Gå til innhold

Xbox 360 Elite i hus. Bilder og inntrykk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk en 15meter hdmi-kabel som jeg har gjemt unna i stua mi. Men lengden på hdmi-kabler har jo ingenting å si i motsetning til komponent.

9356046[/snapback]

 

Kall meg gjerne ignorant, arrogant og uvitende -men min påstand er at lengden på kabler har en viss påvirkning i forhold til sluttresultat. 15 meter uskjøtt HDMI kan selvfølgelig ikke sammelignes med 15 meter skjøtt komponent.....uansett hvor kabelen er gjemt.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk en 15meter hdmi-kabel som jeg har gjemt unna i stua mi. Men lengden på hdmi-kabler har jo ingenting å si i motsetning til komponent.

9356046[/snapback]

 

Kall meg gjerne ignorant, arrogant og uvitende -men min påstand er at lengden på kabler har en viss påvirkning i forhold til sluttresultat. 15 meter uskjøtt HDMI kan selvfølgelig ikke sammelignes med 15 meter skjøtt komponent.....uansett hvor kabelen er gjemt.

9356184[/snapback]

Du er ignorant og uvitende :!:

 

Sånn da det var ute av veien så kan jeg si det kjappt og enkelt. Får man signalet frem med hdmi så er det ingen forskjell på lengde eller kvalitet eller pris på kabelen. Dette er kosen med å sende informasjon digitalt. Bildet på en 15meter hdmi-kabel er 100% likt det på en 1meter kabel så lenge begge kabelene klarer levere signalet uten tap. Og jeg kan garrantere deg at min 15meters hdmi-kabel leverer.. Den er faktisk sertifisert for det :w00t:

 

Edit:

Legger til min favoritt-quote om hdmi her:

Digital cables are either compliant or they are not; they either work or they don't. Unlike analog, there is no such thing as an HDMI cable that makes the digital audio or video data come out better than another. If the 1s and 0s make it to the other end, the cable has done its job, period.QUOTE(Steve Venuti @ Director of Marketing for HDMI Licensing LLC)
Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar
(ps: skulle man ikke få med dette overførings kitet av MS i Elite pakka? Jeg fikk ikke..

 

Nei, den følger kun med i 120GB HDD pakken. :mad:

Dette er egentlig den eneste grunnen til at jeg ikke har bytta til Elite'n enda. Vil veldig gjerne overføre alt fra den gamle disken min. Vet man kan laste ned ting på nytt osv, men herregud for noe pes. Spesielt maps og sånne ting. Gidder heller ikke kjøpe noe minnebrikke bare pga dette. :roll:

 

Det er mulig å bestille denne kabelen fra MS da (gratis):

 

Link

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk en 15meter hdmi-kabel som jeg har gjemt unna i stua mi. Men lengden på hdmi-kabler har jo ingenting å si i motsetning til komponent.

9356046[/snapback]

 

Kall meg gjerne ignorant, arrogant og uvitende -men min påstand er at lengden på kabler har en viss påvirkning i forhold til sluttresultat. 15 meter uskjøtt HDMI kan selvfølgelig ikke sammelignes med 15 meter skjøtt komponent.....uansett hvor kabelen er gjemt.

9356184[/snapback]

Du er ignorant og uvitende :!:

 

Sånn da det var ute av veien så kan jeg si det kjappt og enkelt. Får man signalet frem med hdmi så er det ingen forskjell på lengde eller kvalitet eller pris på kabelen. Dette er kosen med å sende informasjon digitalt. Bildet på en 15meter hdmi-kabel er 100% likt det på en 1meter kabel så lenge begge kabelene klarer levere signalet uten tap. Og jeg kan garrantere deg at min 15meters hdmi-kabel leverer.. Den er faktisk sertifisert for det :w00t:

9356216[/snapback]

 

Så det er av eller på? Er du helt sikker?

Lenke til kommentar
Så det er av eller på? Er du helt sikker?

9356241[/snapback]

100% sikker. Se på quoten som jeg la til i forrige posten min. Der kommer sannheten fra de som tross alt har utformet hdmi-standarden. Hvis ikke du stoler på de som har laget HDMI så gjerne det. Men dette er "barnelærdom" i digital signalbehandling. Dessverre er det mange hifi-selgere som forfekter vranglære her for å selge kabler...

Lenke til kommentar
Sånn da det var ute av veien så kan jeg si det kjappt og enkelt. Får man signalet frem med hdmi så er det ingen forskjell på lengde eller kvalitet eller pris på kabelen. Dette er kosen med å sende informasjon digitalt. Bildet på en 15meter hdmi-kabel er 100% likt det på en 1meter kabel så lenge begge kabelene klarer levere signalet uten tap. Og jeg kan garrantere deg at min 15meters hdmi-kabel leverer.. Den er faktisk sertifisert for det :w00t:

 

 

Gizmodo har en veldig fin test (sjekk del 2 også) av HDMI kabler. Det er faktisk endel forskjell på kabler.

Jeg bruker f.eks. en 10meter Clas Ohlson kabel til 720p prosjektoren min, og dette funker utmerket, men hvis jeg plutselig bytta til en 1080p prosjektor, så vet jeg ikke om den hadde vært bra nok.

Lenke til kommentar
Så det er av eller på? Er du helt sikker?

9356241[/snapback]

100% sikker. Se på quoten som jeg la til i forrige posten min. Der kommer sannheten fra de som tross alt har utformet hdmi-standarden. Hvis ikke du stoler på de som har laget HDMI så gjerne det. Men dette er "barnelærdom" i digital signalbehandling. Dessverre er det mange hifi-selgere som forfekter vranglære her for å selge kabler...

9356271[/snapback]

Stoler på de fleste jeg vettu, men er som sagt uvitende og tviler fortatt på av/på teorien:)

Case closed for egen del, og godt er det da vi var voldsomt offtopic i forhold til tråden:)

Lenke til kommentar
Jeg har Samsung 40M86, jeg merker over komponent så er det små ting som plager meg. Alltid har plagd meg. Bildet er ikke helt stabilt. Alltid noen i bildet som oppfører seg rart. Dette har jeg sett på fler tv`er så jeg veit dette kommer av komponent inngangen til xbox360.

 

Komponent er anologt, det vil si det boksen gir ut er anologt. Men i HD så klart. Det jeg har merket over denne løsningen er at hvis du ser nærme på ansikter i diverse spill. Mennesker generelt. Spesielt i Gears og War på ansiktet dems. Så ser du dansene skygger, litt nettingaktig kansje. Dem rører på seg og det ser ut som en bug. Tenkte først dette kom av grafikk kortet til xbox og det bare skulle være sånn.

 

På skjermen min ser jeg og "bølger" på mørk lys bakgrunn, ofte over hele skjermen. Spesielt i spill der jeg skal sikte litt i mørke med en sniper. Enda mer plagsomt. Faktisk ganske godt i dashbordet.

 

Plugget inn HDMI og opplevde noe helt annet. Siden alt er digitalt. Alt av signaler kommer likt fram som dem blir sendt fra 360 uten forstyrrelser. Er disse dansene skyggene borte. Helt borte. Jeg kan faktisk ikke se dem i hele tatt kun slik dem er ment for og vises. Statiske skygger som i virkeligheten.

 

Bølger er borte. Ikke noe mer forstyrrelser. Faktisk vil jeg si at fargene kommer seg bedre fram. Dypere, selve bildet blir rundere og bedre og se på. Siden dette er HDMI så kan jeg pixelmappe 1:1 bildet på tv min. Eller som samsung kaller det JustScan

 

Det vil si 1920x1080 pixel blir vist i selve bildet og ingen ting "faller" ut. Kommer ann på tv`ene der ute men på min får jeg 2% på komponent av bildet som ikke blir vist. Da blir bilde blåst opp for og passe.

 

Siden jeg er så detaljfreak så merker jeg det godt. Når jeg får låst bildet til 1080p korrekt i bildet får jeg heller ikke "blåst opp bildet" syndromet. Alt av harde kanter blir borte og bilde ser mindre kornete ut. Faktisk ikke noe i det hele tatt. Så på en film over den i går. Herregud en ny verden.

 

Hvis du tviler, kjøp deg Elite eller en 360 med HDMI utgang til din LCD tv. Du vil ikke angre. Du vil ikke! :)

9356169[/snapback]

Hmm.. Overasket over at du merker så stor forskjell. Tror nesten jeg må hive inn Gears ikveld og se der siden det er det spillet som jeg har spilt klart mest. Tror jeg skjønner hva du mener med de skyggene i ansiktene så skal bli interessant å se om disse er borte nå. Det er dessverre altfor lyst her nå til at jeg kan bruke projektoren min til noe fornuftig og TV'en min har jeg som nevnt aldri brukt til 360-spilling uansett. Kanskje jeg kan overbevise meg selv om at det var en forskjell likevel? :whistle:

 

Jeg har dessverre ikke 1080p enda så for alt jeg vet er problemene med komponent større der. Kan godt være at skalerings-funksjonene til 360 ikke er så gode der på den analoge bildebiten. Det var tross alt noe de hev på i software etter hvert hvis jeg husker rett.

 

Så får teste litt gears ikveld ja før jeg fortsetter med Bioshock(som forøvrig ikke har imponert meg nevneverdig til nå..).

Lenke til kommentar

Han har helt rett. Har vært store diskusjoner på avforum om dette. HDMI er digitalt, sender 1 og 0.

Anologt er anologt, hvis kabelen er tynn etc vil signalet bli dårlig. Men komme fram, men med et dårlig bilde f.eks.

 

HDMI sender 1 og 0. Så lenge kabelen greier og overføre disse er saken biff Uansett kvalitet blir det likt. Kjøp en på hydro om du vil.

 

Men som en annen her sier, han har 10m HDMI kabel, overfører 720p å det funker. Men det kan hende at når han vil sende over 1080p i den kabel lengden så trenger han en ny som er lagd for og greie den jobben. Igjen. Uansett kvalitet. Den bare må greie det :)

Lenke til kommentar
Sånn da det var ute av veien så kan jeg si det kjappt og enkelt. Får man signalet frem med hdmi så er det ingen forskjell på lengde eller kvalitet eller pris på kabelen. Dette er kosen med å sende informasjon digitalt. Bildet på en 15meter hdmi-kabel er 100% likt det på en 1meter kabel så lenge begge kabelene klarer levere signalet uten tap. Og jeg kan garrantere deg at min 15meters hdmi-kabel leverer.. Den er faktisk sertifisert for det :w00t:

 

 

Gizmodo har en veldig fin test (sjekk del 2 også) av HDMI kabler. Det er faktisk endel forskjell på kabler.

Jeg bruker f.eks. en 10meter Clas Ohlson kabel til 720p prosjektoren min, og dette funker utmerket, men hvis jeg plutselig bytta til en 1080p prosjektor, så vet jeg ikke om den hadde vært bra nok.

9356314[/snapback]

STARTEDIT:

Selvsagt er det forskjell på hvor bra forskjellige kabler leder strøm.MEN det betyr lite i denne sammenheng.

ENDEDIT.

 

Testen beviser jo det jeg påstår.. Kommer signalet frem så er det samme hvilken kabel man har. Det står til og med rett frem i den testen. HDMI har innebygd "feil-buffer" i den form at spenningsforskjellen skal være ekstrem før 1 blir til 0 eller omvendt.

 

Fra testen:

If you are going from any source to a 720p or 1080i TV set, you should really be in the clear using a full-on crappy ass cable.

 

Denne diskusjonen dukker _alltid_opp når hdmi nevnes. Så lenge signalet kommer frem så er det ingen forskjell i bildekvalitet. En dyr kabel kan ikke på noen som helst måte gi bedre kontrast, farger, sortnivå eller hva det nå skal være. Hvis det introduseres bit-feil i overføringen så vises dette som snø i bildet, hakkete bilde, ikkenoe bilde etc etc. 00110110110101 er det samme som 00110110110101 uansett hvilken kabel som sender dette. Og hvis du kan noe om binære tall så kan man ikke vilkårlig bytte ut en 1 eller 0 her og magisk få ett bedre resultat. Resultatet vil alltid bli digital-støy i bildet og det er ekstremt merkbart.

