pene jenter med mål og mening i livet mer enn å skaffe penger til drikke førstkommende helg. Skal si man kan nesten dele samfunnet i to på denne måten, det finnes en klasseforskjell her. Altfor mye off-topic, drep meg. Nei, 23 er ikke så gale. I jobbsammenheng er jo det litt kjipt da, men uansett så er det vel rundt den alderen man må være for å få jobb som yrkesjåfør uansett. Flertallet er også studenter så bilbehovet er lite, jeg ser ingen grunn for at man ikke burde heve grensen. 9349045[/snapback] klasse forskjellen du snakker om her ligger stort sett i at de som går yrkesfaglig begynner å jobbe og dermed begynner å tjene penger fortere en mange på allmenfaglig og kanskje drenger bil i forbindelse med jobb. når de så har tatt lappen så blir det naturlig for dem å kjøpe bil. mange av dem bor hjemme og dermed har kanskje ikke så mye utgifter og bestemmer seg for å bruke dem på bil. og for å være helt ærlig, skal man heve aldergrensen på lappen bør man vel heller snakke om ansvarsnivå. har møtt folk av begge kjønn (både allmen og yrkesfaglig) som var godt over 25 år men var ikke rolig i trafikken av den grunn. en av de få gangene jeg har blitt skikkelig redd og endt opp med å ringe etter taxi istedet for å sitte på videre var med ei jente som studerte på HIA(nå UIA)som var 25 år og hadde lånt bilen til mora. lå konstant 20-30 over fartsgrensen og totalignorerte alle vikepliktskilt. hun mente det var kjempegøy å kjøre sånn. kunne (hvis det var riktig lagt frem) støttet et forslag som kanskje sa 20 års aldergrense alt over det mener jeg blir tull. det største problemet man får med å øke fartsgrensen er at mange av lærlingene, og hvis man øker det høyt nok vanlige yrkesarbeidere vil få problemer med å komme seg på jobb og rundt på jobber. dette grunnet de ofte er avhengig av endel verktøy. mer en det som er mulig på sykkel og absolutt ikke praktisk eller bra for helsa å dra med seg på buss. *det mener jeg * *edit* åsette opp fartsgrensen for kun et kjønn kommer nok aldri til å skje, blir kjønnsdiskrimminering det. iallefall sånn jeg kan forstå det. Endret 24. august 2007 av stich_it Lenke til kommentar
Jens viking Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 mange av de eldre er jo ikke så flinke til å kjøre bil heller da.. mange 18 åringer som er bedre til å kjøre enn dem og jeg ser ikke problemet med at man skal få kjøre bil når man er 18.. Lenke til kommentar
lain Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Er jo ikke alderen det er noe galt med, er opplæringen, vet om de som har tatt lappen på en uke, og gjerne ikke kjørt all verden i forkant. Det har i dag blitt en menneskerett å ha førerkort, enkelte trafikkskoler mer eller mindre garanterer at de skal klare å få deg igjennom førerprøven. Skal de forandre på noe, er det strengere krav for å få lappen, lengre opplæring, og mer kjøreerfaring (som må dokumenteres) i forkant av oppkjøring enn i dag. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Er jo ikke alderen det er noe galt med, er opplæringen, vet om de som har tatt lappen på en uke, og gjerne ikke kjørt all verden i forkant.Det har i dag blitt en menneskerett å ha førerkort, enkelte trafikkskoler mer eller mindre garanterer at de skal klare å få deg igjennom førerprøven. Skal de forandre på noe, er det strengere krav for å få lappen, lengre opplæring, og mer kjøreerfaring (som må dokumenteres) i forkant av oppkjøring enn i dag. 9349189[/snapback] er det med den nye eller gamle kjøreopplæringen de tok den på en uke? det må bli mye penger som forsvinner på en uke men ja istedet for å uke aldersgrensen så bør man kanskje gå inn for mer holdningskapende arbeid i opplæringen Lenke til kommentar
V-by Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Før de setter opp aldersgrensa på førerkort, eller før de i det hele tatt skal tenke på det, så kan de stikke fingern ut av rævva, og ordne et ordentlig kollektivtrafikk tilbud i hele landet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 mange av de eldre er jo ikke så flinke til å kjøre bil heller da.. mange 18 åringer som er bedre til å kjøre enn dem og jeg ser ikke problemet med at man skal få kjøre bil når man er 18.. 9349166[/snapback] Ingen som klager på det tekniske med 18-åringene men holdningene.... Sier ikke at alle 18-åringer har dårlige holdninger til trafikken men nå er det slik at de er mest representert i alvorlige ulykker og som du sier er de ikke noe dårligere til å kjøre. Da er det en annen grunn! Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Før de setter opp aldersgrensa på førerkort, eller før de i det hele tatt skal tenke på det, så kan de stikke fingern ut av rævva, og ordne et ordentlig kollektivtrafikk tilbud i hele landet. 9349234[/snapback] Lenke til kommentar
V-by Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) mange av de eldre er jo ikke så flinke til å kjøre bil heller da.. mange 18 åringer som er bedre til å kjøre enn dem og jeg ser ikke problemet med at man skal få kjøre bil når man er 18.. 9349166[/snapback] Ingen som klager på det tekniske med 18-åringene men holdningene.... Sier ikke at alle 18-åringer har dårlige holdninger til trafikken men nå er det slik at de er mest representert i alvorlige ulykker og som du sier er de ikke noe dårligere til å kjøre. Da er det en annen grunn! 9349253[/snapback] Tror nok en som er 30 år, og nettop har tatt lappen har like stor sjangse som en som er 18 år, og nettop tatt lappen til å kjøre ut eller kræsje. Endret 24. august 2007 av V-by Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Tror nok en som er 30 år, og nettop har tatt lappen har like stor sjangse som en som er 18 år, og nettop tatt lappen til å kjøre ut eller kræsje. 9349266[/snapback] Kanskje større... Det er da allmenn kjent at det er lettere å lære noe i ung alder, enn når man er eldre. Kan ikke lære en gammal bikkje nye triks Endret 24. august 2007 av RCP-88 Lenke til kommentar
radiated Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Forskerens begrunnelse for en 23-års grense er nyere forskning som viser at hjernen ikke er ferdig utviklet før man nærmer seg 25 år, og det fører til at særlig dømmekraften hos mange er mangelfull eller fraværende. Med dagens system er det helt umulig å luke ut de som grisekjører, fordi de aller fleste klarer å kjøre pent og late som de tenker ansvarlig i trafikken når de har en kjørelærer/sensor i høyresetet. Men det å innføre en 23-årsgrense ville være en form for kollektiv avstraffelse ovenfor de som faktisk følger trafikkreglene og kjører ansvarlig. En bedre løning enn høyere aldersgrense hadde kanskje vært kjøreskiver, slike som førere av tyngre kjøretøy må bruke i dag, eller en massiv økning i kontroller og innføring av flyttbare fotobokser (noe som prøves ut i Sverige), en fotoboks har ingen funksjon lenger når alle vet hvor den står. Lenke til kommentar
GaiusJuliusCaesarOctavianus Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Det som er blitt diskutert er vel at 18 åringer som nettop har fått lappen ikke skal få kjøre i helgene. Dette gjelder vel spesielt byene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå