Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

blir det andre regler på å ta førerkort på bil?


Devil123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har vært nyheter om at aldersgrensen skulle økes til 23 år(for begge kjønn, selvsagt), men dette var bare folk som mente dette, og jeg kan trygt si at aldersgrensen ikke kommer til å økes 1.1.08.

 

"Seniorforsker i trafikksikkerhet ved SINTEF, Dagfinn Moe, mener grensa for å få førerkort bør heves til minst 23 år for å begrense antall bilulykker."

Lenke til kommentar

Jau, hadde vært artig om gutter som faktisk ikke rånet rundt ble straffet til å vente 5 år til.

 

Det hadde vært en god måte å hindre slike ulykker, man får lappen når man går på videregående, og i russetiden(selv om man leier sjåfør), så jeg kan godt forstå at det hadde vært en bra måte å hindre slike ulykker.

 

Når man er kommet forbi videregående og et par år over, så er ikke råning like stilig, da du har mer å tenke på.

Lenke til kommentar

Tja, hva kan man si.

Er man 23 så er man mer moden, men igjen så deles ungdommer litt.

Mellom allmenn og yrkesfaglig, det er da yrkesfaglig i hovedsak som pent burde vente noen år ekstra med lappen.

Ser jo det bare her i Bergen, ungdommer treffes for å sitte i hver sin bil på en parkeringsplass. :roll:

Gamle biler er det også, lite kollisjonssikre, dårlig dekk osv.

Og dette skal de kjøre gris med, akk ja.

 

Hvor var det snuten hadde samlet sammen en bunch og dratt dem med til teknisk kontroll? Fy faen så genialt gjort. :D

 

Råning henger egentlig litt sammen med ulykker, det er 18-åringer som vil vise løstøsene i vennegjengen hvem som har størt tissefant.

Allmenndelen er bedre, intellektuelle, smarte, pene jenter med mål og mening i livet mer enn å skaffe penger til drikke førstkommende helg.

 

Skal si man kan nesten dele samfunnet i to på denne måten, det finnes en klasseforskjell her. :D

 

Altfor mye off-topic, drep meg.

Nei, 23 er ikke så gale.

I jobbsammenheng er jo det litt kjipt da, men uansett så er det vel rundt den alderen man må være for å få jobb som yrkesjåfør uansett.

Flertallet er også studenter så bilbehovet er lite, jeg ser ingen grunn for at man ikke burde heve grensen. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor skjer ulykkene egentlig? At de er uerfaren? En på 18 er like uerfaren som en på 23 i trafikken, hvis de har akkurat fått lappen.

9349011[/snapback]

 

Er nok ikke erfaring men en kombinasjon om hvor flink man er å kjøre og hvor flink man tror man er.

 

Vet ihvertfall at når jeg var 18 så var jeg ikke voksen, selv om jeg aldri har vært og aldri kommer til å bli en råkjører så har jeg lagt merke til hvor stor forskjell det er i holdninger og verdier til en 18 og en 23-åring.

Lenke til kommentar
Tja, hva kan man si.

Er man 23 så er man mer moden, men igjen så deles ungdommer litt.

Mellom allmenn og yrkesfaglig, det er da yrkesfaglig i hovedsak som pent burde vente noen år ekstra med lappen.

Ser jo det bare her i Bergen, ungdommer treffes for å sitte i hver sin bil på en parkeringsplass.  :roll:

Gamle biler er det også, lite kollisjonssikre, dårlig dekk osv.

Og dette skal de kjøre gris med, akk ja.

 

Hvor var det snuten hadde samlet sammen en bunch og dratt dem med til teknisk kontroll? Fy faen så genialt gjort. :D

 

Råning henger egentlig litt sammen med ulykker, det er 18-åringer som vil vise løstøsene i vennegjengen hvem som har størt tissefant.

Allmenndelen er bedre, intellektuelle, smarte, pene jenter med mål og mening i livet mer enn å skaffe penger til drikke førstkommende helg.

 

Skal si man kan nesten dele samfunnet i to på denne måten, det finnes en klasseforskjell her. :D

 

Altfor mye off-topic, drep meg.

Nei, 23 er ikke så gale.

I jobbsammenheng er jo det litt kjipt da, men uansett så er det vel rundt den alderen man må være for å få jobb som yrkesjåfør uansett.

Flertallet er også studenter så bilbehovet er lite, jeg ser ingen grunn for at man ikke burde heve grensen. :)

9349045[/snapback]

klasse forskjellen du snakker om her ligger stort sett i at de som går yrkesfaglig begynner å jobbe og dermed begynner å tjene penger fortere en mange på allmenfaglig og kanskje drenger bil i forbindelse med jobb. når de så har tatt lappen så blir det naturlig for dem å kjøpe bil. mange av dem bor hjemme og dermed har kanskje ikke så mye utgifter og bestemmer seg for å bruke dem på bil.

 

og for å være helt ærlig, skal man heve aldergrensen på lappen bør man vel heller snakke om ansvarsnivå. har møtt folk av begge kjønn (både allmen og yrkesfaglig) som var godt over 25 år men var ikke rolig i trafikken av den grunn.