 

Fra testen:

Differences in cable are easily spotted by untrained eyes.

A PS3 feeding 1080p signal to a Samsung 1080p LCD TV starts to jitter and throw digital noise lines across the screen if the cable can't hack the bandwidth. We tested the two cables above on a PS3 showing a Blu-ray of Chicken Little and it was totally noticeable, there were lines and jitters, none of this videophile matter-of-opinion stuff that I had anticipated. It was totally obvious, and something that Monster says people often blame on their TV, not their cable.

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar
sip

9356169[/snapback]

Hmm.. Overasket over at du merker så stor forskjell. Tror nesten jeg må hive inn Gears ikveld og se der siden det er det spillet som jeg har spilt klart mest. Tror jeg skjønner hva du mener med de skyggene i ansiktene så skal bli interessant å se om disse er borte nå. Det er dessverre altfor lyst her nå til at jeg kan bruke projektoren min til noe fornuftig og TV'en min har jeg som nevnt aldri brukt til 360-spilling uansett. Kanskje jeg kan overbevise meg selv om at det var en forskjell likevel? :whistle:

 

Jeg har dessverre ikke 1080p enda så for alt jeg vet er problemene med komponent større der. Kan godt være at skalerings-funksjonene til 360 ikke er så gode der på den analoge bildebiten. Det var tross alt noe de hev på i software etter hvert hvis jeg husker rett.

 

Så får teste litt gears ikveld ja før jeg fortsetter med Bioshock(som forøvrig ikke har imponert meg nevneverdig til nå..).

9356328[/snapback]

 

Har ikke du samme tv som meg? Synes jeg husker det. hehe Ja nei jeg sitter veldig nærme da, jeg sitter vel 2m kansje mindre fra min 40" så jeg ser slike "feil" fort.

Forskjellen på min tv fra 720p - 1080i - 1080p så ser jeg slike "feil" hele tiden på anologt. Bare litt forskjellig. Så jeg ble utrolig overrasket da dette bare ble borte med HDMI. hehe. En lettelse ;) Test det du ser det sikkert. Kansje man ser slik bedre på LCD tv`er?

Lenke til kommentar
Har ikke du samme tv som meg? Synes jeg husker det. hehe Ja nei jeg sitter veldig nærme da, jeg sitter vel 2m kansje mindre fra min 40" så jeg ser slike "feil" fort.

Forskjellen på min tv fra 720p - 1080i - 1080p så ser jeg slike "feil" hele tiden på anologt. Bare litt forskjellig. Så jeg ble utrolig overrasket da dette bare ble borte med HDMI. hehe. En lettelse ;) Test det du ser det sikkert. Kansje man ser slik bedre på LCD tv`er?

9356389[/snapback]

Jeg har en crappy JVC lcd-tv som jeg kun bruker til å se nyheter på omtrent. Ellers bruker jeg en Panasonic PT-AE900 720p projektor til all spilling og filmtitting. Og bare for å få det ut. HDMI-kabelen min er 1080p sertifisert og kostet noen kroner.. Men jeg betalte fordi den er flat og hvit slik at den "forsvinner" i stua mi. Må jo ha 1080p projektor en dag så da har jeg kabel som takler det allerede :)

 

Edit:leif på tur

Endret av Darth MToffy
Lenke til kommentar

"Denne diskusjonen dukker _alltid_opp når hdmi nevnes. Så lenge signalet kommer frem så er det ingen forskjell i bildekvalitet. En dyr kabel kan ikke på noen som helst måte gi bedre kontrast, farger, sortnivå eller hva det nå skal være. Hvis det introduseres bit-feil i overføringen så vises dette som snø i bildet, hakkete bilde, ikkenoe bilde etc etc. 00110110110101 er det samme som 00110110110101 uansett hvilken kabel som sender dette. Og hvis du kan noe om binære tall så kan man ikke vilkårlig bytte ut en 1 eller 0 her og magisk få ett bedre resultat. Resultatet vil alltid bli digital-støy i bildet og det er ekstremt merkbart."

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Skjønner ikke den dritt jeg. Først benektes det at HDMI er av eller på, men nå kan man plutselig få det i form av snø eller dårlige signaler? Enlighten me!

 

Edit.: Ikke benektes, men påståes.

Endret av Sabbath
Lenke til kommentar
"Denne diskusjonen dukker _alltid_opp når hdmi nevnes. Så lenge signalet kommer frem så er det ingen forskjell i bildekvalitet. En dyr kabel kan ikke på noen som helst måte gi bedre kontrast, farger, sortnivå eller hva det nå skal være. Hvis det introduseres bit-feil i overføringen så vises dette som snø i bildet, hakkete bilde, ikkenoe bilde etc etc. 00110110110101 er det samme som 00110110110101 uansett hvilken kabel som sender dette. Og hvis du kan noe om binære tall så kan man ikke vilkårlig bytte ut en 1 eller 0 her og magisk få ett bedre resultat. Resultatet vil alltid bli digital-støy i bildet og det er ekstremt merkbart."

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Skjønner ikke den dritt jeg. Først benektes det at HDMI er av eller på, men nå kan man plutselig få det i form av snø eller dårlige signaler? Enlighten me!

9356485[/snapback]

Det jeg mener med "av/på" er at enten har man perfekt bilde eller så har man ikke det :D

 

Noen(blant annet hifiselgere) tror derimot at en dyr kabel kan gi bedre kontrast, friskere farger etc etc. Har du en billig kabel som viser bilde som du ikke ser noe feil med så er det garrantert feilfritt og en dyr kabel vil ikke gi deg bedre bilde. Det er poenget mitt her. I motsetning til analoge kabler så fungerer den billigste kabelen like godt som den dyre så lenge den klarer levere bilde som ikke du finner noen feil med. Herav "av/på". Du merker signalfeil så godt at man jeg ikke ville sagt at kabelen fungerte hvis det var feil. Så muligens dårlig ordvalg av meg, men poenget er det samme uansett.

 

Så på korte avstander eller hvis man kun skal vise 720p/1080i er det ingen forskjell i det hele tatt på kabler. Skal man ha lengre kabler eller 1080p så er kravene til kablenes båndbredde en del høyere. MEN dette betyr ikke at den dyre kabelen er nødvendig her heller. Hvis en billig kabel klarer vise feilfritt bilde i 1080p over 10meter så vil man ikke få noen forbedring i bildekvalitet ved å kjøpe en dyrere kabel fra f.eks Monster, Nordost eller hva de nå heter alle sammen.

 

Dette er det viktigste poenget. De fleste kjører 1 eller 2meter kabler og da er det bortkastet å bruke penger på en dyr kabel. De aller fleste hdmi-kabler vil klare 1080p også på denne lengden selv om de ikke er sertifisert for det. Selv kabler fra clas ohlson f.eks.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Eneste som hindret meg fra å gjøre good på denne dealen fra EB Games er egentlig at det tydligvis ikke er noen mulighet for å få overført savegames og den slags fra min gamle 20GB HD. Har mye greier der som jeg gjerne vil ta vare på.

Lenke til kommentar
Eneste som hindret meg fra å gjøre good på denne dealen fra EB Games er egentlig at det tydligvis ikke er noen mulighet for å få overført savegames og den slags fra min gamle 20GB HD. Har mye greier der som jeg gjerne vil ta vare på.

9356591[/snapback]

Du kan kjøpe Elite til fullpris og ta den med deg hjem. Hjemme kan du flytte på savegames med ett minnekort.

 

Så vipssmips kan du levere inn din premium og få tilbake ca3700kr i cash :D

 

Må ha minnekort da, men skal ikke stå på velviljen til Eb games her i hvert fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...