Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier tar renter fra depositum!


hean

Anbefalte innlegg

Etter jeg flyttet ut fikk jeg igjen nøyaktig det jeg betalte i depositum, altså ingen renter. Har regnet ut at depositumet totalt for alle beboere i denne studentbyen utgjør ca 1,4 mill ++ som vil bli ca 70 000 kr i året ved 5% rente.

 

Synes dere jeg bør gjøre noe, eventuelt tipse politi om dette?

 

PS. Har egentlig ingenting å si for meg...

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er leier som skal ha renteinntektene for depositumet.

Det er tross alt leiers penger som er låst i leieperioden så det er så innlysende at rentene tilfaller leier. Videre så er det leier som skatter av renteinntektene også! Igjen viser det til at leier skal ha rentene.

 

 

Tror ikke det hjelper å gå til politiet, men prøv først å snakk ut med utleier og opplys han om det jeg skrev over og hjelper ikke det ta kontakt med Leieboerforeningen.

Forøvrig så har du også støtte i Husleie loven § 3-5, tredje ledd

Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen.
Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Studentsamskipnadene (ihvertfall i Oslo) har unntak fra loven om at rentene på depositumskonto skal tilfalle leietaker.

9348040[/snapback]

Husleieloven § 11-2

Ved utleie av elev- og studentboliger kan det uten hinder av § 3-5 tredje ledd avtales at rentene av konto for depositum skal godskrives utleieren.

Unntaket viser også at hovedregelen er at leier skal ha pengene.

Lenke til kommentar

Er sant som Montgomery sier, loven sier leietaker skal disponere rentene.

 

Men i studentbyer er det ofte verken leier som oppretter kontoen eller disponerer renter. Har aldri vært noen sak om det som jeg har hørt, kunne vært spennende å se hva som hadde skjedd :)

Lenke til kommentar
pian: Loven sier at det "kan avtales", ikke at det "skal være slik". Om trådstarter ikke har lest kontrakten før han undertegner den, så går det som det går.

9348087[/snapback]

kontrakten kan ikke bryte loven så med mindre det er en studentleilighet e.l. så har det ingenting å si om det står i kontrakten. loven trumfer avtalen.

iallefall sånn jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Nå handlet vel egentlig denne diskusjon om jeg burde gjøre noe for at det er ulovlig å ta rentene er noe jeg  jeg vet fra før.

9348386[/snapback]

Det er jo ikke ulovlig for studentsamskipnader. Jeg tror det er helt vanlig praksis, og er nok standard i leiekontrakten du, og alle de andre studentene, har.

Lenke til kommentar
Nå handlet vel egentlig denne diskusjon om jeg burde gjøre noe for at det er ulovlig å ta rentene er noe jeg  jeg vet fra før.

9348386[/snapback]

Det er jo ikke ulovlig for studentsamskipnader. Jeg tror det er helt vanlig praksis, og er nok standard i leiekontrakten du, og alle de andre studentene, har.

9348474[/snapback]

 

Korrekt. Studentsampskipnader har fritak og beholder rentene selv. Tough luck, men sånn er det. Uansett er det stort sett ikke rare beløpene som ligger i depositum pr. hode på studenthybel, her i Trondheim er det 3000,- flatt hos Samskipnaden for enkelthybler.

 

Private utleiere kan selvsagt ikke nekte deg rentene.

Lenke til kommentar
Korrekt. Studentsampskipnader har fritak og beholder rentene selv. Tough luck, men sånn er det. Uansett er det stort sett ikke rare beløpene som ligger i depositum pr. hode på studenthybel, her i Trondheim er det 3000,- flatt hos Samskipnaden for enkelthybler.

 

Private utleiere kan selvsagt ikke nekte deg rentene.

9349620[/snapback]

Ved utleie av elev- og studentboliger kan det uten hinder av § 3-5 tredje ledd avtales at rentene av konto for depositum skal godskrives utleieren.

 

det må stå i kontrakten de kan ikke gjøre det uten videre. men regner med det står i kontrakten du har.

 

var for å avklare dette innlegget ble lagt.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Det gjelder studenthybel ja, har ikke sett noe om dette i kontrakten men skal sjekke etter senere for sikkerhetsskyld.g

 

Nå handlet vel egentlig denne diskusjon om jeg burde gjøre noe for at det er ulovlig å ta rentene er noe jeg  jeg vet fra før.

9348386[/snapback]

Det du tror du vet viser seg å være feil. Leier du studentbolig så får de rentene. Og JA; det står i kontrakten din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...