 

en av de få gangene jeg har blitt skikkelig redd og endt opp med å ringe etter taxi istedet for å sitte på videre var med ei jente som studerte på HIA(nå UIA)som var 25 år og hadde lånt bilen til mora. lå konstant 20-30 over fartsgrensen og totalignorerte alle vikepliktskilt. hun mente det var kjempegøy å kjøre sånn.

 

kunne (hvis det var riktig lagt frem) støttet et forslag som kanskje sa 20 års aldergrense alt over det mener jeg blir tull. det største problemet man får med å øke fartsgrensen er at mange av lærlingene, og hvis man øker det høyt nok vanlige yrkesarbeidere vil få problemer med å komme seg på jobb og rundt på jobber. dette grunnet de ofte er avhengig av endel verktøy. mer en det som er mulig på sykkel og absolutt ikke praktisk eller bra for helsa å dra med seg på buss.

 

*det mener jeg *

 

 

*edit* åsette opp fartsgrensen for kun et kjønn kommer nok aldri til å skje, blir kjønnsdiskrimminering det. iallefall sånn jeg kan forstå det.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Er jo ikke alderen det er noe galt med, er opplæringen, vet om de som har tatt lappen på en uke, og gjerne ikke kjørt all verden i forkant.

Det har i dag blitt en menneskerett å ha førerkort, enkelte trafikkskoler mer eller mindre garanterer at de skal klare å få deg igjennom førerprøven.

Skal de forandre på noe, er det strengere krav for å få lappen, lengre opplæring, og mer kjøreerfaring (som må dokumenteres) i forkant av oppkjøring enn i dag.

Lenke til kommentar
Er jo ikke alderen det er noe galt med, er opplæringen, vet om de som har tatt lappen på en uke, og gjerne ikke kjørt all verden i forkant.

Det har i dag blitt en menneskerett å ha førerkort, enkelte trafikkskoler mer eller mindre garanterer at de skal klare å få deg igjennom førerprøven.

Skal de forandre på noe, er det strengere krav for å få lappen, lengre opplæring, og mer kjøreerfaring (som må dokumenteres) i forkant av oppkjøring enn i dag.

9349189[/snapback]

er det med den nye eller gamle kjøreopplæringen de tok den på en uke? det må bli mye penger som forsvinner på en uke :cry:

 

men ja istedet for å uke aldersgrensen så bør man kanskje gå inn for mer holdningskapende arbeid i opplæringen

Lenke til kommentar
mange av de eldre er jo ikke så flinke til å kjøre bil heller da.. mange 18 åringer som er bedre til å kjøre enn dem og jeg ser ikke problemet med at man skal få kjøre bil når man er 18..

9349166[/snapback]

 

Ingen som klager på det tekniske med 18-åringene men holdningene....

 

Sier ikke at alle 18-åringer har dårlige holdninger til trafikken men nå er det slik at de er mest representert i alvorlige ulykker og som du sier er de ikke noe dårligere til å kjøre. Da er det en annen grunn!

Lenke til kommentar
mange av de eldre er jo ikke så flinke til å kjøre bil heller da.. mange 18 åringer som er bedre til å kjøre enn dem og jeg ser ikke problemet med at man skal få kjøre bil når man er 18..

9349166[/snapback]

 

Ingen som klager på det tekniske med 18-åringene men holdningene....

 

Sier ikke at alle 18-åringer har dårlige holdninger til trafikken men nå er det slik at de er mest representert i alvorlige ulykker og som du sier er de ikke noe dårligere til å kjøre. Da er det en annen grunn!

9349253[/snapback]

Tror nok en som er 30 år, og nettop har tatt lappen har like stor sjangse som en som er 18 år, og nettop tatt lappen til å kjøre ut eller kræsje.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Tror nok en som er 30 år, og nettop har tatt lappen har like stor sjangse som en som er 18 år, og nettop tatt lappen til å kjøre ut eller kræsje.

9349266[/snapback]

 

Kanskje større...

 

Det er da allmenn kjent at det er lettere å lære noe i ung alder, enn når man er eldre. Kan ikke lære en gammal bikkje nye triks :)

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Forskerens begrunnelse for en 23-års grense er nyere forskning som viser at hjernen ikke er ferdig utviklet før man nærmer seg 25 år, og det fører til at særlig dømmekraften hos mange er mangelfull eller fraværende. Med dagens system er det helt umulig å luke ut de som grisekjører, fordi de aller fleste klarer å kjøre pent og late som de tenker ansvarlig i trafikken når de har en kjørelærer/sensor i høyresetet. Men det å innføre en 23-årsgrense ville være en form for kollektiv avstraffelse ovenfor de som faktisk følger trafikkreglene og kjører ansvarlig.

 

En bedre løning enn høyere aldersgrense hadde kanskje vært kjøreskiver, slike som førere av tyngre kjøretøy må bruke i dag, eller en massiv økning i kontroller og innføring av flyttbare fotobokser (noe som prøves ut i Sverige), en fotoboks har ingen funksjon lenger når alle vet hvor den står.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...