hean Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Etter jeg flyttet ut fikk jeg igjen nøyaktig det jeg betalte i depositum, altså ingen renter. Har regnet ut at depositumet totalt for alle beboere i denne studentbyen utgjør ca 1,4 mill ++ som vil bli ca 70 000 kr i året ved 5% rente. Synes dere jeg bør gjøre noe, eventuelt tipse politi om dette? PS. Har egentlig ingenting å si for meg... Endret 24. august 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
Haandtverkern Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Jeg mener at renter skal gå til leier og ikke huseier. Hvertfall det som står i kontrakten der jeg leier. Lenke til kommentar
VeloX Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Studentsamskipnadene (ihvertfall i Oslo) har unntak fra loven om at rentene på depositumskonto skal tilfalle leietaker. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Det er leier som skal ha renteinntektene for depositumet. Det er tross alt leiers penger som er låst i leieperioden så det er så innlysende at rentene tilfaller leier. Videre så er det leier som skatter av renteinntektene også! Igjen viser det til at leier skal ha rentene. Tror ikke det hjelper å gå til politiet, men prøv først å snakk ut med utleier og opplys han om det jeg skrev over og hjelper ikke det ta kontakt med Leieboerforeningen. Forøvrig så har du også støtte i Husleie loven § 3-5, tredje ledd Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen. Endret 24. august 2007 av Montgomery Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Studentsamskipnadene (ihvertfall i Oslo) har unntak fra loven om at rentene på depositumskonto skal tilfalle leietaker. 9348040[/snapback] Husleieloven § 11-2 Ved utleie av elev- og studentboliger kan det uten hinder av § 3-5 tredje ledd avtales at rentene av konto for depositum skal godskrives utleieren. Unntaket viser også at hovedregelen er at leier skal ha pengene. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) pian: Loven sier at det "kan avtales", ikke at det "skal være slik". Om trådstarter ikke har lest kontrakten før han undertegner den, så går det som det går. Endret 24. august 2007 av NgZ Lenke til kommentar
pian Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Er sant som Montgomery sier, loven sier leietaker skal disponere rentene. Men i studentbyer er det ofte verken leier som oppretter kontoen eller disponerer renter. Har aldri vært noen sak om det som jeg har hørt, kunne vært spennende å se hva som hadde skjedd Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 pian: Loven sier at det "kan avtales", ikke at det "skal være slik". Om trådstarter ikke har lest kontrakten før han undertegner den, så går det som det går. 9348087[/snapback] kontrakten kan ikke bryte loven så med mindre det er en studentleilighet e.l. så har det ingenting å si om det står i kontrakten. loven trumfer avtalen. iallefall sånn jeg har forstått det. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Trodde husleieloven var ganske preseptorisk *edit; de er preseptoriske! Endret 24. august 2007 av Montgomery Lenke til kommentar
hean Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Det gjelder studenthybel ja, har ikke sett noe om dette i kontrakten men skal sjekke etter senere for sikkerhetsskyld.g Nå handlet vel egentlig denne diskusjon om jeg burde gjøre noe for at det er ulovlig å ta rentene er noe jeg jeg vet fra før. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Som nevnt tidligere snakk med huseier, og hjelper ikke det ta kontakt med leieboerforeningen! se link i et av mine tidligere innlegg! -Og ja, du burde gjør noe! Fair nuf at huseiere posisjonerer seg i et trangt marked, men ikke til enhver pris og de bør kunne følge loven! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Nå handlet vel egentlig denne diskusjon om jeg burde gjøre noe for at det er ulovlig å ta rentene er noe jeg jeg vet fra før. 9348386[/snapback] Det er jo ikke ulovlig for studentsamskipnader. Jeg tror det er helt vanlig praksis, og er nok standard i leiekontrakten du, og alle de andre studentene, har. Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Nå handlet vel egentlig denne diskusjon om jeg burde gjøre noe for at det er ulovlig å ta rentene er noe jeg jeg vet fra før. 9348386[/snapback] Det er jo ikke ulovlig for studentsamskipnader. Jeg tror det er helt vanlig praksis, og er nok standard i leiekontrakten du, og alle de andre studentene, har. 9348474[/snapback] Korrekt. Studentsampskipnader har fritak og beholder rentene selv. Tough luck, men sånn er det. Uansett er det stort sett ikke rare beløpene som ligger i depositum pr. hode på studenthybel, her i Trondheim er det 3000,- flatt hos Samskipnaden for enkelthybler. Private utleiere kan selvsagt ikke nekte deg rentene. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Korrekt. Studentsampskipnader har fritak og beholder rentene selv. Tough luck, men sånn er det. Uansett er det stort sett ikke rare beløpene som ligger i depositum pr. hode på studenthybel, her i Trondheim er det 3000,- flatt hos Samskipnaden for enkelthybler. Private utleiere kan selvsagt ikke nekte deg rentene. 9349620[/snapback] Ved utleie av elev- og studentboliger kan det uten hinder av § 3-5 tredje ledd avtales at rentene av konto for depositum skal godskrives utleieren. det må stå i kontrakten de kan ikke gjøre det uten videre. men regner med det står i kontrakten du har. var for å avklare dette innlegget ble lagt. Endret 24. august 2007 av stich_it Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Vanlige leiesituasjoner skal leieren ha rentene. Men er det snakk om en studentby gjelder andre regler. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 I vår leiekontrakt, hos samskipnaden i Bodø, står dette eksplisitt i kontrakten. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Det gjelder studenthybel ja, har ikke sett noe om dette i kontrakten men skal sjekke etter senere for sikkerhetsskyld.g Nå handlet vel egentlig denne diskusjon om jeg burde gjøre noe for at det er ulovlig å ta rentene er noe jeg jeg vet fra før. 9348386[/snapback] Det du tror du vet viser seg å være feil. Leier du studentbolig så får de rentene. Og JA; det står i kontrakten din. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Det du tror du vet viser seg å være feil. Leier du studentbolig så får de rentene, dersom det står i kontrakten din.9367084[/snapback] *pirke, pirke* Endret 26. august 2007 av NgZ Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Med min siste setning så mente jeg å si at samtlige studentsamskipnader har dette i sine standardkontrakter. At det ikke er noe dersom. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Og studentsamskipnadene skal liksom være til for studentene... yeah right. Vel, pirkingen min må jo være med allikevel, siden vi er på jusforumet og det tross alt må stå i kontrakten. Plutselig et år glemmer de det. *håpe* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå